حمید الماسینیا، فعال رسانهای در یادداشتی نوشت: برندینگ در صنعت گردشگری اهمیت بسیاری دارد. ایجاد یک برند قوی و جذاب میتواند به تمایز مقصد گردشگری از رقبا کمک کند، توجه و اعتماد گردشگران را جلب کرده و تصمیمگیری آنها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، برندینگ موفق میتواند فرایند ترویج و بازاریابی را تسهیل کرده و ارزش افزودهای به مقصد گردشگری اضافه کند. به طور کلی، برندینگ در گردشگری نقش بسیار مهمی دارد و میتواند به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک زیادی کند.
برندسازی گردشگری فرایندی است که به وسیله آن، یک مقصد گردشگری یا یک کشور به عنوان یک برند شناخته میشود و ویژگیها، ارزشها، هویت و تجربههای منحصربهفرد آن معرفی و ترویج میشود. این فرایند به منظور جذب گردشگران، افزایش شهرت و شناختهشدن مقصد، توسعه اقتصادی و اجتماعی، ارتقای تجربه گردشگران و تقویت رقابتپذیری در بازار گردشگری انجام میشود.
برندینگ در گردشگری شامل ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای مقصد، استفاده از استراتژیهای بازاریابی و ارتباطات، ارائه خدمات با کیفیت، ترویج فرهنگ محلی و جذابیتهای طبیعی و فرهنگی، استفاده از تکنولوژیهای نوین، ارتقای تجربه گردشگران و ایجاد تعاملات مثبت با مخاطبان است.
برندسازی در صنعت گردشگری امکان ایجاد تمایز و شناخت برای یک مقصد گردشگری را فراهم میکند و به ویژگیها، فرهنگ و تجربههای منحصر به فرد آن مقصد تأکید میکند. این فرایند میتواند باعث افزایش شناخت و تمایز مقصد، جذب گردشگران بیشتر، افزایش درآمد و اشتغال محلی، توسعه اقتصادی منطقه و تقویت جامعه محلی شود. همچنین، برندسازی میتواند به افزایش محبوبیت و تعامل بازاری، ترویج فرهنگ محلی و ارتقای سطح خدمات گردشگری کمک کند.
برندسازی در صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد و تأثیرگذار بر جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری است، کارشناسان معتقدند امروزه برندینگ در گردشگری یکی از مهمترین و استراتژیکترین داراییهای هر کسبوکار مسافرتی است که میتواند موفقیت یا شکست آن کسبوکار را در بازار رقم بزند. اگر شرکتی در برندینگ گردشگری خود موفق باشد، میتواند قلب مسافران را تصاحب کند؛ اما اگر در این مسیر موفق نشود، بدون شک هیچگاه گردشگران متوجه حضور او در صنعت سفر و ارزشی که ارائه میدهد، نخواهند شد.
صنعت گردشگری یکی از پررقابتترین صنایع جهان است. فرقی نمیکند یک آژانس مسافرتی داشته باشید، تور برگزار کنید یا مدیریت یک هتل را در اختیار داشته باشید یا سکاندار یک سازمان مدیریت مقصد باشید، حتماً رقیب دیگری نیز وجود دارد که همان پیشنهادات را به مسافر ارائه میکند یا حتی خدمات بهتری ارائه میدهد.
برای دستیافتن به این هدف باید به سمت برندینگ گردشگری حرکت کنید. برندسازی به سازمان یا کسب و کار گردشگری شما یک صدا، ظاهر، شخصیت و ارزش متمایز میدهد و سبب میشود با مهمانان و سایر مسافران خود ارتباط عمیقتری برقرار کنید. یک برند به کسبوکارهای گردشگری کمک میکند تا بهجای سردرگمی در این بازار گسترده، مخاطب مناسب را جذب کند و تأثیر ماندگاری از خود به جای بگذارد.
امروزه در صنعت گردشگری ساخت برند برای جلب وفاداری و اعتماد مشتری الزامی است. تنها با ساخت یک شخصیت برای کسبوکار گردشگری خود میتوانید به مسافران اطلاع دهید که در چه فاکتورهایی از رقبا متفاوت هستید و با نمایش ارزش منحصربهفرد خود در این فضای پر رقابت، اعتماد آنها را جلب کنید. این شخصیت و صدا باید تصویری یکپارچه از کسبوکار شما در همه نقاط تماس با مسافر به نمایش بگذارد و به گردشگران دلیلی برای برقراری ارتباط با شما بدهد.
بنابراین در صنعت گردشگری، برند بدون شک یکی از مهمترین داراییهای هر کسبوکاری است که به آن هویت میبخشد، آن را به یاد ماندنی میکند، مسافران را تشویق میکند از آن خرید کنند و در نهایت، بهعنوان پشتوانهای محکم برای کمپینهای بازاریابی و تبلیغات عمل میکند.
برندسازی همچنین سبب افزایش فروش میشود. وقتی شرکت مسافرتی شما ظاهری حرفهای، منسجم، قانونی و مدرن داشته باشد، مهمانان بیشتری به شما اعتماد و خدمات شما را خریداری میکنند.
برند، چهره متمایز هر کسبوکاری است و گردشگران هنگام مواجهه با برند نه تنها نام، بلکه لوگو و تمام جزئیات آن کسبوکار یا مقصد را به خاطر خواهند آورد. بنابراین، هر زمان که با شما تعامل داشته باشند، یا هنگام مرور وب سایت و دیدن تبلیغات در هر فضایی، بلافاصله میتوانند شما را تشخیص دهند.
برندینگ گردشگری همچنین کسبوکارها را ماندگارتر میکند. برند یک تجربه بصری، احساسی و ملموس است که شما برای مسافران خود ایجاد میکنید. اگر فرایند برندسازی گردشگری را به درستی دنبال کرده باشید، مخاطبان و مشتریان نه برای چند روز یا هفته بلکه تا همیشه شما را به یاد خواهند داشت و به شما وفادار خواهند بود.
در نهایت برند در صنعت گردشگری مولد ارزش است و داشتن یک برند شناخته شده به شما کمک میکند تا مقصد یا کسبوکار گردشگری خود را بهعنوان یک پیشرو در بازار معرفی کنید.
امروزه، هر کشور، شهر و منطقهای باید برای سهم خود از مبادلات تجاری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان در بازاری که عملاً یک بازار واحد است، با کشورهای دیگر رقابت کند.
اینجاست که مانند هر بازار پر رقابت دیگری، داشتن یک تصویر برند حیاتی است. هیچکس وقت، حوصله یا تخصص لازم را ندارد تا تفاوتهای واقعی بین پیشنهادات یک مقصد با مقصدی دیگر را بررسی کند؛ بنابراین مردم هنگام انتخاب به باورهای بنیادین خود در مورد آن مقصد بازمیگردند تا به آنها در تصمیمگیری کمک کند.
به همین دلیل است که مفهوم برندینگ مقصد اهمیت زیادی دارد. در واقع ایده برند مقصد در این جمله خلاصه میشود که «اگر یک مکان، محصول یا خدمات شهرت مثبت، قدرتمند و مستحکمی به دست آورد، به دارایی با ارزشی بسیار تبدیل میشود که از همه داراییهای ملموس آن مقصد ارزشمندتر است.»
به زبان ساده، مقصدی با تصویری قدرتمند و مثبت باید کار کمتری انجام دهد و پول کمتری برای تبلیغ خود در بازار صرف کند؛ چرا که بازار از قبل به آنچه که میگوید باور دارد.
اصل اساسی برندسازی مقصد این است که هر اقدامی برای تبلیغ آن مقصد باید نه بهعنوان یک هدف، بلکه بهعنوان فرصتی برای ایجاد وجهه و شهرت مثبت آن مقصد در نظر گرفته شود.
برندینگ مقصد گردشگری در یک کلام برند درست مثل DNA مقصد است؛ مقصد را میشناساند و تمام کارهایی را که مقصد انجاممیدهد، منعکس میکند. در برندینگ مقصد گردشگری باید به این سؤالات پاسخ داد:
وقتی از مقصد صحبت میکنیم منظور یک کشور، منطقه، شهر، روستا و.. است که مایل به جذب گردشگران است.
حال شناسایی آنچه که یک مقصد را متفاوت و متمایز میکند، نخستین قدم در برندینگ مقصد است. این برند مقصد است که وجه تمایز مقصد را در یک کلام خلاصه میکند و ارائه میدهد.
اگر برندسازی مقصد گردشگری به درستی انجام شده باشد، میتواند آن مقصد را برای کسانی که هرگز به آنجا نرفتهاند، توصیف کند؛ خلاصهای شفاف از شخصیت مقصد که آن را بهعنوان مکانی متمایز میکند که ارزش دیدن دارد.
بنابراین برند مقصد بسیار فراتر از یک لوگو یا تبلیغات، جوهر و روح آن مکان است که در هیچ جای دیگری نظیر آن وجود ندارد. این روح و جوهره از بین بردنی نیست و درست مانند شخصیت انسانها همواره پایدار و ثابت است.
هدف نهایی برند مقصد این است که اطمینان حاصل کند تجربه افراد از مقصد، از لحظهای که در معرض بازاریابی مقصد قرار گرفته تا لحظهای که به خانه بازمیگردند، یک تجربه مثبت است و آنها را تشویق میکند تا راهی مقصد شوند و بارها این عمل را تکرار کنند.
بنابراین یک استراتژی اصولی برندسازی مقصد، باید بازدیدکنندگان را در طول زنجیره برند سوق دهد.
انتهای پیام/