دارایی خالص ایلان ماسک در روز ۲۲ نوامبر به بالاترین رقم تاریخی ۳۴۷.۸ میلیارد دلار رسید که ناشی از افزایش سهام تسلا و دور جدید سرمایهگذاری است که استارتاپ هوش مصنوعی xAI او را ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی می کند.
از زمانی که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، ماسک، به اصطلاح «رفیق اول» را در کانون توجهات سیاسی قرار داد، ارزش کسب و کارهای ماسک افزایش یافته است.
سهام تسلا روز جمعه ۳.۸ درصد افزایش یافت که نشاندهنده خوشبینی مداوم است که برنامههای گروه ترامپ برای خودروهای خودران و یارانه خودروهای الکتریکی به شرکت ماسک نسبت به همتایانش برتری خواهد داد. این سهام از ۴ نوامبر، یک روز قبل از انتخابات، ۴۵ درصد افزایش یافته است و حدود ۳۵۰ میلیارد دلار به ارزش بازار افزوده است.
در همین حال، ارزش xAI بیش از دو برابر شده است، به طوری که وال استریت ژورنال گزارش داد که پیروزی ترامپ به جلب توجه سرمایه گذاران جدید کمک کرد. و ترامپ در پرتاب SpaceX در روز چهارشنبه به ماسک پیوست. این شرکت در حال بحث در مورد فروش سهام خصوصی است که ارزش آن را به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش میدهد.
بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، اکنون از بالاترین رقم قبلی خود یعنی ۳۴۰.۴ میلیارد دلار که در نوامبر ۲۰۲۱ تعیین شده بود، ثروتمندتر است. ثروت او که بیش از دو سوم آن از سهام و اختیارات تسلا به دست میآید، از روز قبل از انتخابات ۳۵ درصد افزایش یافته است. ماسک ۵۳ ساله در مراحل پایانی رقابت با ترامپ همسو شد و در کنار او مبارزات انتخاباتی انجام داد و شخصاً بیش از ۱۷۰ میلیون دلار کمک کرد.
بلومبرگ نیوز گزارش داد که اعضای گروه انتقالی ترامپ به مشاوران خود گفتهاند که قصد دارند چارچوب فدرال برای وسایل نقلیه خودران را به یکی از اولویتهای وزارت حملونقل تبدیل کنند که احتمالاً امکان استقرار گستردهتر خودروها را بدون کنترل انسانی فراهم میکند. این یک موهبت برای تسلا خواهد بود که عرضه چنین خودروها و کامیونهایی را محور راهبرد آینده خود قرار داده است.
سیاست فعلی فدرال به تسلا و سایر خودروسازان اجازه میدهد تا سالانه تنها ۲۵۰۰ وسیله نقلیه کاملاً خودمختار ارائه کنند.
بلومبرگ گزارش کرد که طبق گزارشها، ترامپ همچنین از حذف اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی تا سقف ۷۵۰۰ دلار و کاهش مقررات انتشار گازهای گلخانهای که توسط دولت جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا وضع شده بود، حمایت میکند. بر اساس گزارش بلومبرگ این امر به خودروسازان قدیمی بیشتر از تسلا آسیب میرساند، زیرا فروش آن نسبت به بسیاری از رقبای خود کمتر به حمایت فدرال وابسته است.