به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه سمنان، این همایش ملی به صورت حضوری و مجازی با حضور بیش از 930 نفر از دبیران عربی سراسر کشور به میزبانی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ، با همکاری دبیرخانه کشوری زبان عربی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد .
حسنعلی شربتدار مدیر انجمن علمی زبان عربی و سرگروه زبان عربی استان سمنان در وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به کاربرد فناوریهای نوین در تدریس مهارتهای چهارگانه زبانی عربی مدارس کشور به عنوان محور این همایش گفت: فناوریهای نوین میتواند در افزایش سطح مهارتهای زبانی دبیران عربی کشور نقش زیادی داشته باشد.
شربتدار به برخی کاربردهای ChatGPT به عنوانی یکی از مشهورترین چتباتهای هوش مصنوعی در آموزش مهارتهای زبانی و نحوه استفاده از آن نیز اشاره کرد.
علی ضیغمی، دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان نیز در این نشست در سخنرانی خود به زبان عربی با عنوان «استخدام الذکاء الاصطناعیّ فی تعلیم المهارات اللغویّة العربیّة» با بیان تاریخچه شکلگیری هوش مصنوعی و تحوّل آن، به برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش مهارتهای زبانی عربی پرداخت .
ضیغمی، دستیارهای مجازی زبانی برای تمرین مکالمه، پاسخ به سؤالات زبانآموز و شخصیسازی تجربه آموزش زبان با محتوای متناسب با سطح زبانی هر زبانآموز را یکی از امکانات هوش مصنوعی دانست که از طریق تصحیح اشتباهات و تقلید گفتگو، باعث بهبود مهارتهای شنیداری، گفتاری و نوشتاری زبانآموز میشود. همچنین با تولید متون جذاب مانند داستان و... به زبان عربی از سوی ابزارهای هوش مصنوعی و تحلیل متون نوشته شده توسط کاربر و ارائه پیشنهادات تصحیح خطا و ارزیابی عملکرد زبانآموز میتواند نقش بهسزایی در بهبود سطح مهارتهای زبانی دبیران عربی و زبانآموزان داشته باشد.
تبدیل کلام به صوت، ارائه بازخورد فوری، ترجمه نوشتاری و صوتی سریع، بازیهای آموزشی، آشنایی با لهجههای مختلف عربی و آموزش هوشمند، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی برای آموزش زبان عربی است که با ارائه برخی سایتها و سکوهای فعال و بهرهمند از هوش مصنوعی در این حوزه، توسط این عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان ارائه شد.
در ادامه علیاکبر نورسیده، مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان در سخنرانی خود با عنوان «بررسی اثربخشی روشهای نوین تدریس زبان عربی در آموزش مهارتهای چهارگانه زبانی در مدارس» به همکاریهای مشترک گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان و دبیران عربی استان اشاره کرد و گفت: این گروه آمادگی دارد برای افزایش سطح مهارتهای زبانی دبیران عربی استان علاوه بر فعالیتهای گذشته به برگزاری کارگاهها و دورههای تخصصی بهبود مهارتهای زبانی عربی دبیران نیز اقدام کند.
نورسیده با اشاره به برگزاری طرح فرصت مطالعاتی انجام شده در حوزه بررسی اثربخشی روشهای نوین تدریس زبان عربی در آموزش مهارتهای زبانی مدارس که از سوی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در تابستان سال جاری انجام شده است، به برخی از نتایج این طرح اشاره و خواستار آشنایی بیش از پیش کلیه دبیران عربی سراسر کشور با فناوریهای نوین آموزشی و کاربرد آن در آموزش زبان عربی در مدارس کشور به منظور افزایش انگیزه دانشآموزان به یادگیری زبان قرآن شد.
در ادامه طیبه عباسی دبیر دبیرخانه راهبری کشوری درس عربی وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی خود با عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی، امیدها و تهدیدها، به شخصیسازی تجربه یادگیری، تمرین مکالمه و تلفظ با هوش مصنوعی، تصحیح خودکار نوشتار و دستور زبان، دسترسی به منابع آموزشی هوشمند، چالشهای فنی و زیرساختی، چالشهای آموزشی و فرهنگی و آینده هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی اشاره کرد.
عباسی خاطرنشان کرد: آینده استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی بسیار امیدوار کننده است که با پیشرفت فناوری انتظار میرود، سیستمهای آموزشی هوشمند بتوانند تجربیات یادگیری بسیار پیشرفته و مؤثری را ارائه دهند.
در ادامه محمدعلی عامری مدرّس مدعو و دانشجوی پسادکتری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان در سخنرانی خود به زبان عربی با عنوان «دور المواقع الإلکترونیة فی تعلیم اللغة العربیة» به بیان خلاصهای در مورد آموزش الکترونیکی، اهداف آموزش الکترونیکی و نیازمندیهای آن، فواید آموزش الکترونیکی، انواع این آموزش و برخی سایتهای الکترونیکی موجود در زمینه آموزش زبان عربی اشاره کرد.
عامری به کلیپهای آموزشی، کیو آرکد، سایتهای الکترونیکی، شبکههای اجتماعی، پادکست، بازیهای کامپیوتری، پاورپوینت و هوش مصنوعی به عنوان برخی از فناوریهای نوین اشاره کرد که میتواند در آموزش زبان عربی مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است، چهارمین همایش ملی دبیران عربی کشور با استقبال دبیران عربی کشور و علاقهمندان به زبان قرآن مواجه شد و ضمن تشکر از گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان در خصوص قبول مسئولیت خود در این حوزه و همکاری با وزارت آموزش و پرورش، خواستار ادامه این همکاری و گسترش آن در سالهای بعد شدند.