حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، روز گذشته پنجم آذر ماه در جلسه شورای عالی اقامه نماز آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام ستاد اقامه نماز و جمعی از معاونین و مشاورین و مدیران ستادی و اعضای ستاد جلسات این وزارتخانه به صورت حضوری و برخط برگزار شد، ضمن اشاره به تعبیر شهید مطهری مبنی بر این که «علم چه میکند و ایمان چه میکند» گفت: مدیران و معلمان باید در مورد فلسفه این مباحث توضیحات تبیینی به دانش آموزان ارائه دهند و مزایای آنها را تشریح کنند.
وی با تأکید براینکه نماز واجبی است که حوصله میخواهد، ادامه داد: باید از کسانی که دغدغه نماز دارند، تقدیر و تجلیل شود نه آن که در اذهان عمومی این افراد را تخریب کنند.
حجت الاسلام قرائتی افزود: مدیران و معلمان مدارس باید در کنار آموزش به معنویات دانش آموزان نیز توجه وافر داشته باشند.
وی گفت: تحصیلات عالیه در کنار رشد معنویات و ترکیب آنها؛ مسیر تعالی را برای دانش آموزان فراهم میکند زیرا همگی ما نیارمند ذخیره آخرت هستیم.
رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر این که هر علمی مفید نیست، افزود: هر آنچه که به دانش آموزان، میآموزیم باید دارای ۴ شرط واجب، مستحب، رفع مشکل برای کشور و یا حتی یک فرد را داشته باشد.
وی پیشنهاد کرد تا مدیران و معلمان ساعاتی را در کلاس درس به مباحث اخلاقی و مبانی خانواده اختصاص دهند .
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه معلمان و مدیران مدارس باید با یک اسلامشناس در ارتباط باشند، افزود: گاهی دانش آموزان با شبهاتی مواجه میشوند که مدیران و معلمان با استفاده از ظرفیت یک اسلامشناس میتواند در رفع آن گامهای ارزندهای بردارند.
وی به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در قرآن سه جهاد اصغر و اکبر و کبیره داریم. جهاد کبیره مربوط به بیان استدالات و منطق مواجهه با مسائل و مباحث است. معلمان در مدارس باید جهاد کبیره کنند و با بیان و استدلال متقن و دقیق مسائل، گرههای دانش آموزان را باز کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: معلمان با کشف استعدادهای دانش آموزان، استخراج آنها و به هم آمیختگی توانمندیها در اخلاق، دانش آموزان را برای آینده ایران اسلامی آماده نمایند.
وی بر ایجاد رابطه عاطفی دانش آموزان با معلمان در کنار روابط علمی و آموزشی بسیار تأکید کرد و گفت: ارتباط قلبی سبب میشود تا همافزایی در امور صورت پذیرد.
حجت الاسلام قرائتی بر اقامه نماز جماعت در مدارس تأکید کرد و گفت: در کنار بررسی شاخصهای علمی یک مدیر خوب و توانمند؛ شاخص معنویات هم باید دیده شود.
وی با تأکید براینکه نماز واجبی است که حوصله میخواهد، ادامه داد: باید از کسانی که دغدغه نماز دارند، تقدیر و تجلیل شود نه آن که در اذهان عمومی این افراد را تخریب کنند.
حجت الاسلام قرائتی افزود: مدیران و معلمان مدارس باید در کنار آموزش به معنویات دانش آموزان نیز توجه وافر داشته باشند.
وی گفت: تحصیلات عالیه در کنار رشد معنویات و ترکیب آنها؛ مسیر تعالی را برای دانش آموزان فراهم میکند زیرا همگی ما نیارمند ذخیره آخرت هستیم.
رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر این که هر علمی مفید نیست، افزود: هر آنچه که به دانش آموزان، میآموزیم باید دارای ۴ شرط واجب، مستحب، رفع مشکل برای کشور و یا حتی یک فرد را داشته باشد.
وی پیشنهاد کرد تا مدیران و معلمان ساعاتی را در کلاس درس به مباحث اخلاقی و مبانی خانواده اختصاص دهند .
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه معلمان و مدیران مدارس باید با یک اسلامشناس در ارتباط باشند، افزود: گاهی دانش آموزان با شبهاتی مواجه میشوند که مدیران و معلمان با استفاده از ظرفیت یک اسلامشناس میتواند در رفع آن گامهای ارزندهای بردارند.
وی به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در قرآن سه جهاد اصغر و اکبر و کبیره داریم. جهاد کبیره مربوط به بیان استدالات و منطق مواجهه با مسائل و مباحث است. معلمان در مدارس باید جهاد کبیره کنند و با بیان و استدلال متقن و دقیق مسائل، گرههای دانش آموزان را باز کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: معلمان با کشف استعدادهای دانش آموزان، استخراج آنها و به هم آمیختگی توانمندیها در اخلاق، دانش آموزان را برای آینده ایران اسلامی آماده نمایند.
وی بر ایجاد رابطه عاطفی دانش آموزان با معلمان در کنار روابط علمی و آموزشی بسیار تأکید کرد و گفت: ارتباط قلبی سبب میشود تا همافزایی در امور صورت پذیرد.
حجت الاسلام قرائتی بر اقامه نماز جماعت در مدارس تأکید کرد و گفت: در کنار بررسی شاخصهای علمی یک مدیر خوب و توانمند؛ شاخص معنویات هم باید دیده شود.