به گفته حسین محمدیان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خط ریلی خواف هرات برای واردات کالا از افغانستان به ایران راهاندازی میشود و در صادرات کالا از ایران به افغانستان کارایی ندارد
به گفته یک عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خط ریلی خواف هرات برای واردات کالا از افغانستان به ایران راهاندازی میشود و در صادرات کالا از ایران به افغانستان کارایی ندارد
به گزارش تین نیوز، حسین محمدیان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با تاکید بر اینکه صادرات کالا از ایران به افغانستان از مسیر ریلی توجیه اقتصادی ندارد و از مسیرهای زمینی مقرون به صرفه تر است تشریح کرده: هدف از ایجاد این خط راه آهن افزایش دسترسی به معادن افغانستان است، در هرات ذخایر قابل توجه سنگ آهن وجود دارد در حالی که در افغانستان زیرساختهای لازم برای فرآوری این ماده معدنی مستقر نیست، این خط ریلی واسطه ورود ذخایر سنگ آهن افغانستان به ایران است و البته فقط ذخایر سنگ آهن نیستند ذخایر قابل توجه مس افغانستان هم از طریق این خط ریلی برای فرآوری به ایران وارد میشوند.
محمدیان در گفتگو با ایلنا اظهار کرده: این مواد پس از ورود به ایران فرآوری و مصرف می شود و یا می تواند به طور موقت وارد و با مشارکت تاجران افغانستانی دوباره صادر شود.
بیشتر بخوانید:
خط ریلی خواف هرات ایران را به چین وصل میکند
وی همچنین از کارکرد این خط ریلی در اتصال ایران و چین گفته و توضیح داده: چینی ها سرمایه گذاری هنگفتی را در جاده ابریشم انجام میدهند و در این راستا اتصال ریلی افغانستان به چین را در دستور کار دارند، خط ریلی خواف هرات میتواند در آینده به خط ریلی افغانستان چین متصل شود.
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان از سرمایه گذاری شرکت های ایرانی برای تشکیل یک کنسرسیوم خبر داد و خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این کنسرسیوم مشارکت تاجران ایرانی و افغانستانی در سرمایه گذاری بر معادن این کشور است.