شفقنا رسانه_ صفحه یک روزنامهها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامههای امروز، آنهایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش شفقنا رسانه، «اجاره داغتر از تورم» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است و در گزارشی به این مسئله پرداخت که چرا اجارهبها بیشتر از قیمت سایر کالاها و خدمات مصرفی خانوارها رشد کرد؟ این روزنامه توضیح داد: «سرعت نسبی رشد اجارهبها در کشور رکورد ۱۳ ساله را ثبت کرد. بررسیهای «دنیایاقتصاد» از روند افزایش هزینه اجارهنشینی نشان میدهد نسبت تورم اجاره به تورم عمومی در یکسال منتهی به آبان۱۴۰۳، به بیشترین میزان از سال۱۳۹۰ رسیده است. در حال حاضر نرخ رشد اجارهبها ۱.۲۶برابر نرخ تورم است؛ درحالیکه نیمه اول دهه۹۰ همواره هزینه اجاره به اندازه نصف تورم افزایش پیدا میکرد. آنچه باعث شده است شاخص اجاره مسکن با رشد ۴۲درصدی به عنصر داغ سبد مصرف خانوارها تبدیل شود به هر دو سمت عرضه و تقاضا مربوط است. در سمت عرضه (آپارتمان اجارهای) امکان جبران کمبود با فرمول مشابه سایر کالاها -که در کوتاهمدت با واردات جبران میشود- وجود ندارد؛ از سال ۹۷ رکود سنگین ساخت باعث افت عرضه شد. در سمت تقاضا نیز «رژیم مصرف» در بازار اجاره، غیرممکن است. بنابراین اگرچه در سالهای اخیر تورم مثلا خوراکیها به کاهش کالری خانوار و در نهایت افت نسبی تورم این کالاها انجامید، اما در بازار اجاره تا زمان احیای «قدرت خرید خانه اول»، کاهش تقاضا صورت نمیگیرد.»
«خشکاندن آب در سراب سودآوری» تیتر روزنامه جام جم است که در گزارشی به بررسی مدیریت منابع آبی در کشورمان و صادرات محصولات آببر پرداخت. این روزنامه توضیح داد: «ایران یکی از کشورهایی است که با توجه به آنکه در نیمکره جنوبی جهان واقع شده با مشکل کمبود بارندگی و خشکسالی دستوپنجه نرم میکند؛ از اینرو مدیریت منابع آبی در کشورمان خصوصا با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اهمیت وافری برخوردار است. از طرف دیگرچون بخش کشاورزی حدود۶۶درصد ازآب کشوررامصرف میکندوسالانه حدود۱۳۰میلیون تن محصول کشاورزی تولید میشود، به نظر میرسد بهینهسازی مصرف آب در بخش کشاورزی باید در دستورکارمسئولان قرارگیرد.در حال حاضر از مجموع زمینهای زراعی کشور حدود ۶.۶درصد به محصولات جالیزی اختصاص دارد. همچنین میزان تولید این محصولات سالانه حدود ۲۹ میلیون تن است که تنها حدود ۱۰درصد آن یعنی ۳.۲میلیون تن هرساله صادر میشود.در این خصوص کشورمان باید بیشتر به سمت تولید کالاهای اساسی و ضروری بخش کشاورزی همچون غلات و نهادههای دامی و دانههای روغنی برود و سالانه از میزان تولید محصولات آببری همچون خربزه و هندوانه کاسته شود. این درحالی است که طی سالیان اخیر، این امر روندی معکوس به خود گرفته است؛ بهطوریکه شاهد آن هستیم با افزایش تولید هندوانه و خربزه در کشور و صادرات این محصولات به بهای ناچیز و اندک، آب مجازی زیادی ازکشورمان خارج میشود.»
در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….