مهدی طغیانی پنجشنبهشب، در چهاردهمین همایش هفت نکوداشت اصفهان، در اتاق صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان افزود: حکمرانی در موضوع آب شفاف، منجسم، پاسخگو و با مشارکت مردم نبوده است.
این نماینده مردم اصفهان گفت: در چهارسال مسوولیت متفاوت خود، مسائل اصفهان را از نزدیک مشاهده کرده ام و بر این باورم که نوع حکمرانی ما در حوزه آب، محیط زیست، صنعت و... نیازمند تصمیم آگاهانه و نگاه به آینده است.
وی افزود: هر طرح انتقال آب بدون اصلاح حکمرانی آب، محکوم به شکست است و به نتیجه نخواهد رسید.
طغیانی با تاکید بر اینکه با این رویه زایندهرود جریان پیدا نخواهد کرد، اضافه کرد: یکی از کمبودهای زایندهرود قولهای داده شده است که به فراموشی سپرده شدهاند.
یک کوشنده محیط زیست نیز گفت: اصفهان شهر اثیری(فرا زمینی)، مثالی و شهری متفاوت از شهرهای دیگر است. این خطه را همگان یک شهر بهشتی میدانند اما با این بهشت چه کردهایم؟ متأسفانه بیش از ۲ دهه است که شاهد جریان نداشتن شاهرگ حیاتی این شهر هستیم.
حشمت الله انتخابی افزود: برای بهبود شرایط زیست بوم اصفهان چارهای جز امید داشتن نیست و اگر بر اثر بیخردی اتفاقی برای بهشت ما افتاده است، اما انسان خردمند میتواند مسائل را حل کند.
وی با بیان اینکه اصفهان باید مردمان متفاوت داشته باشد، تاکید کرد: همه ما در مقابل موضوع زایندهرود، زیست بوم و آلودگی هوا مسوول هستیم.
همچنین عضو هیئت علمی دانشکده عمران و ژئوتکنیک دانشگاه نجفآباد در آیین نکوداشت اصفهان گفت: فرونشست در مسجد سید، مسجد جامع عباسی و بسیاری بناهای دیگر بسیار ناراحتکننده است و باید گفت در پاسداری از میراثفرهنگی این شهر کوتاهی کردهایم.
بهرام نادی افزود: فرونشست از اُفت آبهای زیرِ زمین به وجود میآید که حاصل عدم تطابق ورودی و برداشت آب است.
وی تاکید کرد: در این شرایط ما به یک جامعه آگاه نیاز داریم تا بتوانیم توسعه متوازن ایجاد کنیم.
نادی گفت: از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۳، مقدار آب زیرزمینی اندازهگیری و بر این اساس ۸۰ متر افت آبهای زیرزمینی ثبت شده است.
این متخصص ژئوتکنیک افزود: این درحالی است که از زمان ناصر خسرو تا سال ۱۳۵۰، سطح آبهای زیرزمینی را ثابت نگه داشته شده بود، اما امروز با افت شدید آن روبهرو هستیم.
نادی گفت: میزان مصرف آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به طور تقریبی ۹۰ درصد و ۱۰ درصد از آن در حوزه صنعت و شرب است و این نشان میدهد که نیازمند یک نگرش کلان و اقتصادی هستیم.