شناسهٔ خبر: 69978536 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

محمد عبدی:

«باغ کیانوش» از نظر فنی یک نقطه عطفی در «سینمای کودک و نوجوان» به حساب می‌آید

سینماپرس: محمد عبدی مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم سینمایی «باغ کیانوش» درباره بخش‌های مختلف کار خود و لزوم توجه ویژه به این حوزه توضیحاتی را ارایه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، محمد عبدی مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم سینمایی «باغ کیانوش»، محصول باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد که از ۹ آبان ماه در سینماهای سراسر کشور اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار...، درباره بخش جلوه‌های ویژه این اثر توضیح داد: سال گذشته پروژه «باغ کیانوش» به ما پیشنهاد شد و از همان ابتدا می‌دانستیم که چند شات مربوط به گرگ داریم. همچنین گودالی داشتیم که نمی‌توانستیم در لوکیشن اصلی چنین چیزی را داشته باشیم و باید به صورت جلوه‌های ویژه کار را انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: ناگفته نماند یک پروانه و یک شات پلان سکانس که جزو سخت‌ترین شات‌های پروژه بود، داشتیم که مربوط به یک درختی بود که می‌آمد و شاخه‌ها آن را می‌گرفتند و دوربین پایین می‌آمد و ما ریشه‌های درخت را به شکل مار می‌دیدیم و الی آخر. پلان بسیار سختی بود. ما صحبت کرده بودیم که، چون پلان سختی است، زودتر آن را تهیه کنیم. ولی باتوجه به اتفاقات مختلفی که پیش آمد، کمتر از یک ماه به جشنواره فجر مانده بود که این سکانس را ضبط کردیم. از پاک کردن بدلکاران و داربست پایین درخت گرفته تا اضافه کردن انیمیت مار و شاخه‌ها واقعا کاری سخت ولی درعین حال جذاب بود.

مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم سینمایی «باغ کیانوش» یادآور شد: تقریبا اوایل پروژه ما حدس می‌زدیم که قرار است چیزی حدود ۱۰۰ شات کار کنیم که گرگ، مار، گودال و پروانه هم داخلش بود ولی بعد از فیلمبرداری حدود ۴۰۰ شات به دست ما رسید. بخش زیادی کروماکی ماشین بود که این مورد هم فشار زیادی روی تیم ما آورد.

عبدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: اگر بخواهم از نظر فنی درباره vfx این پروژه صحبت کنم، باید بگویم که در حالت کلی کار کردن کاراکترهای زنده چه حیوان و چه انسان واقعا سخت است. چه برای استودیوهایی که هنرمندان کمتری دارند چه استودیوهایی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند و بودجه‌های کلان دارند، پروسه بسیار سخت و پیچیده‌ای است. ما بودجه و زمان کمی داشتیم و، چون فیلم برای نوجوان ساخته می‌شد تمام این موارد باید زنده اجرا می‌شدند.

وی تصریح کرد: کارگردان هم انیمیشن یا یک چیز فانتزی از ما نمی‌خواست بلکه گرگ و مار و... را کاملا زنده و واقعی می‌خواست. در پروژه‌های قبل که کار کرده بودیم تجربه حیوان را داشتیم، اما نه به این شکل. کار را شروع کردیم، گرگ را ساختیم و ادیت کردیم. انیمیت را به هنرمندان بسیاری از داخل و خارج کشور دادیم ولی هرکدام که انیمیت را انجام می‌دادند، خیلی انیمیشنی می‌شد تا ما فردی را پیدا کردیم که خارج از کشور بود. تستی که برای ما فرستاد، خوب بود. اما بقیه شات‌ها با هنرمندان ایرانی انجام شد که برخی از این هنرمندان داخل و برخی خارج کشور هستند.

این هنرمند ادامه داد: فیلم «باغ کیانوش» دو جایزه دستاورد فنی گرفت و به نظرم برای همین اتفاق جایزه گرفت که آقای کشاورز ریسک کرده است و متنی را نوشته که تا الان در ایران به این صورت جدی کار نشده بود و توانستیم برای اولین بار کاراکتر جلوه‌های ویژه در فیلم داشته باشیم. فیلم «باغ کیانوش» از نظر فنی یک نقطه عطفی در سینمای کودک و نوجوان به حساب می‌آید. حتی کارگردانان باسابقه این حوزه می‌توانند با دیدن این فیلم بگویند که پس می‌توان یک کاراکتر کاملا با جلوه‌های ویژه داشت یا می‌توان قصه‌های کهن ایران را که نمی‌توان به صورت رئال کار کرد، به این شکل تولید کرد. این فیلم این نکته را به خوبی نشان داده است. در کنار تمام مواردی که عرض کردم توجه داشته باشید که اگر پروژه‌ای باشد که زمان و بودجه خوبی داشته باشد، می‌تواند کارهای خارق العاده‌ای انجام داد.

عبدی با اشاره به حجم سنگین کارهای فیلم «باغ کیانوش» توضیح داد: حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر روی این پروژه کار کردند که اکثرا هنرمندان ایرانی بودند که یا داخل کشور و یا خارج از کشور ساکن هستند. هر کسی که فیلم «باغ کیانوش» را ببیند، متوجه حجم سنگین vfx آن می‌شود، به ویژه اگر ویدیوهای پشت صحنه را ببیند. با همه این تفاسیر به نظر من در جشنواره فیلم فجر در حق فیلم اجحاف شد. داوران متوجه کار خاص صورت گرفته در این فیلم شدند، اما افسوس که آن را وارد بخش مسابقه اکردند که داوران بخواهند نامزدش کنند. این اتفاقات انگیزه تیمی را که با سختی‌های زیاد کار می‌کند، می‌گیرد.

وی درباره کار جدید خود مطرح کرد: بعد از آنکه جایزه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۳۶ اصفهان را گرفتیم، حال و هوای بسیار خوبی پیدا کردیم. امسال هم یک پروژه بسیار پیچیده با باشگاه فیلم سوره داریم. در این فیلم نیز دو حیوان داریم که جزو کاراکترهای اصلی هستند و تماما با جلوه‌های ویژه ساخته می‌شوند.

عبدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت جلوه‌های ویژه در ایران مطرح کرد: درباره جلوه‌های ویژه در ایران می‌توان گفت که مسیر خوبی را پیش گرفته و کارها رشد صعودی دارند و هر بار بهتر می‌شوند. حضور آدم‌های جدید و وجود منابع مختلف نیز به بهتر شدن اوضاع این حوزه دارد کمک می‌کند. در این میان مسئولان هم می‌توانند نگاه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشند. این واقعیت این است که در حال حرکت به سمتی هستیم که بسیاری از فیلم‌ها برای دوری از هزینه‌های بسیار داخل استودیوها ساخته می‌شوند و باید توجه بیشتری به این مسایل داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان می‌توانند یک جشنواره تخصصی را کلا به جلوه‌های بصری اختصاص بدهند که داوری تخصصی‌تر صورت بگیرد و این اتفاق بسیار خوبی را رقم می‌زند و باعث دیده شدن و انگیزه پیدا کردن افراد شاغل در این حرفه می‌شود. در نهایت امیدوارم این صنعت و چالش‌ها و مسایل مختلف آن بیشتر درک شود تا بتوانیم روز به روز شاهد کارهای باکیفیت‌تری باشیم.