به گزارش مفداگلستان، یکی از ویژگی های بزرگ اقدام تاریخی امام خمینی(ره) را باید در این ابتکار بی نظیر جستجو کرد که همه اقشار ملت در این گستره عظیم قرار گرفتند و هرگز در نگاه آن پیشوای محبوب الهی تشکیل بسیج به قشری خاص از توده های مردم جامعه محدود و محصور نشد و با این نگرش وسیع و همه جانبه بود که مشاهده کردیم نیروهای عظیم مردمی همچون دریای مواج و قدرتمند و متشکل از همه قطره های به هم پیوسته و منسجم و متحد در طول دوران دفاع مقدس در جبهه و پشت جبهه و در سنگرهای اعتقادی فکری فرهنگی هنری تسلیحاتی و رزمی به مدیریت جنگ اهتمام ورزیدند و از استقلال کشور و هویت و موجودیت دین و ملت صیانت نمودند.
سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین درنشست خبری که در آستانه هفته بسیج برگزار شد، گفت: ۳۷ سال از فرمان تاریخی امام (ره) برای تشکیل بسیج گذشت و امروز برای همه ثابت شد این نسخه شفابخش یک نسخه نظریهپردازی ذهنی نیست بلکه یک راهکار عملیاتی و قابل پیاده شدن برای رهایی همه ملتها از بند زور و ظلم و استکبار است.
بسیج یعنی...
بسیج، مدرسه است؛ مدرسه ای که معلم و محصل و درسش همگی ایثار است و جهاد و خدمت. بسیج، لشکر است؛ لشکری که فرمانده و فرمانبر و میدان رزمش، همگی گذشت است و فداکاری و اطاعت از خدا و دوری از غیر خدا. بسیج، درخت پاکی است که با خون هزاران بسیجی جان بر کف و شجاع آبیاری و تنومند گشت، رشد یافت و به اوج عشقی خدایی رسید. بسیج و بسیجی، نیروهای رزمنده ای را در نظر می آورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامی را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگی، صحنه هایی را در جنگ آفریدند که قلم هیچ گاه قادر به توصیف آن نیست. مقام معظم رهبری در توصیف بسیج می فرماید: «بسیج، یعنی همین پایگاه های مقاومت و همین نیروهای جوان و پرشور. همین جوانانی که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتی و تعجب وادار می کند. بسیج یعنی متن مردم، مردمی که می توان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت».
بسیجی از نگاه امام خمینی رحمه الله
با بهره گیری از سخنان امام خمینی رحمه الله درباره بسیج، می توان ویژگی های این گروه را چنین برشمرد: شهادت طلبی، پرهیزکاری، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستیزی، ایثار، فداکاری، عمل به تکلیف، ولایت مداری، بردباری، پرهیز از تحجر گرایی، و نیز انس با دعا، نیایش و قرآن کریم.
بیدار دلان مهاجم ستیز
رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تحلیل و بررسی نق بسیج در مقابله با تهام فرهنگی می فرماید: «هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، ولی در شبیخون فرهنگی، طمع به اخلاق است و دین. محیط آلوده به گناه، خرمت خشکی است که جرقه تهاجم فرهنگی، در یک لحظه آن را به آتش می کشد. آنچه جامعه ما را فاسد می کند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاری است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت های اصلی انقلاب زنده بماند «.
دستاوردهای ارتباط متقابل حوزه و دانشگاه
حال اگر این دو نهادِ دانشجویی خوب کار کنند و با هم رابطهی متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند، معنایش این خواهدشد که این جامعه، هم دینش و هم دنیایش آباد خواهد شد. آنها جهتگیری زندگی جامعه را تصحیح میکنند؛ اینها حرکات زندگی جامعه را تسهیل میکنند. آنها فکر و ذهن و روح جامعه را آنچنان از زشتیها و نادرستیها دور میکنند که بفهمد به کجا باید حرکت کند، و اینها وسیلهی این حرکت را بهدست او میدهند تا حرکت کند. (بیانات در دیدار دانشجویان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه۲۴/۰۹/۷۲)
معنای بسیجی بودن دانشجو
بسیجی بودن، به میدان آوردن همهی تواناییهای خود در راه آرمانهای نظام اسلامی است. به تکاپوی امیدوارانه و هدفدار و سلوک مؤمنانه و رو به کمال است. این ویژگیها آنگاه که در دانشگاه و در قالب یک مجموعهی دانشجویی ظهور میکند، پیشگامی و نوآوری و دلیری در میدان علم و سیاست و دینداری و خدمت را با خود به همراه میآورد. دانشجویان بسیجی باید خود را با این معیارها بسنجند و تلاش مجاهدتآمیز در راه هدفهای والا را هرروز بیشتر کنند. (بیانات خطاب به همایش مسئولین بسیج دانشگاهی کشور ۱/۶/۸۵)
اقدام خوبِ اتحاد تشکلهای دانشجویی و معنای آن
بنده اعتقادم این است که اتّحاد تشکّلهای دانشجویی - که اشاره شد - چیز خوبی است؛ منتها نه به این معنا که همهی تشکّلها از بین بروند و یک تشکّل بهوجود آید؛ این تجربهی درستی نیست. چیزی نخواهد گذاشت که همان تشکّل هم دچار مشکلات فراوانِ خیلی از تشکّلها خواهد شد. راه درست این است که این تشکّلهای دانشجویی موجود، با تفاهم، حقبینی و آن چیزی که خاصیت دانشجوست، خودشان را به یکدیگر نزدیکتر کنند؛ حرف حق را وسط بگذارند و جانبداریها و مخالفتها از استدلال و منطق ناشی شود. (بیانات در دیدار دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاهها ۷/۹/۸۱)