فاطمه عباسپور – جهان صنعت نیوز: با استناد به آمار دقیق و بهروزی که دقیقا متعلق به چند ساعت گذشته است، تا به اینجا ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته وزارت صمت، شاهد رشد ۳۰۰درصدی تا به این لحظه بودیم و امیدوار هستیم این رقم را بالاتر نیز ببریم. این خبر بخشی از گفتههای مهران سالاریه، رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در یک نشست خبری بود که روز دوشنبه حین بازدید خبرنگاران از یک مرکز اسقاط خودروهای فرسوده و تشریح فرآیند اسقاط برگزار شد.
سالاریه ضمن قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران به علت جلب توجه مردم به حوزه اسقاط و نوسازی خودرو و آگاهسازی آنان نسبت به این حوزه و حقوق و تکالیفی که دارند، اعلام کرد: در نتیجه این آگاهی و توجه سال گذشته با وجود ضعف در زیرساختهای لازم با استناد به قانون ساماندهی صنعت خودرو موفق به اسقاط ۷۸هزار دستگاه خودرو شدیم که از این تعداد حدود ۱۰هزار خودرو فرسوده با خودروهای نو جایگزین شدند و ۸هزار دستگاه نیز سهم تاکسیها بود.
رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل افزود: سال گذشته در مقایسه با مجموع چهارسال گذشته با ۲۵درصد افزایش اسقاط مواجه شدیم. ما در سالهای۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۵۷هزار اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم اما این عدد صرفا در سال۱۴۰۲ به ۷۸هزار دستگاه رسید. امسال با وجود گذشت ۸ماه از سال و با استناد به آمار دقیقی که متعلق به چند ساعت گذشته است ۲۳۷هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال گذشته وزارت صمت، شاهد رشد ۳۰۰درصدی تا به این لحظه بودیم و امیدوار هستیم این رقم را بالاتر نیز ببریم.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال جاری با توجه به آیین نامه خوب، پیشبرنده و پیشرفته ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو بتوانیم رکورد ۱۸ساله گذشته خودمان را به عدد ۳۳۰هزار دستگاه در سال۱۳۹۳ بشکنیم. البته محدودیتهایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود اما بهطور کلی امیدوار هستیم که به این عدد برسیم.
رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور در رابطه با اقداماتی که در این ستاد انجام شده است گفت: ما آمارها را بهطور معمول به صورت فصلی بهروزرسانی میکنیم. آمارهایی که نشان میدهد تعداد اسقاط انجامشده در کشور تا چه میزان باعث صرفهجویی در مصرف سوخت شده یا چه میزان عواید ریالی یا دلاری داشته است؟ طی این سلسلهگزارشات کارشناسیشده در ۱۸ماهی که از عمر این ستاد میگذرد بالغ بر ۲میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت داشتیم. این آمار متعلق به ۱۸ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ میشود بنابراین ما در ششماهه ابتدایی امسال ۱۵۰هزار دستگاه را از رده خارج کردیم که بهعلاوه ۷۸هزار دستگاه اسقاط شده در سال گذشته، بهطور کلی در یکسالونیم گذشته موفق به اسقاط ۲۲۸هزار دستگاه خودرو فرسوده و از رده خارج شده شدیم.
وی ادامه داد: درخصوص طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حدود دوماه است به شیوه جدیدی آغاز شده است و شامل ۲۷هزار نفر متقاضی است که در حال حاضر در فرآیندهای شرکت ایرانخودرو و سایپا هستند. خصوصیت این طرح به این صورت است که متقاضیانی که در این طرحها شرکت میکنند، در حقیقت، گواهی اسقاطشان به ذینفعی خودروساز، صادر میشود و از فاکتور فروشی که خودروساز صادر میکنند، مبلغی که باید برای اسقاط در نظرگرفت را کسر میکنند و مابقی صرفا توسط مالک خودرو یا شخص متقاضی طرح جایگزینی، تکمیل وجه میشود. این موضوع برای اولینبار است که انجام میشود و از ۲۷هزار نفر، یکسوم آنها و حدود ۹هزار نفر فراخوان شدهاند. از این ۹هزار نفر هم، تاکنون پذیرش ۷۲۰۰نفر در مراکز اسقاط کل کشور قطعی شده است.
سالاریه با ابراز خرسندی از کاهش درصد ریزش مراجعان گفت: خدا را شاکریم که در طرح جایگزینی فعلی به نقطهای رسیدهایم که در آن درصد ریزش قابل قبول است چراکه متقاضیان ممکن است به هر دلیلی نتوانند فرآیند را ادامه دهند اما در این فرآیند جدید ریزشهای گذشته که در حدود۸۰ تا ۹۰درصد بوده و با توجه به تفاوت معنادار قیمت کارخانه و بازار و وجود جذابیت لازم برای متقاضی، این روند به حدود نهایتا ۲۰ تا ۳۰درصد رسیده است. البته ناگفته نماند که ما برای هر ریزشی، جایگزین خواهیم داشت و متقاضیان دیگری که در صف هستند، جایگزین خواهند شد و میتوانند فرآیند را ادامه بدهند. از ۲۷هزار متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، در شرایط فعلی، حدودا ۲۳هزار نفر سهم ایرانخودرو و حدود ۴۰۰۰نفر سهم شرکت سایپا هستند که از اینها، در مجموع ۷۲۰۰نفر همانطورکه اشاره شد، اکنون در حال طی مسیر و فرآیند هستند.
وی ادامه داد: فراخوان دوم به زودی انجام خواهد شد و هماهنگیهای آن با خودروسازان هماکنون در حال انجام است. در مرحله اول ۹۰۰۰نفر فراخوان شدند که از این ۹۰۰۰ نفر ۷۲۰۰نفر تا الان مراجعه کردند. لازم به ذکر است اگر ما بقی افراد مراجعه نکنند ما مجبور به حذف آنها و استفاده از لیست در انتظار هستیم تا نهایتا تکتک ۲۷هزار نفر متقاضی خودروهای جایگزین خود را دریافت کنند. از این ۷۲۰۰نفر که انجام فرآیند آنها در مراکز اسقاط قطعی شده است، حدود ۶۰۰۰نفر به خودروسازان معرفی شدند و طبق برنامه سیستمی که در حال انجام است، خوشبختانه فرآیند بسیار پویا و خوبی صورت گرفته و این ۶۰۰۰نفر برای تکمیل وجه در حال اقدام هستند.
سالاریه ادامه داد: در حوزه برنامهها، نوسازی ۳۱هزار دستگاه تاکسی برای امسال برنامهریزی شده که امیدواریم با منابعی که در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وجود دارد پس از انجام گردش خزانهداری کل و تخصیص به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی شرکت میکنند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، صورت گیرد. این موضوع با اولویتبندی انجام میشود؛ با توجه به اینکه محدودیت منابع وجود دارد، مجبور هستیم که اولویتبندی کنیم و طبق اولویت نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی را تا پایان سال بتوانیم انجام دهیم. از این ۳۱هزار دستگاه تاکسی، ۲۵هزار دستگاه تاکسیهای بنزینسوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و ۶۰۰۰دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور میشود.
وی افزود: در حوزه موتورسیکلت نیز نوسازی ۱۰۵هزار دستگاه را در برنامه داریم که حدود ۱۰۰هزار دستگاه بنزینی هستند و ۵هزار دستگاه نیز برقی هستند و امیدواریم بتوانیم این عدد را کمی بیشتر کنیم؛ منابع جدیدی را هم در نظر داریم که اضافه کنیم. در حال حاضر در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که بتوانیم قریب به سه همت (۳۰۰۰ میلیارد تومان) به منابع صندوق ما اضافه شود تا بتوانیم عملکرد قابل قبولی را ارائه دهیم.
رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور ادامه داد: موضوع خودروهای فرسوده، یک موضوع ملی است که میتوان آن را از جنبههای مختلف بررسی کرد؛ به جنبه مصرف سوخت پرداختیم و آمار ارائه شد. از جنبه آلودگی هوا هم که طبق گزارش سازمان حفاظت محیطزیست، سهم خروج خودروهای فرسوده بالاترین سهم در کاهش آلودگی هواست بنابراین اهمیت آن، از اینجا مشخص است و ما هم تلاشمان بر این است که بتوانیم با اولویت کلانشهرها و اولویت خودروهای برقی که توسط ارکان مختلف در نظر گرفته شده است نوسازی را انجام دهیم. البته به زیرساختهایی برای خودروهای برقی نیاز است که امیدواریم وزارتخانهها و دستگاههای مربوطه توجه لازم را به این امر اختصاص دهند.
سالاریه ضمن تشکر ویژه از پلیس راهور فراجا اظهار کرد: خصوصا از راهور فراجا انتظار داریم در حوزه ارتباطاتِ سیستمی و بر خط، پیشقدم باشند و بتوانند بخشی از مشکلاتی که بر سر راه متقاضیان وجود دارد را بدین وسیله حل کنند. هر چقدر ما بتوانیم ارتباطات خود را هوشمندتر و فرآیند آن را کوتاهتر کنیم، اشتیاق مردم برای اینکه بخواهند خودروی فرسوده خود را از رده خارج کنند و به هر نحوی که تمایل دارند و ما هم کمک کنیم که خودرو جایگزین دریافت کنند بیشتر خواهد شد.
وی در خاتمه سخنانش گفت: امیدواریم با کمک همه ارکان، از جمله پلیس راهور فراجا این امر مهم رقم بخورد. ما قبل از ورود ستاد در برخی موارد هیچگونه ارتباط برخطی با راهور فراجا نداشتیم. خوشبختانه توانستیم قسمتی از ارتباطات بر خط را فراهم کنیم اما هنوز هم کافی نیست و براساس آییننامه اجرایی ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید ارتباطات گستردهتر باشد. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم که دوستان هم اهتمام داشته باشند تا این اتفاق بیفتد.
∎