به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان صبح امروز سهشنبه در ادامه جلسات و پیگیریهای اجرای عدالت و رفع کمبودها در فضاهای آموزشی و تحول در شیوههای نظام آموزشی کشور، نشستی با مسئولان اجرای این طرحها داشت و ضمن استماع گزارش عملکرد و راهکارهای پیشنهادی آنان برای تسریع در اجرای این طرحها، نظرات و انتظارات خود را در این زمینه نیز تشریح کرد.
اقتصادنیوز: اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با حضور در نهاد ریاست جمهوری با رئیس جمهور دیدار کردند.
در ابتدای جلسه گزارش رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران درباره اقدامات انجام شده برای اجرای پایلوت طرح بازسازی مدارس ناایمن و فرسوده در روستای طاهرآباد شهرستان کلات استان خراسان رضوی و نیز تکمیل این مدل برای الگو قرار دادن آن در اجرای طرح رفع کمبودها در عرصه فضاهای آموزشی ارائه شد و رئیس جمهور پس از آن، گفت: آنچه در این روستا انجام شده خوب است، اما انتظار این است که هر چه سریعتر جزئیات اجرای این طرح در سراسر کشور مشخص شود.
وی افزود: شما باید نیاز هر استان، شهرستان و بخش را به دقت در پروندههای مجزا ثبت کنید و در مرحله بعد مشخص کنید که در هر کدام چه انتظاراتی داریم و چه باید انجام شود. همچنین باید ظرفیتهای در دسترس هر کدام از این بخشها در راستای اجرای طرح، به دقت احصا شود تا بر اساس آن تصویری از تغییرات مورد نظر در سطح استان، شهرستان و بخش ایجاد و زمان لازم برای آن، به دست آید و مسئول اجرای آن را نیز مشخص، توجیه و معرفی کنید.
رئیسجمهور تصریح کرد: اجرای این طرح در استان، شهرستان و بخش در دو سطحِ، وظایف اختصاصی هر دستگاه و نیز آنچه باید در ارتباطات بین بخشی دنبال شود، پیگیری خواهد شد. در قدم اول پس از تامین زمین و مکان مناسب و تهیه نقشه مورد نظر برای اجرای فضای آموزشی جدید، باید به دنبال جذب مشارکت و استفاده از ظرفیتهای مردمی، خیرین، نهادهای عمومی و انقلابی و بهرهگیری حداکثری از منابع مربوط به مسئولیتهای اجتماعی بنگاههای تولیدی و صنعتی باشیم.
پزشکیان با تاکید بر اینکه نکته مهم این است که ما در اجرای این طرح به دنبال ساخت فضاهای آموزشی سنتی و مرسوم در کشور نیستیم، گفت: ما به دنبال ساخت کلاسهای درسی هستیم که در آن فضای تعاملی شکل بگیرد، دانشآموزان کارگروهی و حل مسئله را تمرین کنند و در این دو زمینه مهم توانمند شوند. اگر دانشآموزان در این فرایند در کنار کارگروهی، مدیریت و همکاری با یکدیگر و غلبه بر دشواریهای حل مسئله را بیاموزند، وقتی بزرگ شدند نیز در برابر سختیها میدان را خالی نمیکنند و شبیه آنچه امروز در حال وقوع است به دنبال مهاجرت نمیروند، بلکه میمانند و کشور خودشان را میسازند.
وی از مسئولان اجرای این طرح خواست تا جزئیات مطرح شده را هر چه سریعتر نهایی کنند تا در نشستهای اعضای دولت و استانداران موضوع به بحث گذاشته شده و استانداران نیز در رابطه با اجرای طرح توجیه شوند و خاطرنشان کرد: سعی کنید چابک عمل کنید، اگر چابک باشید و بتوانیم همه ظرفیتها و را بسیج کنیم، مطمئنم که در مدت نهایتا یکسال میتوانیم کمبودهای فضاهای آموزشی را با رویکرد ایجاد فضاهای آموزشی تعاملی و جدید به سرانجام برسانیم.
رئیسجمهور با بیان اینکه اجرای موفق این طرح میتواند الگویی برای عرصههای دیگر باشد تا با تدوین طرحهای لازم و جذب مشارکت و ظرفیتهای مردمی و عمومی مشکلات آن بخشها را نیز رفع کنیم، اظهار کرد: در اجرای این طرح سعی کنید فضاهای آموزشی قدیمی فعلی را نیز به همان شکل که هستند، مقاومسازی و حفظ کنید و کاربری آنها را به بخش گردشگری و فرهنگی واگذار کنید، چرا که بالاخره این ساختمانها و سازهها بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور هستند.
پزشکیان همچنین تاکید کرد: ظرفیتها و زمینههای متنوع و متعدد را لحاظ و طرح را انعطافپذیر تدوین کنید تا در زمان اجرا در مواجهه با مشکلات مختلف اجرای آن متوقف یا کُند نشود. در اجرای طرح کاملا مصمم و ثابتقدم باشید و هر هفته و هر روز کار را پیگیری کنید. همچنین سامانه برخطی ایجاد کنید که همه اجزای طرح و نیز جزئیات اجرا در آن منتشر شود تا برای ما و همه افراد درگیر در طرح، از مجریان تا خیرین و مردم قابل رصد، پایش و نظارت باشد.
وی همچنین در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه در پروژههای انبوهسازی مسکن چه به شکل برج و مجتمع و چه شهرکسازی نسبت به تامین فضاهای آموزشی کمکاری جدی وجود دارد، گفت که این مسئله حتما باید درباره پروژههای در حال اجرا اصلاح شده و در پروژههای اجرا و تکمیل شده نیز سازندگان و ذینفعان باید کاستیها را به هر نحو جبران کنند.
در ادامه جلسه گزارش مسئول شبکه آموزش دانشآموز «شاد» و تعدادی از مدیران بخشهای مرتبط با شیوههای آموزشی و برنامهها و اقدامات در حال طراحی و اجرا برای ایجاد تحول در نظام آموزشی و روشهای آموزش کشور ارائه شد و رئیسجمهور پس از استماع این گزارشها با بیان اینکه مدارس دولتی هدف اصلی اجرای این طرحها هستند، تصریح کرد: از همه تلاشهایی که تا به حال داشتهاید تشکر میکنم و از شما میخواهم که هر چه سریعتر جزئیات مدنظرتان برای تحول در روشهای آموزشی را به شکل دقیق و به تفکیک پایههای تحصیلی دانشآموزان ارائه کنید.
پزشکیان با بیان اینکه در طرح شما باید مشخص باشد که برای هر پایه تحصیلی چه هدفی در نظر گرفته شده و با چه ابزار و امکانات و شیوههایی میخواهیم این اهداف را محقق کنیم، گفت: در فضاهای آموزشی تعاملی که قرار است ساخته شوند، باید یک بسته کامل از آموزشهای شنیداری، دیداری و گفتاری تدارک شود که با ابزارها و تکنولوژیهای نوین به شکلی موثر ارائه شوند تا کیفیت آموزش را ارتقا بخشند. در این طرح همچنین باید برای آموزش در منزل نیز تدبیر مناسبی صورت بگیرد تا ادامه موثر آموزش در کلاس درس باشد و نه صرفا انجام یکسری تکالیف درسی تکراری.
وی با تشکر از اقداماتی که برای تقویت و کیفیتبخشی به شبکه شاد کشیده شده است، بر استفاده از همه ابزارها و امکانات موجود برای ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور به خصوص برای اقشار محروم و ضعیف تاکید و خاطرنشان کرد: اگر چه امروز تعداد زیاد دانشآموزان در کلاسها یک مشکل محسوب میشود، اما وقتی کلاس به شکل تعاملی برگزار شود و دانشآموزان با تقسیم به گروههای چند نفره، از طریق کار گروهی و با روش حل مسئله آموزش ببینند، آن وقت همین مسئله از یک تهدید تبدیل به یک فرصت میشود. در فضا و روش جدید آموزشی دانشآموزان به خوبی میتوانند مهارتهای مدیریتی، کار تیمی و حل مسئله را نیز تمرین کنند.
رئیسجمهور در بخش پایانی سخنان خود هدف محوری اجرای طرحهای رفع کمبود در فضاها و تحول در شیوههای آموزشی را ارتقای توانمندیها و مهارتهای دانشآموزان برشمرد و اظهار کرد: حتی شکل کلاسهای فعلی دیگر کارآمد نیست و کلاسهای تعاملی باید به شکلی باشند که همه دانشآموزان بتوانند در هر لحظه همدیگر را ببینند و در صورت لزوم با یکدیگر در راستای تعامل آموزشی گفتگو کرده و ارتباط بگیرند.
پزشکیان همچنین پس از پایان جلسه دقایقی طولانی به گفتگو با مهمانان جلسه پرداخت و در بخشی از این گفتگوها با تاکید بر اینکه آموزشهای اعتقادی و مرتبط با باورهای مذهبی بسیار حساس هستند و در شیوه ارائه این آموزشها باید حساسیتهای زیادی را لحاظ کرد، گفت: مهمترین نکته در این زمینه این است که بپذیریم، باور و اعتقاد را نمیتوان به زور به کسی ارائه کرد و این بخش آموزش باید توسط کسانی ارائه شود که پیش از تعلیم خود متعلم باشند و با شخصیت و عملشان دانشآموزان را ابتدا جذب کرده و سپس آموزش دهند.
∎