به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، با گسترش استفاده از پیامرسانها و تعاملات دیجیتال، کلاهبرداران نیز روشهای خود را برای سوءاستفاده از اعتماد کاربران توسعه دادهاند. یکی از شگردهای رایج در ماههای اخیر، ارسال پیامهایی با عنوان احضاریه دادگاه یا اطلاعیههای مشابه است که قربانیان را به کلیک بر روی لینکهای جعلی یا دانلود اپلیکیشنهای مخرب ترغیب میکند.
در این روش، پیامها معمولاً بهگونهای طراحی میشوند که فوریت و اهمیت موضوع را القا کنند و قربانی را تحت فشار روانی قرار دهند. بهعنوانمثال، پیامهایی با مضمون دریافت نامه احضاریه دادگاه، به افرادی ارسال میشود که در آنها تأکید شده کاربر باید فوراً اپلیکیشنی را از لینکی که ارائه شده دانلود کرده یا کدی را وارد کند تا اطلاعات بیشتری دریافت کند.
کلاهبرداران معمولاً از طریق پیامرسانهای شناختهشده اقدام میکنند. برای جلب اعتماد کاربران، آنها از پروفایلهایی با عکسهای رسمی مانند مأمور پست یا نشانهای دولتی استفاده میکنند. در پیامها از عباراتی مانند نامه احضاریه دادگاه، اطلاعیه فوری یا پیگیری سومین اخطار استفاده میشود تا حس اضطرار ایجاد کنند.
نمونه پیام جعلی
لینکهایی که در این پیامها ارسال میشوند، اغلب به سایتهای مخرب هدایت میشوند که میتوانند اطلاعات شخصی مانند شماره کارت بانکی، رمز عبور یا کدهای شناسایی را سرقت کنند. بدافزارهایی را بر روی گوشی نصب کنند که امکان دسترسی غیرمجاز به دستگاه را فراهم میکند و اطلاعات مالی قربانی را هدف گرفته و حسابهای بانکی را خالی کنند.
پلیس فتا با هشدار درباره این نوع کلاهبرداریها توصیه کرده است: پیامهایی که حاوی لینکهای مشکوک هستند را جدی نگیرید و هرگز روی این لینکها کلیک نکنید.اپلیکیشنها را فقط از منابع رسمی مانند گوگلپلی، کافهبازار یا سایتهای معتبر دولتی دانلود کنید. در صورت دریافت این نوع پیامها، از انتشار آن برای دیگران خودداری کرده و موضوع را به پلیس فتا گزارش دهید و اطلاعات حساس و شخصی خود مانند رمز عبور یا اطلاعات بانکی را در اپلیکیشنها و سایتهای ناشناخته وارد نکنید.
نشانههای پیامهای جعلی؛ وجود لینکهای مشکوک با دامنههای ناشناخته.پیامهایی که فوریت بیشازحد یا لحنی تهدیدآمیز دارند. درخواست نصب اپلیکیشن از منابع ناشناس ادعای دریافت احضاریه، جریمه یا موارد مشابه بدون اطلاعرسانی رسمی.
چگونه از این کلاهبرداریها جلوگیری کنیم؟ همواره از صحت پیامهای دریافتی مطمئن شوید و از طریق مراجع رسمی اطلاعات را بررسی کنید. اپلیکیشنهای رسمی دستگاههای دولتی و قضائی را از منابع معتبر دانلود کنید. در صورت شک به جعلی بودن پیام، موضوع را با نهاد مربوطه یا پلیس فتا مطرح کنید.
و در نهایت اطلاعرسانی به موقع و آگاهیبخشی میتواند کمک کند تا از گسترش این شگردهای کلاهبرداری جلوگیری شود و قربانیان کمتری گرفتار شوند.
در این روش، پیامها معمولاً بهگونهای طراحی میشوند که فوریت و اهمیت موضوع را القا کنند و قربانی را تحت فشار روانی قرار دهند. بهعنوانمثال، پیامهایی با مضمون دریافت نامه احضاریه دادگاه، به افرادی ارسال میشود که در آنها تأکید شده کاربر باید فوراً اپلیکیشنی را از لینکی که ارائه شده دانلود کرده یا کدی را وارد کند تا اطلاعات بیشتری دریافت کند.
کلاهبرداران معمولاً از طریق پیامرسانهای شناختهشده اقدام میکنند. برای جلب اعتماد کاربران، آنها از پروفایلهایی با عکسهای رسمی مانند مأمور پست یا نشانهای دولتی استفاده میکنند. در پیامها از عباراتی مانند نامه احضاریه دادگاه، اطلاعیه فوری یا پیگیری سومین اخطار استفاده میشود تا حس اضطرار ایجاد کنند.
نمونه پیام جعلی
لینکهایی که در این پیامها ارسال میشوند، اغلب به سایتهای مخرب هدایت میشوند که میتوانند اطلاعات شخصی مانند شماره کارت بانکی، رمز عبور یا کدهای شناسایی را سرقت کنند. بدافزارهایی را بر روی گوشی نصب کنند که امکان دسترسی غیرمجاز به دستگاه را فراهم میکند و اطلاعات مالی قربانی را هدف گرفته و حسابهای بانکی را خالی کنند.
پلیس فتا با هشدار درباره این نوع کلاهبرداریها توصیه کرده است: پیامهایی که حاوی لینکهای مشکوک هستند را جدی نگیرید و هرگز روی این لینکها کلیک نکنید.اپلیکیشنها را فقط از منابع رسمی مانند گوگلپلی، کافهبازار یا سایتهای معتبر دولتی دانلود کنید. در صورت دریافت این نوع پیامها، از انتشار آن برای دیگران خودداری کرده و موضوع را به پلیس فتا گزارش دهید و اطلاعات حساس و شخصی خود مانند رمز عبور یا اطلاعات بانکی را در اپلیکیشنها و سایتهای ناشناخته وارد نکنید.
نشانههای پیامهای جعلی؛ وجود لینکهای مشکوک با دامنههای ناشناخته.پیامهایی که فوریت بیشازحد یا لحنی تهدیدآمیز دارند. درخواست نصب اپلیکیشن از منابع ناشناس ادعای دریافت احضاریه، جریمه یا موارد مشابه بدون اطلاعرسانی رسمی.
چگونه از این کلاهبرداریها جلوگیری کنیم؟ همواره از صحت پیامهای دریافتی مطمئن شوید و از طریق مراجع رسمی اطلاعات را بررسی کنید. اپلیکیشنهای رسمی دستگاههای دولتی و قضائی را از منابع معتبر دانلود کنید. در صورت شک به جعلی بودن پیام، موضوع را با نهاد مربوطه یا پلیس فتا مطرح کنید.
و در نهایت اطلاعرسانی به موقع و آگاهیبخشی میتواند کمک کند تا از گسترش این شگردهای کلاهبرداری جلوگیری شود و قربانیان کمتری گرفتار شوند.