شناسهٔ خبر: 69842699 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

طرح «ایران مهارت» پیگیری می شود

سرپرست سارمان فنی و حرفه ای بر همراه داشتن پیوست آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف آموزشی کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین محمدی، در همایش سراسری مدیران ستادی و استانی دولت چهاردهم بر تغییر ادبیات سیاست‌گذاری آموزش‌ها به همراه داشتن پیوست آموزش‌های مهارتی در سطوح مختلف آموزشی کشور در راستای ایجاد اشتغال متناسب با نیاز بازار کسب و کار تأکید کرد و افزود:  ارائه آموزهای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال، بسیار حایز اهمیت است، ولیکن در این مسیر باید با ایجاد نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه‌ای و اشتغال را طراحی کرد. 

وی با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزش‌های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور می‌باشد، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و پس از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما بمنظور دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیاز به بازنگری سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل داریم. 

وی با اشاره به رایگان بودن آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر، افزود: مهارت، تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم‌ترین مؤلفه آن است و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش‌های فنی، نیازمند توسعه مهارت‌های نرم، تسهیلات و… برای راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت می‌باشند و حتی گاهی شاغلان به دلیل‌ نداشتن مهارت در بنگاه‌های اقتصادی، دچار ناپایداری اشتغال می‌شوند که ارائه آموزش‌های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه‌های پیش روی سازمان است. 

او داشتن داده و اطلاعات مناسب برای اخذ تصمیمات درست را ضروری دانست و اذعان داشت: نظام حکمرانی داده‌ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد سکومحوری برای اتصالات این نظام‌ها و مشارکت اقتصادی بنگاه‌های بزرگ، کوچک، دانش‌بنیان، مجموعه‌های خود اشتغالی و… در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می‌شود.  

محمدی، در ادامه همچنین خبر از پیشنهاد و پیگیری طرح «ایران مهارت» داد و گفت: در  این طرح سعی بر این شده است تا با توسعه محتوا در حوزه مهارت از طریق توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت آموزش‌های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین‌کارگاهی، مراکز مشترک هیئت امنائی، دولتی، غیردولتی، هنرستان‌ها و… و توسعه آن در رسانه‌های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش‌های نظری و عملی فراهم کنیم. 

وی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های طرح ایران مهارت در راستای تقویت مهارت‌های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و… به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی خبر داد.