ایرنا: سردار محمدباقر سلیمی به موضوع خودروهای فرسوده و مسئله معاینه فنی این وسایل نقلیه اشاره و اظهار کرد: اکنون تقریبا ۲۷میلیونو ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی پلاکشده در کشور وجود دارد که همه آنها امکان برخورداری از معاینه فنی را ندارند. او با بیان اینکه طبق قانون، وسایل نقلیه زیر چهار سال نیازمند معاینه فنی نیستند، افزود: حدود هفت میلیون دستگاه خودرو در کشور زیر سن لازم برای دریافت معاینه فنی هستند و قانون دریافت معاینه فنی برای آنان اعمال نمیشود. معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: از ۲۰ میلیون دستگاه خودروی باقیمانده، حدود یک میلیون دستگاه به دلیل تخلفات رانندگی، تصادف، توقیف اموال و مواردی از این قبیل در پارکینگهای عمومی هستند که مطابق رصد سامانههای پلیس هیچ تردیدی وجود ندارند که به معاینه فنی نیاز دارند. سردار سلیمی افزود: از مجموع حدود ۱۹میلیونو ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تقریبا ۵۰ درصد یا به عبارتی ۱۰ میلیون دستگاه دارای معاینه فنی و باقی آنها فاقد معاینه فنی هستند که در جاده و خیابانهای کشور تردد میکنند. معاون عملیات پلیس راهور فراجا درباره فقدان برخورداری نیمی از خودروهای کشور از معاینه فنی گفت: یکی از مهمترین ابزارهای برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی، سامانههای الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف است که فقط ۳۵ شهر از بیش از هزارو ۲۰۰ شهر کشور دارای چنین سامانهای هستند. او با اشاره به ماده ۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی افزود: تهیه، نصب و نگهداری سامانههای هوشمند و الکترونیکی ثبت تخلفات در شهرها بر عهده شهرداریها و در جادهها بر عهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که این دو دستگاه باید تجهیزات فوق و اطلاعات حاصل را در اختیار پلیس قرار دهند. به گفته سردار سلیمی، اینکه تعداد ۳۵ شهر کشور که عمدتا کلانشهر هم هستند و تاکنون تعداد محدودی از جادههای کشور به تجهیزات هوشمند مجهز شدهاند، نشان از وضعیت نامناسب در ثبت تخلفات بهویژه معاینه فنی دارد و نمیتوان با چنین زیرساختی انتظار چتر گسترده نظارت پلیس را داشت. معاون عملیات پلیس راهور فراجا به اقدامات پلیس در حوزه برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت امکانات زیرساختی و نیروی انسانی، از ابتدای امسال تا پایان شهریور ششمیلیونو ۵۰۰ هزار برگ جریمه فقط مربوط به معاینه فنی در سراسر کشور صادر شد.