شناسهٔ خبر: 69857236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مالکی: نمی‌خواهیم موضوع حق آبه فروکش پیدا کند / تالاب هامون به خاک سیاه نشسته است + فیلم

نماینده زاهدان با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب هامون گفت: این تالاب که زمانی جزو هفت تالاب زیبا و مهم دنیا بود، امروز به‌دلیل بی‌توجهی و کمبود آب، به خاک سیاه نشسته است، احیای تالاب هامون نیازمند همکاری‌های جهانی و سرمایه‌گذاری بانک‌های بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌‌های خبرگزاری دانشجو، فدا حسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت مرزهای گسترده ایران و ظرفیت‌های همکاری با کشورهای همسایه، خواستار توجه ویژه دولت به مسائل مرزی و مقابله با معضل قاچاق سوخت شد.

وی اظهار داشت: ایران با ۱۵ کشور همجوار و ۱۶ استان مرزی، یکی از سه کشور برتر دنیا از نظر طول مرزها است؛ در کنار چین و روسیه. اما مقایسه شرایط این کشورها با وضعیت ما، نشان می‌دهد که ما از این ظرفیت عظیم به‌خوبی بهره‌برداری نکرده‌ایم. تعاملات اخیر با کشورهای همسایه، به‌ویژه توافقنامه‌ای که سال گذشته با حضور آقای امیر عبداللهیان و مقامات پاکستانی به امضا رسید، می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد. از جناب آقای مهندس اتابک، وزیر محترم و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور، درخواست دارم این توافق را به‌طور جدی پیگیری کنند تا بخشی از مشکلات مرزی رفع شود.

معضل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان/ بیکاری، عامل اصلی قاچاق سوخت

مالکی با اشاره به موضوع قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان، این مسئله را یک معضل جدی و تحمیل ناعادلانه به مردم استان دانست. وی افزود: روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که طبق آمار، سهم سیستان و بلوچستان حدود ۱۰ میلیون لیتر است. این یعنی روزانه ۲۳۱ همت از سرمایه کشور از این استان خارج می‌شود، رقمی که چند برابر بودجه استان و حتی بسیاری از استان‌های دیگر است. با این حال، حتی یک ریال از این قاچاق نصیب مردم استان نمی‌شود.

نماینده زاهدان، بیکاری و نبود اشتغال پایدار را از عوامل اصلی قاچاق سوخت در استان دانست و گفت: به دلیل نبود فرصت‌های شغلی، مردم مجبور به حمل سوخت با خودروها شده‌اند. این وضعیت موجب شده که هرگاه سخن از قاچاق به میان می‌آید، نام سیستان و بلوچستان مطرح شود. این در حالی است که مشخص نیست این حجم عظیم قاچاق از کدام نقاط کشور وارد می‌شود.

مالکی همچنین به تبعات ناگوار قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از نتایج ناگوار قاچاق سوخت، افزایش تصادفات جاده‌ای در استان است. طبق اعلام وزارت راه، سیستان و بلوچستان مرگبارترین استان کشور از نظر تصادفات جاده‌ای است. انتظار داریم وزیر راه برای حل این مسئله راهکارهای اساسی ارائه دهند.

وی در پایان تأکید کرد که حل معضلات مرزی، اشتغال‌زایی و مقابله با قاچاق باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد تا از تحمیل این مشکلات به مردم استان جلوگیری شود.

<div id="video-display-embed-code_2506757" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1196331/2506757?width=400&height=300"></script></div>

فدا حسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت موضوع حقابه هیرمند و تالاب هامون، بر لزوم تفکیک این دو مسئله و پیگیری آن‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه تأکید کرد.

وی در سخنان خود اظهار داشت: موضوع حقابه هیرمند و وضعیت تالاب هامون دو مسئله اساسی و حیاتی برای استان سیستان و بلوچستان است که باید به طور جداگانه مورد توجه قرار گیرد. بحث هیرمند معمولاً به روابط دوجانبه با افغانستان مرتبط است و در سال‌های اخیر تحت تأثیر مسائل سیاسی، خشکسالی و مشکلات امنیتی قرار داشته است. اما موضوع تالاب هامون ماهیتی بین‌المللی دارد و نیازمند همکاری‌های چندجانبه است.

تالاب هامون، سرمایه‌ای جهانی که به خاک سیاه نشسته

نماینده زاهدان با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب هامون گفت: این تالاب که زمانی جزو هفت تالاب زیبا و مهم دنیا بود، امروز به‌دلیل بی‌توجهی و کمبود آب، به خاک سیاه نشسته است. برخلاف هیرمند که یک موضوع دوجانبه است، احیای تالاب هامون نیازمند همکاری‌های جهانی و سرمایه‌گذاری بانک‌های بین‌المللی است. از این رو، انتظار داریم دولت به این مسئله نگاه ویژه داشته باشد.

مالکی در ادامه سخنان خود خواستار ورود جدی وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه به این مسائل شد و افزود: پیشنهاد می‌کنم که این دو موضوع از هم تفکیک شوند. وزارت نیرو مسئولیت پیگیری حقابه هیرمند را برعهده بگیرد و سازمان محیط زیست با همکاری وزارت امور خارجه، احیای تالاب هامون را در سطح بین‌المللی دنبال کند. این تفکیک می‌تواند سرعت و دقت بیشتری به اقدامات مربوطه بدهد و از تداخل وظایف جلوگیری کند.

وی در پایان تأکید کرد که حل این معضلات نیازمند عزم جدی، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و جلب حمایت‌های بین‌المللی است تا از وقوع بحران‌های زیست‌محیطی و اجتماعی در منطقه جلوگیری شود.

<div id="video-display-embed-code_2506758" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1196331/2506758?width=400&height=300"></script></div>