شناسهٔ خبر: 69878913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چالش‌های محصلان در عصر هوش‌مصنوعی؛ از تقلب تا نمرات ناعادلانه

در عصر هوش‌مصنوعی، محصلان با چالش‌هایی مثل تقلب آسان‌تر و نمرات ناعادلانه روبه‌رو هستند که می‌تواند به اعتبار نظام آموزشی کشورها آسیب بزند. در عصر هوش‌مصنوعی، محصلان با چالش‌هایی مثل تقلب آسان‌تر و نمرات ناعادلانه روبه‌رو هستند که می‌تواند به اعتبار نظام آموزشی کشورها آسیب بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا، در دنیای امروز، پیشرفت‌های سریع در فناوری هوش‌مصنوعی تأثیرات عمیقی بر نظام آموزشی گذاشته است. یکی از چالش‌های بزرگ دانش‌آموزان و دانشجویان در این عصر، استفاده از ابزارهای تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش‌مصنوعی است که به طور فزاینده‌ای در محیط‌های آموزشی رایج شده‌اند. این ابزارها، اگرچه به منظور شناسایی تقلب طراحی شده‌اند، اما ممکن است به اشتباه آن‌ها را به تقلب متهم کنند و عواقب جدی برای آن‌ها به همراه داشته باشند.

نمرات ناعادلانه و اتهامات نادرست می‌توانند به شدت بر اعتماد به نفس و انگیزه محصلان تأثیر بگذارند و آینده تحصیلی آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهند. در این شرایط، نیاز به دقت و احتیاط در استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند آموزشی بیش از پیش احساس می‌شود. معلمان و مؤسسات آموزشی باید به این چالش‌ها توجه کنند و اطمینان حاصل کنند که ابزارهای هوش‌مصنوعی به درستی و عادلانه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از بروز مشکلاتی مانند تقلب‌های نادرست جلوگیری شود.

مویرا اولمستد، دانشجویی که پس از گذراندن مدتی از دانشگاه به دلیل تشکیل خانواده مدتی از تحصل باز فاصله گرفت، مشتاق به بازگشت به تحصیل بود، نمونه‌ بارزی از این چالش‌ها است.

وی در سال ۲۰۲۳ در دوره‌های آنلاین دانشگاه ثبت‌نام کرد تا معلم شود اما در هفت ماهگی بارداری دومش بود. چند هفته پس از شروع ترم پاییز، اولمستد یک تکلیف کتبی را در یک کلاس الزامی ارائه داد. این تکلیف بخشی از برنامه درسی او بود به همین دلیل تمام تکالیف خود را با دقت و با تلاش زیاد انجام می‌داد اما خیلی زود پس از ارسال تکلیف، نمره‌اش را دریافت کرد: صفر. این نمره نه تنها او را شگفت‌زده کرد، بلکه باعث نگرانی عمیق او در مورد آینده تحصیلی‌اش شد.

زمانی که به استادش مراجعه کرد تا دلیل نمره‌اش را بپرسد، به او گفته شد که یک ابزار تشخیص هوش‌مصنوعی تعیین کرده که کار او احتمالا توسط هوش‌مصنوعی تولید شده است. این خبر برای اولمستد بسیار ناامیدکننده بود، زیرا او به وضوح می‌دانست که تمام تلاشش را برای نوشتن آن تکلیف کرده است.

این وضعیت نه تنها بر روی اولمستد تأثیر گذاشت، بلکه نشان‌دهنده چالش‌های جدی است که محصلان ممکن است با آن مواجه شوند. این موضوع می‌تواند عواقب جدی برای آینده تحصیلی و شغلی آن‌ها به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/