شناسهٔ خبر: 69982388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران:

۱۵۰۰ اتوبوس دیزلی تا پایان سال به ناوگان افزوده می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا پایان سال حدود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی به ناوگان حمل‌ونقل افزوده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تهران اظهار کرد: شهرداری تهران در حال حاضر و بر اساس بودجه‌ای که سال‌های گذشته و امسال تخصیص داده در مجموع قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی را با چند شرکت داخلی منعقد کرده است.

وی افزود: این دو شرکت به صورت تدریجی در حال تحویل اتوبوس‌های خود هستند و در حال حاضر ۵۰ درصد این اتوبوس‌ها تحویل داده شده و طبق وعده این شرکت‌ها، مقرر شده است تا تمام این اتوبوس‌ها به شهرداری واگذار شود، بنابراین تا پایان سال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی از سوی شهرداری تهران به ناوگان حمل‌ونقل عرضه می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران پیش‌تر سه قرارداد دیگر برای تأمین اتوبوس منعقد کرده بود، تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت شتاب پارسیان (وابسته به مپنا) وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی را به شهرداری تهران داده است، اما تا این لحظه این شرکت نتوانسته است هیچ اتوبوسی را تحویل دهد.

تشکری‌هاشمی اضافه کرد: با وجود اینکه یک‌ونیم سال از زمان انعقاد این قرارداد می‌گذرد، هنوز هیچ اتوبوسی تحویل داده نشده است.

وی عنوان کرد: شهرداری تهران قرارداد دیگری با شرکتی به نام عمادخودرو برای تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد کرده است، اما شهرداری دریافت که این شرکت نیز نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهرداری این قرارداد را ابطال کرده است و با توجه به اینکه مبالغ قابل توجهی به عنوان پیش‌پرداخت از سوی شهرداری در این قرارداد پرداخت شده است و آن شرکت نیز پیش‌پرداخت‌ها را بازنگردانده است، در حال حاضر پرونده این قرارداد در محاکم قضائی باز است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: قرار بود شرکت دیگری به نام مای‌وان موتور، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس تحویل دهد که تعداد محدودی از این مینی‌بوس‌ها تحویل داده شد، اما به‌دلیل اینکه این شرکت نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند، اجرای این قرارداد معلق است و معلوم نیست سرنوشت آن آنچه خواهد شد.

وی گفت: مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد شهرداری تهران با یک شرکت چینی به نام هایگر است که طبق اطلاعاتی که در اختیار شورا قرار گرفته، مقرر شده است که در فاز نخست ۱۱۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شود، اما تاکنون و مطابق اطلاعات رسمی هشت یا ۱۰ دستگاه از طریق گمرک در حال ترخیص است و از سرنوشت سایر اتوبوس‌ها اطلاعی نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: من و رئیس شورای اسلامی شهر جلساتی را با مسئولان شهرداری و شرکت‌های خودروساز داشته‌ایم تا با توجه به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل شهری، ناوگان توسعه پیدا کند.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: پیرو این جلسات شهرداری تهران در حال انعقاد قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین از طریق دو شرکت ایرانی است، البته این شرکت‌ها نیز از طریق ارتباطات خارجی این اتوبوس‌ها را تأمین می‌کنند؛ این قرارداد نیز در شرف انعقاد است و از آخرین وضعیت آن اطلاعی ندارم.

وی با اشاره به نظارت شورا بر قراردادهای خرید اتوبوس از سوی شهرداری تهران افزود: شورا در مسائل اجرایی شهرداری تهران دخالت نمی‌کند، اما در چارچوب نظارت‌های شورا بود که مشکلات قراردادهای خرید اتوبوس مورد بررسی قرار گرفت و از شهرداری درخواست کردیم که این مشکلات را حل و فصل کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: طبق مطالعات طرح جامع ترافیک که سال ۸۶ به تصویب شورای عالی هماهنگی کشور و به تأیید رئیس‌جمهور وقت رسیده است، شهر تهران سال ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار اتوبوس باید داشته باشد.

تشکری‌هاشمی اضافه کرد: برای مقطع کنونی حدود ۹۰۰۰ دستگاه پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم.

وی ادامه داد: ۷۰۰۰ دستگاه کسری داریم که این کسری باید جبران شود و تا پایان سال آینده باید به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برسیم.