به گزارش ستاد خبری سیودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین تجهیز چهارهزار کتابخانه کلاسی امروز شنبه (سوم آذر ۱۴۰۳) با حضور علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش و حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: کتاب و کتابخوانی جایگاه ویژهای دارد و این موضوع را باید در اولویت جامعه و آموزش و پرورش قرار دهیم. امروز در این مراسم دانش آموزان نشان دادند که اگر به آنها نقش بدهیم، میتوانند بهتر از همه ما وظایف خود را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه سرودها جایگاه خود را در برنامههای مدارس از دست دادهاند، افزود: آموزش و پرورش میاندار کتاب و کتابخوانی است و تنها سازمانی که با جمعیت زیادی سروکار دارد که هر روز خود را با کتاب میگذرانند، آموزش و پرورش است. اقدامات خوبی در خصوص کتابخوانی در معاونت پرورشی صورت گرفته، اما کافی نیست.
کاظمی ادامه داد: ما هماکنون حدود ۶۵۰ هزار کلاس درس و ۱۱۷ هزار مدرسه و ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسهای داریم. اعتقاد دارم کتابخانههای مدارس باید دارای کتابهای به روز و متناسب با نیازهای دانش آموزان باشد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت پیگیری سه محور توسط این وزارتخانه در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از این محورها توسعه و تجهیز کتاب و کتابخوانی در قالب مدرسهای و کلاسی است که قطعاً آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند ۱۱۷ هزار مدرسه را به کتابخانه تجهیز کند. در گام دوم باید به مهارت کتابخوانی دانش آموزان پرداخته و برایشان برنامههای آموزش مهارت مطالعه را برگزار کنیم. در این برنامهها باید اطلاعاتی درباره زمان و شرایط مطالعه در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
کاظمی با اشاره به اینکه انس با کتاب و کتابخوانی در دوره ابتدایی شکل میگیرد، عنوان کرد: محور سوم پرورش مهارت نویسندگی است که جامعه به این مهارت نیاز دارد، چرا که فرهنگ و تمدن یک کشور با نویسندگی اشاعه پیدا میکند. بنابراین وظیفه داریم که در آموزش و پرورش به مهارت نویسندگی بپردازیم و این امر باید از مدرسه آغاز شود. معتقدم که به طور کل همه اقدامات تربیتی از مدرسه و کلاس درس آغاز میشود، اما برای هر کدام از این محورها نمیتوانیم تنها به مسیر اکتفا کنیم.
وی اضافه کرد: ما باید در این حوزه نقشه راهی ایجاد و اهداف خود را مشخص کنیم، ضریب نفوذ ما در جشنواره کم است و مهمترین موضوع در توسعه نفوذ ما آموزش مهارت مطالعه است. باید بتوانیم هر کتاب درسی را به یک کتاب غیردرسی پیوند دهیم تا ظرفیتهایی علمی به کتاب درسی و دانشِ دانش آموزان اضافه شود. باید مهارت مطالعه به عنوان مهارت پایه به دانش آموزان آموزش داده شود، زیرا اگر دانش آموزان مهارت خواندن نداشته باشد، در مهارتهای دیگر ضعیف خواهند بود.
در ادامه مراسم حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث کتاب، مطالعه و کتابخوانی از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری است. دراین راستا در معاونت پرورشی پویش «کتابخوانی در آموزش و پرورش» به عنوان «کتاب نوش» تغییر کرد و دال آن در مدرسه تعریف شد.
وی ادامه داد: به بحث نویسندگی هم باید توجه شود که در این راستا علاوه بر آموزش نویسندگی در هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری و تربیتی، سکوی کارینو هم افتتاح میشود. امروز چهار هزار کلاس درس به کتابخانه کلاسی تجهیز میشوند و همچنین در این راستا باید هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری هم به کتابخانه کلاسی تجهیز شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اقدام بعدی طرح «مشک» مشاوره کتاب است که با مشارکت موسسه منادی تربیت اجرا میشود و کتاب را بر اساس نیازها و مقتضیات دانش آموزان تولید میکند. همچنین ۶ پویش کتابخوانی دیگر هم اجرا میشود که یکی از این پویشها «کتابخانه دستساز من» است.
پورثانی در پایان گفت: مقررشده است که امسال برای هر کتاب درسی یک پیوند کتاب غیر درسی قرار دهیم تا بتوانیم میانگین مطالعه را در دانش آموزان افزایش دهیم.
سیودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که با شعار «خواندن برای همدلی» از ۲۳ آبان (۱۴۰۳) شروع شده بود، چهارشنبه سیام آبان (۱۴۰۳) به کار خود پایان داد.