شناسهٔ خبر: 69878360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان مطرح کرد

توجه به جوان‌گرایی برای بهبود کیفیت خدمات در شهر/اعمال قانون راهکار اصلی برخورد با سد معبر

اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با هدف ایجاد نظم، زیبایی و کارآمدی در شهر، اقدامات مؤثری انجام می‌دهد؛ مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح آخرین اقدامات و فعالیت‌های این اداره‌کل برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان یکی از نهادهای مهم در ساختار شهرداری است که وظیفه اصلی آن پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری، حفظ نظم عمومی و ایجاد هماهنگی برای بهبود فضای شهری است؛ اهداف و وظایف اصلی این اداره‌کل پیشگیری از تخلفات شهری با استفاده از آموزش عمومی، فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی شهروندان، رسیدگی به تخلفات شهری طی شناسایی، کنترل و برخورد با مواردی همچون ساخت‌وساز غیرمجاز، سد معبر و تخلفات در معابر عمومی، حفظ انضباط شهری با تضمین اجرای قوانین و مقررات شهری برای حفظ نظم و زیبایی شهر و هماهنگی بین‌بخشی برای ایجاد تعامل بین نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، مناطق شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی است.

از جمله اقدامات کلیدی اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان پیشگیری از سد معبر و فعالیت مشاغل مزاحم، جمع‌آوری دست‌فروشان و برخورد با اشغال غیرقانونی معابر عمومی توسط مغازه‌ها و کسبه، پیشگیری از ساخت‌وساز بدون مجوز، نظارت بر پروژه‌های ساختمانی برای جلوگیری از تخلفات و برخورد قانونی با تغییر کاربری غیرمجاز است. این اداره کل در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی نیز اقدامات مربوط را با برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان و اصناف، استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی برای ترویج فرهنگ قانون‌مداری انجام می‌دهد.

این اداره کل در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند نظارتی برای شناسایی تخلفات و ایجاد اپلیکیشن‌های شهری برای گزارش‌دهی سریع تخلفات توسط شهروندان اقدام کرده است، اما یکی از چالش‌های این حوزه آگاهی ناکافی شهروندان است، چراکه بسیاری از تخلفات ناشی از ناآگاهی یا اطلاع نداشتن از قوانین، همچنین مقاومت برخی گروه‌ها در برابر تغییرات یا برخورد قانونی است.

استفاده از توان مردمی برای گزارش‌دهی و حمایت از اقدامات قانونی، امکان استفاده از سیستم‌های هوشمند و داده‌محور برای بهبود نظارت و مدیریت از فرصت‌های اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود؛ با این حال، افزایش همکاری‌های بین‌بخشی، بهبود زیرساخت‌های فناوری و فرهنگ‌سازی مداوم می‌تواند نقش این اداره را در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بیش از پیش تقویت کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مصطفی مرادیان‌نژاد، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل در راستای رفع تخلفات شهری این کلان‌شهر است.

توجه به جوان‌گرایی برای بهبود کیفیت خدمات در شهر/ اعمال قانون راهکار اصلی برخورد با سدمعبر

ایمنا: اواخر فروردین سال جاری به این سمت منصوب شدید؛ طی ۸ ماه گذشته دستاوردهای مهم اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان چه بوده است؟

مرادیان‌نژاد: حوزه خدمات شهری در ساختار خود دارای دو اداره کل بوده که شامل معاونان و حوزه نظارتی با عنوان پیشگیری و رفع تخلفات شهری است و به‌عنوان رابط حوزه قضائی و التزامی شهرداری معرفی می‌شود.

می‌توان گفت که بالاترین عنوان حفظ موازین قانونی و رعایت مصالح شهرداری در حوزه ساخت‌وساز و حقوق شهروندی به لحاظ سد معبر و سیما و منظر شهری در بسیاری از حوزه‌ها است که این اداره کل، به‌عنوان عضو همکار با نهادهای مختلف، اجرای این قوانین را پیگیری می‌کند.‌

اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری در ساختار خود در هر منطقه دارای مسئول کنترل نظارت، مسئول ساختمان، مسئول سد معبر، مسئول اجرای بند ۲۰ قانون شهرداری و مسئول دفتردار است که تمام امور و صدور ابلاغیه‌ها را برعهده دارد.

در حوزه منابع انسانی، نیروهایی که تحت امر این مدیریت بودند و سال‌های طولانی در این حوزه متخصص شده بودند و به‌لحاظ سیاست‌گذاری‌ها نمی‌توانستند از اداره کل خارج شوند، از یک بن‌بست بزرگ خارج شدند، بنابراین مهم‌ترین اتفاقی که طی این مدت افتاد، شناور کردن نیروهای این اداره کل بوده است.

جوان‌گرایی و استفاده از نیروهای متخصص برای بهبود کیفیت خدمات و بالابردن سطح سلامت سیستم اداره کل از دیگر موارد اجرایی بوده است که از ابتدای سال جاری تاکنون به این موضوع نیز رسیدگی و پرداخته شده است، چراکه نیروهایی که برای این منظور گزینش و انتخاب می‌شوند، باید دارای دو ویژگی کلی «سلامت» و «سخت‌کوشی» باشند.

پیرو تعاملات انجام‌شده با بدنه شهرداری و سیستم‌های نظارتی، سالم‌سازی محیط و پاک‌سازی نیروها، همچنین تلاش برای کاهش تنش‌های شغلی افراد و آموزش آن‌ها در حوزه فرهنگ شهروندی و تعامل با شهروندان، بالا بردن سطح تعاملات با دستگاه‌های برون‌سازمانی از جمله قوه قضائیه و همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در راستای پیشبرد اهداف شهرداری از دیگر اقدامات و دستاوردهای سازمان طی سال جاری بوده است.

در بحث درون‌سازمانی و کنترل نظارت که پیش از این آن را به عنوان یک عامل بازدارنده می‌شناختند، در حال حاضر این مهم به‌عنوان کمک به مدیران در انجام امور و فعالیت‌های مختلف سازمان از جمله انتظاماتی و تشریفاتی در مناسبت‌های ملی و مذهبی محسوب می‌شود و نیروها در این زمینه همکاری خوبی دارند.

مجوزهای لازم نیز در کم‌ترین زمان ممکن برای مراسم مختلف که از سوی شهرداری یا نهادهای دیگر در شهر برپا می‌شود، صادر می‌شود.

سیستم کنترل نظارت به‌واسطه استعداد نیرو، جایگاه قانونی و ماهیت عملیاتی خود، همیشه در صحنه بوده است؛ هوشمندسازی اطلاع‌رسانی‌ها در صدور اخطاریه‌های اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری، همچنین در حوزه تشخیص تخلفات صورت گرفته است که با توجه به تغییرات روزانه و وجود سیستم هوشمند، اختلاف بین دو محل را با نقشه‌های ماهواره‌ای به‌دست می‌آورد و توسط یک سیستم هوشمند احصا می‌شود.

ایمنا: پیش از این معاون منابع انسانی شرکت واحد اتوبوسرانی و عضو هیئت‌مدیره این شرکت بودید؛ کار در این جایگاه با برداشت قبلی شما از این حوزه متفاوت نبوده است؟

مرادیان‌نژاد: پیش از این به‌لحاظ روحیه‌ای که دارم، چندان موافق فعالیت در این حوزه نبودم و به‌طور کلی فعالیت در سازمانی که برای بررسی امور مخالف با منافع عامه مردم باشد، برایم کمی سخت بوده است؛ برای مثال فردی خانه‌ای می‌سازد که بر خانه همسایه سایه می‌اندازد یا با سد معبر امکان عبور رهگذران از گذر را غیرممکن یا سخت می‌کند که اعمال قانون در اینگونه موارد بسیار چالش‌برانگیز است.

معتقدم اعمال قانون در چنین موارد حساسی در صورتی‌که با بهترین روش، اقتدار، خیرخواهی، زبان نرم و تعامل، همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در شهرداری به‌نفع شهروندان انجام شود، بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت.

این موضوع در بسیاری از جهات نظر مخالف من را درباره فعالیت در چنین سازمانی تغییر داد، بنابراین برای رسیدن به شرایط مطلوب، عمده کارهایی که می‌توان در این حوزه به‌ویژه درون‌سازمانی انجام داد، این است که به‌لحاظ فرهنگ سازمانی باید قوی‌تر و تعاملات مردم بیشتر شود.

اطلاع‌رسانی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا بتواند مردم را به این آگاهی برساند که اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان برای تأمین منافع آن‌ها فعالیت می‌کند و ممانعت در اجرای اوامر و تذکرات، کارشکنی محسوب می‌شود و برای شهر تبعات بسیاری خواهد داشت.

ایمنا: چه راهکار و پیشنهادی برای رفع چالش سد معبر به‌عنوان یک تخلف آشکار و پرتکرار در سطح شهر دارید؟

مرادیان‌نژاد: در این مورد، اعمال قانون بهترین راهکار است و باید انجام شود، چراکه مواردی در این خصوص بوده که تمام مراحل طی و تذکرات لازم داده شده، اما فرد خاطی تمکین نکرده است.

مورد دیگر موضوع حوزه تعاملاتی است که در این راستا با اداره کل اماکن جلساتی پیرامون موضوع سد معبر برگزار شد و طبق ماده ۲۷ و۲۸ آئین‌نامه صنفی که مشمول پروانه کسب و تخلفات واحدهای صنفی می‌شود، از شخصی که می‌خواهد یک واحد صنفی ایجاد کند یا تخلفات دیگری داشته، تعهدات و مواردی از جمله نبود سد معبر در نظر گرفته شده است.

به‌واسطه این تعامل، در حال حاضر علاوه‌بر سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهری، سازمان اماکن نیز بر این موارد نظارت دارد، از سوی دیگر در این حوزه به شناسایی بعضی مشاغل پرداختیم که تجمع آن‌ها موجب سد معبر خواهد شد یا از مشاغل مزاحم محسوب می‌شوند؛ در چارچوب کمیته بند ۲۰ برای مشاغلی همچون موتورسیکلت‌فروشی‌ها، پرنده‌فروشی‌ها و کارگاه‌های طلاسازی در منطقه ۳ شهرداری در صورتی که حکم به تعطیلی آن‌ها داده شود، حکم قضائی صادر و اجرا خواهد شد.

دلیل پرتکرار بودن این تخلف منافع شخصی افراد به‌ویژه کسبه است که در این مورد علاوه‌بر فعالیت مستمر این اداره کل و راهکارهای آن، به‌شدت همکاری شهروندان برای رفع این مشکل را می‌طلبیم تا از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری به‌عنوان بهترین پل ارتباطی بین شهروندان و مسئولان، ما را نسبت به تخلفاتی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد، آگاه کنند؛ این موضوع نظارت سازمان را هدفمند کرده است و ما را بیش از پیش به نتایج مطلوب خواهد رساند.

ایمنا: با توجه به آغاز فصل زمستان و مشکلاتی که افراد متکدی و کارتن‌خواب در این فصل با آن روبه‌رو هستند، آیا شهرداری گرم‌خانه‌ای دارد؟

مرادیان‌نژاد: شهرداری در جایگاه قانونی اجازه تصدی‌گریِ موارد ساماندهی‌شده را ندارد و تنها موظف به بسترسازی و بهبود روند ساماندهی و نگهداری به‌عنوان یک نهاد همکار است که این موضوع موضع اصلی و وجاهت قانونی شهرداری در این حوزه است، اما در بیشتر موارد به‌لحاظ دید مثبت و جامعه‌نگری، شهرداری بیش از حوزه وظایف خود در این زمینه عمل کرده که به‌طور ذاتی وظیفه آن نبوده است.

در حال حاضر مرکز غربالگری استقلال وجود دارد که درصدد هستیم از طریق هماهنگی‌های کلی با مدیریت کلان شهری، از این مرکز برای ساماندهی این افراد استفاده کنیم؛ به این صورت که شخص یا اشخاصی را به‌لحاظ حفظ کرامت انسانی به دلیل داشتن شرایط ویژه‌ای که دارند، طرد نکنیم، همچنین بتوانیم به اعمال قانون بپردازیم.

ایمنا: برخورد قانونی با عرضه قلیان در سطح پارک‌های حاشیه زاینده‌رود با فعالیت نیروهای اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان انجام و این محیط از وجود قلیان‌فروشان پاک‌سازی شد؛ برای جلوگیری از تکرار این تخلف چه باید کرد؟

مرادیان‌نژاد: بساط‌گستری تعریف خاصی دارد که می‌توان گفت موضوع قلیان از این تعریف خارج است و بساط‌گستری محسوب نمی‌شود، از این‌رو در این باره با صنف مربوط به این موضوع تعاملاتی داشتیم که آن‌ها نیز مایل به همکاری با سازمان ما هستند.

عرضه قلیان به‌عنوان تهدیدکننده سلامت عمومی جامعه در محیط‌های تفرجگاهی و عمومی را با عنوان جرم‌انگاری مطرح کردیم که برای مقابله با آن همکاری تنگاتنگی با یگان امداد و نیروی انتظامی داریم.

ایمنا: در بعضی نقاط شهر زمین‌های بایری مشاهده می‌شود که به فضاهای بی‌دفاع شهری تبدیل شده است، برای تعیین تکلیف این زمین‌ها چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا به محلی برای حضور معتادان یا انباشت زباله‌ها تبدیل نشود؟

مرادیان‌نژاد: این موضوع تحت عنوان ماده ۱۱۰ و بند ۱۴ قانون شهرداری یعنی رفع خطر و محصور کردن محیط‌های بی‌دفاع شهری تعریف شده است و بودجه‌های آن نیز در ردیف بودجه مناطق مختلف شهرداری در نظر گرفته می‌شود.

این زمین‌ها را می‌توان با اخطار شهرداری دیوارکشی و محصور کرد؛ اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در صورتی‌که نیاز به تخریب باشد و در عین حال ملک میراثی نباشد، می‌تواند این زمین‌ها و فضاهای مخروبه و رهاشده را به‌طور کامل تخریب کند.

به‌طور مثال در محله احمدیه فضاهای بی‌دفاع شهری وجود داشت که پس از تشخیص با نورپردازی به ایجاد امنیت در این فضاها و محله پرداخته شد، همچنین این اداره کل مواردی همچون کارگاه‌های موزائیک‌سازی و طلاسازی که منجر به ایجاد آلودگی در شهر می‌شدند را ساماندهی کرده و برای رسیدگی به این موضوع تاکنون بیش از ۱۱۰ پرونده تشکیل داده است.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری، اداره کل محیط زیست، اصناف و شرکت شهرک‌های صنعتی را نیز برای پیگیری و حل این مسائل درگیر کرده‌ایم تا در این خصوص نیز به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.