شناسهٔ خبر: 69958064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علیرضا کاظمی:

نباید جایگاه تعلیم و تربیت را تضعیف کرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم. نباید این جایگاه را تضعیف کرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصر امروز سه‌شنبه ششم آذرماه در افتتاح همزمان ۲۱ مدرسه خیّر ساز در قم، خوزستان و مرکزی و همچنین نشست مشترک با مدیر حوزه‌های علمیه در سالن جلسات ستاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در زیست بوم تعلیم و تربیت هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که با یکدیگر همسو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده است تا به جای موازی کاری، هم‌افزا کار کنند.

وی با بیان اینکه همواره آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، ساده‌انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.

کاظمی با تأکید بر قدردانی از زحمات معلمان بیان کرد: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم. نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار تعلیم و تربیت کار سخت و پیچیده‌ای است، تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کیلومتر آموزش پرورش را صفر کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده است که آن را ادامه می‌دهیم. زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است.

کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد. یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست. به نوعی می‌توان گفت گسستگی میان برخی اجزای نظام تعلیم وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت‌های این وزارتخانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با سه برنامه محوری برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین مأموریت‌های این آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز سه برنامه محوری دنبال می‌شود. پوشش صد درصدی دانش‌آموزان، تولید محتوای با کیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آن‌ها هستند. باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صد درصدی تعلیم و تربیت قرار گیرند.

کاظمی به مأموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها. این حوزه باید سیاست‌گذار باشد نه مجری سیاست‌ها؛ بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه، باید رویکرد کیفیت‌بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با درنظر گرفتن ابزار‌های نوین جهانی باشد.

وی ادامه داد: در حوزه دوگنجینه ارزشمند، نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد. در آموزش و پرورش هم بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است. باید دید آیا میان این دو ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته و آیا از ظرفیت‌ها به خوبی و جهت توسعه استفاده شده است یا خیر.

انتهای پیام