شناسهٔ خبر: 69881546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

ارتقاء سطح آموزشی در اهواز با رفع کمبود مدرسه و تجهیزات آموزشی

فرماندار اهواز با اشاره به کمبود مدرسه و تجهیزات آموزشی در اهواز و مناطق حومه گفت: برای ارتقای سطح آموزشی باید برای رفع این کمبودها به صورت جدی پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، سیداحمد موالی زاده در نشست شورای آموزش و پرورش اهواز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با انتقاد از نحوه اداره شورای آموزش پرورش گفت: هدف از برگزاری این شورا‌ها بررسی مشکلات و مسائل مختلف است و نهایت به تصویب مصوبه‌ها به پایان می‌رسد، اما نتایج مطلوبی از این شورا‌ها به دست نمی‌آید.
وی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش مسائل نرم افزاری است، نه سخت افزاری، افزود: در این حوزه باید به موضوعات آموزشی و تربیتی توجه ویژه شود و آسیب شناسی‌های اجتماعی صورت گیرد.
موالی زاده با اشاره به وجود آسیب‌های آموزشی در مدارس، ادامه داد: باید به آسیب‌ها در محیط‌های آموزشی رسیدگی شود و تحقق موفق این مسئله مستلزم ورود سایر دستگاه‌ها است، آنچه از آموزش و پرورش گزارش می‌شود مشکلات زیرساختی و تجهیزات از جمله؛ آب و برق، نیمکت و سایر تجهیزات است، باید توجه داشت که در اهواز کمبود مدرسه و امکانات آموزشی داریم و باتوجه به اینکه مقدمه کار‌های آموزشی و پرورشی این موارد است، باید رفع کمبود‌ها به منظور ارتقا آموزش و بهره مندی همگان از عدالت آموزشی با تشکیل کمیته پشتیبانی و زیربنایی شورای مشاور مد نظر قرار گیرد.
فرماندار اهواز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مسائل تربیتی را از دیگر مسائل مهم عنوان و اضافه کرد: در این زمینه باید مصوبه‌هایی داشته باشیم و با تعریف طرح‌های موثر و ارائه بسته‌های پیشنهادی آنها را رفع کنیم و انتظار می‌رود با شاخص بندی در پایان سال، شاهد ارتقا رتبه باشیم، تعداد دانش آموزان نخبه در اهواز کم نیستند، اما به دلیل کمبود امکانات و بی توجهی و رسیدگی نکردن به این ظرفیت ها، دچار مشکل هستیم، بنابراین باید به موضوع نخبه پروری توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه تامین نیمکت و زیرساخت‌هایی ازجمله آب و برق برای مدارس کار بزرگی نیست، گفت: باید در برنامه‌ها و طرح‌های شورای آموزش و پرورش تجدید نظر شود تا نمود آن را به وضوح در حوزه آموزشی مشاهده کنیم. کار اصلی شورای آموزش و پرورش، فرایند آموزشی و ارتقا کیفیت آموزشی در استان خوزستان و اهواز است و این شورا مرجع و الگو برای شورای آموزش و پرورش سایر شهرستان‌های استان است.
مهارت آموزی در مدارس گره گشای مشکل بیکاری
فرماندار مرکز استان خوزستان می‌گوید: کیفیت مدارس و ارتقای آموزش و تجهیزات مهم است، اما باید به خلاقیت و مهارت آموزی در مدارس توجه شود، اینکه دانش آموزان صرفا در مدارس حضور پیدا کنند و مباحث درسی را آموزش ببینند، ولی هیچگونه خلاقیتی نداشته باشند، کافی نیست، زیرا امروزه آنچه جامعه به آن مبتلا شده، بیکاری است که دلیل اصلی آن نداشتن خلاقیت و مهارت است، مشاهده می‌شود که افراد زیادی دارای تحصیلات دانشگاهی و عالی هستند، ولی مهارت ندارند و همین امر نقش مهمی در افزایش بیکاری دارد، بنا براین باید مهارت آموزی از مدارس آغاز، در مباحث آموزشی تجدید نظر و ریل گذاری جدیدی تعریف شود.
سیداحمد موالی زاده بر تشکیل کارگروه آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: در این کارگروه باید مسائل و مشکلات بصورت تخصصی رسیدگی شوند و طرح‌هایی مصوب و تا اجرای کامل آنها پیگیری شوند تا شاهد ارتقاء سطح آموزشی و تربیتی در مدارس باشیم.
لزوم توجه به مسائل بهداشتی مدارس اهواز
وی از دیگر چالش‌ها و مشکلات مدارس را مسائل بهداشتی عنوان کرد و گفت: باید تفاهم نامه‌هایی با مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز منعقد و نظارت‌ها و بازرسی‌های بهداشتی از مدارس در مناطق شهری و روستایی به نحو مطلوبی انجام شود، بار‌ها گزارش‌هایی از ضعف مدیران در مدیریت مسائل مربوط به بوفه مدارس، فعالیت سرایدار و سایر مسائل بهداشتی دریافت شده است و باتوجه به اینکه این موارد سلامت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید مراجع بهداشتی با اجرای بازرسی‌های بهداشتی نسبت به رصد و رفع آنها اقدام کنند.
وی بر تعیین و معرفی نماینده شهرداری‌های هشتگانه اهواز به عنوان متولی امور مدارس تاکید کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح، مسائل مربوط به خدمات شهری در مدارس پیگیری خواهد شد و با ارجاع به فرمانداری، موضوع بررسی و تذکرات لازم داده می‌شود.
موالی زاده با اشاره به وضعیت مدرسه در سه بخش اهواز، گفت: بخشداران بخش‌های مرکزی، اسماعیلیه و غیزانیه باید اهتمام جدی نسبت به رفع کمبود مدارس و تجهیزات آموزشی در مناطق زیر مجموعه و روستا‌ها داشته باشند؛ زیرا تفاوتی میان مدارس مناطق شهری و روستایی وجود ندارد، نباید مدرسه‌ای که در منطقه‌ای دورافتاده و روستایی قرار دارد، از نظر تجهیزات و کیفیت آموزشی از سایر مدارس عقب باشد و تحقق این امر مستلزم اهتمام ویژه ستاد پروژه مهر است.