صاحبخبر - شفاآنلاین: سلامت > رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه رسیدن مرگ و میر جاده‌ای به حدود ۲۰ هزار نفر در سنین ۵ تا ۲۹ سال، تلاش‌ها در زمینه باروری را هدر می‌دهد، گفت: عوامل زیادی در موضوع جوانی جمعیت دخیل است و باید همه این عوامل را با هم ببینیم اما بحث سقط جنین در سال گذشته بالای ۵۰۰ هزار مورد بوده است. لذا هم باید توجه ما به مدیریت این میزان از سقط جنین باشد و هم آمار مرگ ومیر ناشی از تصادف جاده‌ای را مد نظر داشته باشیم که باید نسبت‌های آن را در نظر بگیریم.
کاهش ۵۴۰ هزار تولد در یک سال اخیر
به گزارش شفا آنلاین : «امیر حسین بانکیپور» خاطر نشان کرد: از هفت سال پیش تاکنون موالید از یک میلیون و ۵۸۰ هزار به یک میلیون و ۴۰ هزار کاهش یافته، یعنی ۵۴۰ هزار تولد در یک سال اخیر از مجموع موالید کسر شده است. این اعداد باید کنار هم گذاشته شود تا اولویتها مشخص شود. اگرچه آمار سقط جنین در مقایسه با مرگ و میر جادهای بسیار بیشتر است، اما نمیتوانیم یک عامل را هم در کاهش جمعیت نادیده بگیریم و نباید از آمار ۲۰ هزار تلفات ناشی از تصادفات جادهای غافل شویم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مسئله جوانی جمعیت به قدری حائز اهمیت است که مرگ نفر به نفر هم مهم است و همه عوامل دخیل در کاهش جمعیت برای ما بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: صحبت وزیر بهداشت مربوط به ناباورهایی است که با هزینه دولت فرزند به دنیا میآورند. ۹۰ درصد هزینههای درمان ناباروری زوجهای جوان را در مراکز دولتی و ۵۰ درصد در مراکز خصوصی را تامین میکنیم.
در قانون جوانی جمعیت برنامهای برای کاهش مرگ و میر جوانان در تصادفات جادهای دیده نشده است
بانکیپور در پاسخ به این سوال که برنامه کمیسیون جوانی جمعیت برای حفظ جمعیت فعلی با توجه به آمار فوتیهای کودکان و جوانان در تصادفات جادهای چیست، گفت: در خصوص مرگ و میر جوانان در تصادفات جادهای باید گفت مجلس سالانه قانون و بودجه برای اصلاح راهها و کاهش آمار ناشی از تلفات جادهای تصویب میکند. ۲۰ هزار کشته در تصادفات عدد بسیار بالایی است، اما سقط جنین با آمار ۵۰۰ هزار مورد در سال ۲۰ برابر بیشتر از آمار تلفات و مرگ و میر کودکان و جوانان در تصادفات جادهای است که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هدررفت تلاشها برای جوانی جمعیت باید به همه عرصهها بپردازیم و نمیتوانیم از عرصه دیگر غفلت کنیم، بیان داشت: در قانون جوانی جمعیت برنامهای برای کاهش مرگ و میر جوانان در تصادفات جادهای دیده نشده است، اما موضوع تصادفات جادهای همیشه جزو دغدغهها بوده و صرف نظر از مشکل کاهش جمعیت، این موضوع همواره بحث جدی بوده است.
∎