شناسهٔ خبر: 69917445 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس پلیس راهور فراجا:

از انتقاد به خودروسازان خسته شده‌ایم

 از عاملان مرگ و میر در حادثه‌های رانندگی پایین بودن ایمنی خودروها، عدم استفاده از تجهیرات پیشگیری از تصادفات و از همه مهم‌تر استحکام پایین بدنه خودروهاست که چند سالی می‌شود از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس پلیس راهور در پاسخ به پرسش «جوان» مبنی بر اینکه چرا مدتی است مطالبه‌گری پلیس از خودروسازان در خصوص ارتقای ایمنی خودرو‌ها کمتر شده است، گفت: از انتقاد به خودروسازان خسته شده‌ایم، اما مطالبه‌گریمان در خصوص ارتقای ایمنی خودرو‌ها برای احقاق حقوق شهروندان ادامه دارد، هرچند تاکنون اقدام عملی در خصوص استحکام‌بخشی خودرو‌های ساخته شده از سوی خودروسازان دیده نشده است. 
 از عاملان مرگ و میر در حادثه‌های رانندگی پایین بودن ایمنی خودروها، عدم استفاده از تجهیرات پیشگیری از تصادفات و از همه مهم‌تر استحکام پایین بدنه خودروهاست که چند سالی می‌شود از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفته است. پلیس هم در جهت احقاق حقوق شهروندان در انتقاد از خودروسازان که در ایمن‌سازی خودرو‌های ساخته شده کم‌کاری دارند، پیشتازه بوده، اما آنچه از فرآیند این انتقادات در این چند سال برمی‌آید هیچ اتفاق خاصی از سوی خودروسازان رخ نداده است، به‌طوری‌که پلیس اعلام می‌کند از انتقاد به خودروسازان خسته شده است، اما مطالبه‌گری آنها در این خصوص همچنان ادامه دارد تا جایی که صنعت خودروسازی به جایی برسد که مردم لیاقت آن را دارند. از سوی دیگر قیمت خودرو‌های داخلی چند روز قبل یک‌شبه و در سکوت خبری افزایش یافت که انتظار می‌رفت این افزایش قیمت در ارتقای ایمنی خودرو‌ها هم تأثیر داشته باشد، اما سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در آخرین نشست خبری خود گفت که بعید می‌دانم این افزایش قیمت ربطی به ارتقای ایمنی خودرو‌ها داشته باشد. 

 زمستان خونین 
سردار سیدتیمور حسینی صبح دیروز در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی زمستان با بیان اینکه در زمستان سال گذشته ۳ هزار و ۲۴۴ نفر در جریان حادثه‌های رانندگی در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند، گفت: «هرچند براساس این آمار ما نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ کاهش ۶ درصدی را شاهد بوده‌ایم، اما این نشان‌دهنده ضرورت رعایت بیشتر قوانین رانندگی و تمهیدات ایمنی در زمستان است.»
وی افزود: «اجرای طرح زمستانی پلیس راهور از ۲۰ آذرماه شروع می‌شود و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد. هدف ما از اجرای این طرح، کاهش تصادفات در جاده‌های کشور است و تلاش می‌کنیم شهروندان در هیچ نقطه‌ای در راه نمانند.»

 توصیه به رانندگان 
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه با توصیه به رانندگان برای کمک به اجرای طرح زمستان گفت: «از رانندگان انتظار می‌رود در سفر‌های خود تجهیزات لازم برای تردد زمستانی مانند زنجیرچرخ و لاستیک مناسب را همراه داشته باشند، چراکه در صورت نداشتن تجهیزات زمستانی از تردد آنها در جاده‌ها جلوگیری می‌شود. این طرح امسال با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مشارکت ۸۱هزار نیروی میدانی با قوت و کیفیت لازم اجرا خواهد شد و امیدوارم با همکاری مردم و رعایت توصیه‌های ایمنی، زمستان امسال بدون حوادث ناگوار به پایان برسد.»

 محدودیت‌های ترافیکی
سردار تیمور حسینی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دغدغه حوزه راهور در فصل زمستان، گردنه‌ها و محور‌های برفگیر است، ادامه داد: «امسال به‌طور حتم در پی اعلام هشدار هواشناسی و به‌خصوص هشدار‌های قرمز اقدامات پیش‌دستانه و حتی ممنوعیت تردد در برخی مسیر‌ها از سوی پلیس اجرایی می‌شود. هرچند پلیس در تلاش است انسداد یا توقف‌های طولانی برای رانندگان رخ ندهد. همچنین در جاده‌هایی که دارای شیب‌های تند هستند، به‌ویژه در شرایط برفی، تردد تریلر‌های پنج‌محوره و وسایل نقلیه سنگین به‌طور موقت ممنوع خواهد بود. این خودرو‌ها تنها پس از ایمن شدن کامل مسیر مجاز به عبور خواهند بود.»

 مطالبه‌گری می‌کنیم 
رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چرا انتقادات پلیس از خودروسازان در خصوص پیگیری ارتقای ایمنی خودرو‌ها فروکش کرده است، عنوان کرد: «هر چند ما از انتقاد به خودروسازان در خصوص پایین بودن ایمنی خودرو‌ها خسته شده‌ایم، اما برای احقاق حقوق شهروندان مطالبه‌گریمان همچنان ادامه دارد. در همین سال ۱۴۰۳ ما از خودروسازان، وزارت صمت و سازمان استاندارد درخواست کردیم استحکام بدنه خودرو‌های تولیدی را ارتقا دهند، چون بزرگ‌ترین دغدغه ما استحکام لازم برای بدنه خودروهاست که در هر تصادفی متأسفانه خسارت‌های مالی و جانی زیادی برای راننده و سرنشینان آن به وجود می‌آورد. پلیس هیچ وقت مطالبه‌گری‌اش را کنار نگذاشته و کماکان با قوت و قدرت برای احقاق حقوق شهروندان و پیشگیری از تصادفات خونین ادامه خواهد داد تا شرایط خودروسازی ما به جایی برسد که مردم لیاقت آن را دارند.»
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «جوان» در خصوص اینکه آیا خودروسازان اقدام عملی برای بالا بردن کیفیت ایمنی خودرو‌ها انجام داده‌اند، گفت: «در خصوص بالا بردن سطح ایمنی خودرو‌ها تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. یکی از مواردی که ما سال قبل برای تضمین استحکام بدنه خودرو پیشنهاد دادیم راه‌اندازی مرکز آزمون تصادفات و قرار بود شهریورماه امسال این مرکز راه‌اندازی شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

 نیروی کافی نداریم 
سردار تیمور حسینی در خصوص قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هم گفت: «خاموشی‌های اخیر که باعث عدم فعالیت چراغ‌های راهنمایی می‌شود علاوه بر اینکه مردم را اذیت می‌کند و به زحمت می‌اندازد، مشکلات زیادی را برای ما به وجود می‌آورد. اگر قرار است خاموشی‌ها ادامه داشته باشد باید راجع به این موضوع فکری اساسی داشته باشیم، به همین دلیل ما درخواست کردیم چراغ تقاطع‌ها از برق شبکه جدا شود تا در صورت خاموشی برق منطقه، چراغ راهنمایی خاموش نشود. اگر این کار امکانپذیر نیست باید یک منبع ذخیره انرژی یا پنل‌های خورشیدی، سی‌پی‌یو یا هر آنچه برق تقاطع‌ها را می‌تواند تأمین کند در نظر گرفته شود.»
وی ادامه داد: «هر تقاطعی که دچار قطعی برق می‌شود در خوشبینانه‌ترین شرایط باید به وسیله چهار نیرو کنترل شود، تازه اگر تقاطع مثل میدان توحید باشد بیش از چهار نفر باید کنترلش را عهده‌دار شوند و این برای ما امکانپذیر نیست.»