به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا کاظمی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه و آموزش پرورش در قم با بیان اینکه چارچوب کنونی نظام تعلیم و تربیت، ساختار تشکیل تمدن نوین اسلامی را ندارد، بیان کرد: نظام کنونی تعلیم و تربیت درگیر کارهای روزمره شده است.
وی با بیان اینکه چارچوب نظام تعلیم و تربیت، تمدن ساز، ماندگار و غیرقابل تغییر است، اضافه کرد: سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بر اساس این نگاه تدوین شده است که باید نسبت به تحقق کامل آن اهتمام وجود داشته باشد.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه تحقق سند تحول مهم ترین رسالت آموزش پرورش است گفت: تمام مشکلات جامعه از عدم یکپارچگی در نظام تربیتی، غفلت از جایگاه خانواده، موازی کاری در زیست بوم تعلیم و تربیت و بی ثباتی در این حوزه نشات میگیرد.
کاظمی با تاکید بر نقش مهم خانواده در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: هم اکنون هشت میلیون دانش آموز پیش از ورود به دبستان وجود دارد که مسائل تربیتی آنها توسط خانواده ها شکل میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش نباید تضعیف شود، ابراز کرد: مشکلات کنونی نه از کم کاری آموزش و پروش، بلکه از بی توجهی به آن به وجود آمده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زمانی محقق میشود که ساختار آموزش و پرورش و معماری تعلیم و تربیت با نیازهای جامعه همراه و به هم پیوسته شود.
کاظمی با بیان اینکه هماکنون بین نیازهای جامعه و ساختار آموزش و پرورش فاصله وجود دارد، اظهار کرد: برنامه درسی مدارس باید دانش آموز محور، محیط محور و منطبق با نیازهای جامعه، تدوین و اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان، کیفیت نظام آموزشی، هوش مصنوعی و آسیب های اجتماعی در کانون توجه این وزارتخانه در تدوین و اجرای برنامه های جاری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری های مشترک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: وجود نیروی انسانی کارآمد و محتوای آموزشی و پژوهشی غنی، از ظرفیت های مهم حوزه علمیه است که می تواند بر اجرای برنامه های آموزش و پرورش موثر باشد.
وی با ابراز رضایت از طرح امین در آموزش و پرورش گفت: در قالب این طرح بیش از 14 هزار روحانی در مدارس کشور مشغول فعالیت هستند که در خصوص شکل اجرایی این طرح برخی چالش ها احساس می شود.
انتهای پیام/
∎