شناسهٔ خبر: 69887283 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در مراسم نمادین افتتاحیه طرح تجهیز ۴ هزار کتابخانه کلاسی:

مرکز ثقل مسیر دانایی، توانایی و توسعه کشور کتاب و کتابخوانی است

وزیر آموزش و پرورش گفت مرکز ثقل و توسعه کشور و مسیر دستیابی به دانایی و توانایی؛ کتاب و کتابخوانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌ علیرضا کاظمی صبح شنبه سوم آذرماه در مراسم نمادین افتتاحیه طرح تجهیز ۴ هزار کتابخانه کلاسی در مدرسه شاهد منطقه ۱۴ شهر تهران ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این رویداد به اهمیت کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش میدان‌دار اصلی کتاب و کتابخوانی است زیرا در کشور هیچ جامعه مخاطبی با این وسعت پیدا نمی شود. چراکه تمامی اقدامات آموزش پرورش مبتنی بر کتاب و کتابخوانی پیش می رود.

وی افزود: این نشان می دهد که مرکز ثقل و توسعه کشور و مسیر دستیابی به دانایی و توانایی؛ کتاب و کتابخوانی است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه قریب به ۶۵۰ هزار کلاس درس درکشور فعال هستند گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که اقدام بزرگی در زمینه کتابخوانی انجام شده که حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه‌ای  به روز و متناسب با دوره تحصیلی و سن دانش آموزان داشته باشیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری‌های کافی در نظام تعلیم و تربیت صورت نگرفته است و انتظار می‌رودبا برنامه ریزی‌های لازم  زمینه بیشتری برای رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس کشور فراهم شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه باید محورهایی در آموزش و پرورش با موضوع کتاب و کتابخوانی طراحی شود، گفت: می‌توان با فعال کردن و مشارکت هدفمند دانش آموزان و اولیای آنها جهت  توسعه و تجهیز کتاب و کتابخوانی در قالب کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای، مسیر توسعه فرهنگ کتابخوانی را هموارتر کرد.

وی گفت: پیام برگزاری این آیین این است که معلمان، مدیران و دانش آموزان، موضوع کتاب و کتابخوانی که اساس فرهنگ یک جامعه ست مغفول و مهجور مانده است  و باید مورد توجه دوستداران دانش و دانایی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌های مطالعه گفت: باید کتاب‌هایی متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار داد و سپس مهارت‌های مطالعه را آموزش داد.

وی گفت: باید دوره‌ای کامل و مدون با عنوان آشنایی با مهارت‌های کتابخوانی و مطالعه برای تمام معلمان آموزش و پرورش برگزار شود.

کاظمی افزود: ضرورت دارد معلمان زمانی را در کلاس به مهارت‌های کتابخوانی اختصاص دهند زیرا اینگونه آموزش‌ها، دانش آموزان را به کتابخوانی علاقمند می‌کند.

وی با بیان یکی از ماموریت‌های آموزش و پرورش، کشف استعدادهای دانش آموزان است، افزود: مهارت نویسندگی نسبت به سایر استعدادها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جامعه ما به آن نیازمند است و زیرساخت و تمدن یک کشور را می سازد.

کاظمی بر شکل گیری فرهنگ و هویت با ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی تأکید کرد و افزود: ما نیازمند الگوسازی و قله سازی هستیم؛ در برخی بخش‌ها جامعه در این زمینه موفق عمل کرده است و الگوهای  موفق معرفی شده است، بنابرانی شایسته است در حوزه‌های هنری، فرهنگی و علمی نیز این الگو ها معرفی شوند. 

وزیر آموزش و پرورش به برگزاری جشنواره‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: برای این مهم، باید نقشه راه تعریف کرد. ضریب نفوذ ما در جشنواره‌ها بسیار پایین است. باید هدفگذاری شود تا این جشنواره‌ها، جامعه مخاطب بیشتری را در برگیرد.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد که هر دانش آموز در کنار هر کتاب درسی یک کتاب مکمل مرتبط بخواند. منظورکتاب تست و درسی نیست، بلکه کتابی است که ظرفیت‌های علمی و دانش را فارغ از نمره به دانش آموزان اضافه کند. دانش آموز نیاز به تعمیق بخشی در آموزه‌ها دارد و این اقدام در این زمینه کارساز است.

انتهای پیام