شناسهٔ خبر: 69964026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفت‌وگو با دانشجو؛

تزریق جان تازه به شاهراه‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در این گفت‌وگو وضعیت ۴ مسیر مهم و ترانزیتی برون استانی را تشریح کرد و از عملیات در حال اجرا در این محورها خبر داد.

صاحب‌خبر -

خدایار باقری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو گفت: ساخت راه‌های چهار خطه و ایمن که بتواند ما را به استان‌های مجاور نزدیک کند در حوزه معماری و شهرسازی با طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی که می‌توان نام برد محور شهرکرد - بروجن -لردگان به سمت اهواز است که از زمان گشایش این محور همه شاهد پیشرفت شهرستان لردگان هستیم. 

باقری با اشاره به محور شهرکرد - شلمزار- ناغان به سمت کارون ۴ ادامه داد: یکی از جاده‌های برون استانی که خوزستان را به اصفهان وصل می‌کند این جاده است که از زمان آبگیری کارون ۴ فعالیت در این محور کم شد ولی در حال حاضر در این مسیر از نظر ایمنی در حال فعالیت هستیم و سعی داریم جاده را به یکی از جاده‌های ترانزیتی تبدیل کنیم. 

گردنه چری حذف خواهد شد

وی با بیان اینکه شهرکرد- فارسان به سمت مسجدسلیمان و گردنه چری یکی دیگر از محورهای مهم استان می‌باشد، بیان کرد: یکی از نقطه‌های مهم استان مسیر گردنه چری است که مصوب شده در این مسیر ۸ تونل احداث شود و در حال حاضر یکی از تونل‌ها به مساحت ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ متر حفاری شده است که با ساخت همه تونل‌ها گردنه چری حذف خواهد شد و مسیر ایمنی برای مردم ایجاد می‌شود. 

باقری اظهار داشت: با ساخت این تونل‌ها راه ارتباطی استان به خوزستان هموار می‌شود که این امر به اقتصاد شهرستان کوهرنگ نیز کمک می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: بهسازی مسیر ناغان - خوزستان سبب کاهش بار ترافیکی محور می‌شود و اگر بتوانیم این مسیر را بر اساس هدفگذاری‌های انجام شده تعریض، تبدیل به چهار خطه و یک محوری موازی با محور لردگان ایجاد کنیم بار ترافیکی به این سمت منتقل می‌شود و باعث رونق بخشیدن به شهرستان اردل و کیار خواهیم شد. 

باقری افزود: همچنین بار ترافیکی که از اصفهان به سمت خوزستان در مسیر لردگان شاهد هستیم به این مسیر منتقل می‌شود، کافه‌ها و رستوران‌های کنار جاده دوباره فعال و پررونق می‌گردند و با توجه به جاذبه‌های گردشگری این مسیر رونق اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند. 

چهارمحال و بختیاری به تهران وصل می‌شود

وی ادامه داد: مسیر شهرکرد ـ بن ـ داران و اتصال استان به تهران مسیر دیگری است که در دست اقدام است این مسیر در استان پیشرفت مناسبی دارد و تا یکی دو سال آینده چهار خطه می‌شود این مسیر بار ترانزیتی از سمت استان مرکزی و بار ترافیکی زیادی را به خود جذب می‌کند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: هدف گذاری ما این است که مسیر چهار خطه شود که این هدف تا شیخ شبان تقریباً انجام شده البته یک سری اشکالات دارد که در حال اصلاح هستند. 

وی مسیر سامان- تیران و بزرگراه تهران- کاشان را مسیر مهم استان دانست و گفت: این محور از سمت شهرکرد به سمت سامان چهار خطه شده، کنارگذر خود سامان افتتاح و امیدواریم به زودی پل ورودی سامان نیز افتتاح شود.

زاینده‌رود جاده چالوس چهارمحال و بختیاری است

باقری با تشبیه کردن حاشیه زاینده رود به جاده چالوس گفت: حاشیه زاینده رود جاده چالوس استان ما است که در زمان ترافیک به اوج پیک می‌رسد، این پروژه اکنون پیمانکار دارد و نیاز به اعتبار بیشتر است تا پروژه تکمیل شود.

اعتبار در راه است

وی ادامه داد: تا ۴۰ روز آینده ۲۰۰۰ میلیارد تومان به حوزه راه و راه آهن استان تزریق می‌شود که با این اعتبار مردم شاهد رونق بیشتر پروژه‌های راهی و راه آهن خواهند بود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان به زیرگذر سامان و روگذر هفشجان نیز اشاره کرد و گفت: پل سامان به زودی با انجام یک لایه آسفالت، نصب تابلو و رنگ آمیزی به پایان می‌رسد و روگذر هفشجان نیز بالای ۹۶ درصد پیشرفت دارد و آماده آسفالت است که نیاز به نرده، تابلوی علائم و قرنیز دارد.

وی ادامه داد: معمولا مهم‌ترین موضوعی که در پروژه‌های راهی وجود دارد مشکلات مالی است که همین امر سبب طولانی شدن این پروژه‌ها شده است ما همین الان بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی بابت این دو پروژه به پیمانکاران داریم اما علی‌رغم همه این‌ها پیمانکاران مشغولند که امیدواریم با تامین مالی که در راه است این پروژه‌ها را به زودی تقدیم مردم شوند. 

محور شهرکردـ فرخشهر ۶ خطه می‌شود

باقری در پایان در خصوص افزایش سطح باربری مسیرهای درون استانی گفت: از جمله محور‌های درون استانی که نیاز به تعریض دارند محور شهرکردـ فرخشهر است که با این حجم ترافیکی که دارد به ۶ خط تبدیل خواهد شد و در حال حاضر اقدامات مربوط به ماده ۲۳ این محور در حال انجام است. 

وی مسیر شهر لردگان به سمت خروجی استان را نیز یکی دیگر از محورهایی معرفی کرد که بار ترافیکی زیادی دارند و این جاده نیز در حال اخذ ماده ۲۳ است که با انجام این پروژه‌های مهم راهی و تبدیل محور لردگان به محور چهار خطه تحول عظیمی در پروژه‌های استان ایجاد خواهد شد. 

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، چهارمحال و بختیاری دارای ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۷۶۰ راه اصلی است. هم اکنون ۲۵۰ راه در قالب ۳۴ قرارداد شامل ۵۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰ دستگاه تونل به طول ۱۲۵۰۰ متر و سه تقاطع غیر همسطح در حال احداث در این جاده‌ها می‌باشد.