به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزانه صادق روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن خاش - چابهار اظهارکرد: چندین دولت برای احداث راه آهن چابهار - زاهدان و ادامه آن به سمت سرخس تلاش کردهاند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتم الانبیاء از اهمیت این پروژه مطلع هستند از این رو باید تلاش کنیم تا طول اجرای آن کوتاهتر شود؛ برای این منظور باید برای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم، البته قرارگاه خاتم الانبیاء نشان داده است که حتی اگر منابع تامین نشود نیز کار را پیش خواهد برد.
صادق با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی حتی زودتر از پایان ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد از تلاش های تمامی دولت های گذشته در زمینه اتمام بخش هایی از این پروژه تقدیر و اظهار امیدواری کرد تا این پروژه در دولت وفاق ملی به بهره برداری برسد.
پروژه راه آهن چابهار - زاهدان دروازه توسعه شرق
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پروژه راه آهن چابهار - زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم و عظیم خواند و افزود: با وجود همه تحریم های ظالمانه علیه کشور خوشبختانه با دانش مهندسی بالا این پروژه در حال انجام است و انشالله با غیرت و همت دولت چهاردهم شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.
عباس خطیبی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته شاهد اجرای بخش های مختلف راه آهن چابهار - زاهدان بوده است، گفت: بر اساس ماده ۵۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت ساخت خطوط راه آهن در ایران در دست اجراست که شامل ۶ کریدور شمالی و جنوبی و دو کریدور شرقی- غربی است. کریدور چابهار - سرخس پنجمین کریدور از میان آنهاست که پنج مرز کشور را به هم متصل می کند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ کیلومتر از راه آهن زاهدان - خاش به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: محور خاش - چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر است که زیرسازی آن پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد و طویل ترین پروژه ریلی کشور به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به شمار می رود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن تشکر از رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در حمایت از تامین مالی این پروژه گفت: امیدواریم تا این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ این پروژه به اتمام برسد.