به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اسناد و املاک استان یزد، مهدی اقبال اظهار کرد: با بازطراحی سامانه ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، سند الکترونیکی کسب و کار برای اشخاص حقوقی در استان یزد صادر میشود، ارقام اطلاعاتی با خود اظهاری شرکتها و مؤسسات غیرتجاری در سامانه ثبت میشود و پس از بررسی و صحت سنجی سند الکترونیکی شخص حقوقی صادر میشود که میتواند به ادارات دولتی که درخواست مدرک از شرکت دارند ارائه شود.
وی درباره اقلام اطلاعاتی این سند افزود: اطلاعات عمومی شرکت از جمله نام، نشانی، شناسه ملی و اطلاعات مربوط به سرمایه شرکت، مدیران و سهامداران شرکت و موضوع فعالیت و اساسنامه شرکت در این سند الکترونیکی درج میشود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد اضافه کرد: یکی از آثار این سند اطلاعات دقیق و صحیح شخص حقوقی محسوب میشود که برای تمام دستگاهها و خود شخص حقوقی قابل بهرهبرداری است.
اقبال ادامه داد: تشکیل بانک جامع سهامداران که یکی از تکالیف قانونی ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری است، یکی دیگر از آثار صدور سند الکترونیک شخص حقوقی است.
وی هوشمندسازی تعیین نام اشخاص حقوقی را یکی دیگر از امکانات جدید سامانه «کاتب» عنوان و تصریح کرد: در این امکان جدید، متقاضی نام مورد نظر خود را در سامانه ثبت میکند و سامانه به صورت هوشمند بررسی را انجام میدهد در صورتی که نام درخواستی احتمال تأیید داشته باشد به رنگ سبز مشخص میشود و چنانچه نام درخواستی احتمال تأیید داشته باشد اما از جمله مواردی باشد که نیاز به مجوز از مرجع خاصی دارد به رنگ زرد نمایش داده میشود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: چنانچه نام درخواستی اعلام شده از جمله مواردی باشد که قابلیت تأیید ندارد به رنگ قرمز نمایش داده میشود و در این مرحله به متقاضی نامهای دیگری که احتمال تأیید دارد پیشنهاد داده میشود که با این امکان، نامهای رد شده به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
اقبال افزود: به این ترتیب صاحبان کسبوکار با اطمینان بیشتری میتوانند نامهای درخواستی خود را به ثبت برسانند.
وی با اشاره به اسکن و آرشیو الکترونیکی پروندههای ثبت شرکتها عنوان کرد: حذف کامل اوراق فیزیکی در فرایند ثبت تأسیس و تغییرات شرکتها و مؤسسات غیرتجاری یکی دیگر از برنامههای اداره کل ثبت اسناد استان است که در صورت رفع موانع موجود امیدواریم این مهم نیز تا پایان سال محقق شود.