به گزارش سینماپرس، سیدرضا صالحیامیری وزیر ویراث فرهنگی و صنایع دستی عصر امروز دوشنبه در جمع نخبگان، مدیران و تولیدکنندگان صنایعدستی گفت: از این تریبون به همه هنرمندان و فعالان حوزه صنایعدستی ابلاغ سلام دارم و از تلاش آنان و نیز تلاشهای همه مدیران و کارکنانی که در برگزاری سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایعدستی فعالیت داشتند، تشکر و قدردانی میکنم.
او ادامه داد: عقیدهام این است که صنایعدستی یک مفصل فرهنگی بین ایران و سایر دنیا است که میتواند هنر و خلاقیت ایرانیان را به جهانیان نشان دهد و همچنین نقش دیپلماسی فرهنگی را بازی میکند. حتما وقتی یک کالای صنایعدستی ایرانی به کشورهای دنیا میرود یک ارزش فرهنگی تولید میکند. یک اثر خلاق صنایعدستی که از هر نقطه ایران به دنیا میرود انتقال فرهنگی است که در قالب یک اثر ارائه میشود.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: یک فرش و یا شی صنایعدستی یک اثر هنری و خلاقانه است که توسط هنرمندان ایرانی تولید و به دنیا صادر میشود لذا علاوه بر ارزشهای اقتصادی ارزش فرهنگی و هنری نیز به همراه دارد.
صالحیامیری ادامه داد: صنایعدستی میتواند هویتساز باشد میتواند عنصر تبادل فرهنگی باشد و میتواند نگاه و خلاقیت و هنر ایرانیان را در دنیا به تصویر بکشد.
او گفت: در کنار صنایعدستی و آثار ارزشمند هنری که هویت تاریخی ایران به حساب میآید و در دنیا اهمیت دارد و مورد اقبال است، آثار تاریخی ما نیز بسیار اهمیت دارد. ما نیازمند یک تغییر نگرش و گفتمان در این حوزه هستیم. باید بپذیریم که با نگاه گذشته نمیتوان در فضای امروزی تولید و فعالیت داشت. باید ذائقه نسل جدید را بشناسیم و بر اساس ذائقه آنان فعالیت و تولید کنیم.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: صنایعدستی باید با ذائقه امروز و نسل جوان خود را وفق دهد خوشبختانه کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است.
صالحی امیری در ادامه صحبتهای خود با بیان این که صنایعدستی متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به مردم است، اضافه کرد: دولت فقط موظف به حمایت و برداشتن موانع است. دولت باید تسهیلات ارائه دهد و فضا را برای فعالیت هنرمندان صنایعدستی فراهم کند. باید کمک کند تا صادرات صنایعدستی رونق بگیرد چرا که تا زمانی که شرایط صادرات صنایعدستی فراهم نشود امکان جهش نیست. مسئولیت صنایعدستی با مردم و تشکلها و فعالان است و دولت باید حمایت کند.
او در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: از هماکنون باید برای سال آینده برنامهریزی کرد. از طریق تغییر نگرش، برنامهریزی واقعگرایانه، درک ذائقه مشتری و از طریق حمایت همهجانبه دولت، این امیدواری وجود دارد که سال آینده شاهد برپایی نمایشگاه به شکل بسیار بهتری باشیم.