شناسهٔ خبر: 69842108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تربیت مهدوی سبب رشد و شکوفایی فطرت الهی می شود

ساری - کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) ساری با اشاره به تاثیرات تربیت مهدوی آن را زمینه مناسب، برای رشد و شکوفایی فطرت الهی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حدیثه مهدوی سیرت ظهر چهارشنبه در نشست علمی با موضوع: «تاثیر تربیت نسل مهدوی بر بعد شخصیتی انسان»، در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا «سلام‌الله‌علیها» ساری، گفت: مهدویت از شاخصه‌های اصلی انسانی است بنابراین باید در جامعه امروزه به گونه‌ای زندگی کند تا زمینه را برای حکومت مهدوی آماده کند، روشن است که این امر جز از مقوله تربیت مهدوی محقق نمی‌شود.

وی گفت: مهدویت در اندیشه شیعی، یعنی اعتقاد به امام مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به عنوان ولی امر مسلمین که روزی ظهور خواهد کرد و نابسامانی‌ها را از گستره جهانی برخواهد داشت، همین باور ابعاد گوناگونی دارد که بعد تربیتی از جنبه‌های مهم آن است، زیرا مهدی باوری، شخصیت انسان را بر می‌انگیزد تا خود را برای یاری و سربازی امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» مهیا سازد، چرا که یک منتظر واقعی، به لحاظ روحی و روانی هر لحظه آماده حرکت و قرار گرفتن در کنار امام خود است تا تحت فرمان ایشان خدمت کند، بنابراین مهدویت و تربیت از دو جهت ارتباطی نزدیک و پیوندی عمیق باهم دارند.

کارشناس مذهبی در ادامه این نشست گفت: مهم‌ترین تأثیرات تربیت با رویکرد مهدویت بر شخصیت انسان، تأثیراتی از قبیل پویایی و تحرک، خوش‌بینی ونشاط، صبر، افزایش بهره‌وری در زندگی، هویت‌بخشی و انسجام‌آفرینی در انسان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین تأثیر تربیت بر شخصیت انسان درتلاش و پویایی هدفمند می‌باشد، افزود: هدف اسلام، بیداری و زنده شدن حقیقی انسان‌ها و حرکت آن‌ها به سمت خداست، این حرکت روحی و فکری همان تخلّق به اخلاق الهی است؛ زیرا قرار است انسان به عنوان عالی‌ترین و کامل‌ترین مخلوق در مسیر خلیفه الهی قدم بردارد، به عبارت دیگر، اولین گام برای رسیدن به الله حرکت است، وقتی انسان حرکت کرد، تازه به اصطلاح قرآنی آن، حی شده و پیش از آن میت بوده است.

وی افزود: دومین تأثیر تربیت مهدوی بر شخصیت شادی می‌باشد، زندگی در عصر غیبت، پر از ابتلاء وامتحان است، کسی که زندگی خود را با سبکی متناسب با انتظار موعود دربیاورد، روحیه با نشاط‌تری نسبت به دیگران دارد، البته مادامی که تمام زندگی او به رنگ انتظار باشد.

مهدوی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت درونی سومین اثر از تربیت مهدوی بر بعد شخصیتی انسان می‌باشد، افزود: انسان موجودی مختار است، در برخورد با مشکلات سه رفتار از خود می‌تواند بروز دهد با این توضیح که یا باید آن مشکل را شکل دهد یا تغییر دهد و یا اگر توانایی شکل‌دهی و تغییر را نداشته باشد، باید شجاعانه آن را تحمل کند، هر سه نوع رفتار نیاز به وسعت وجودی و ارتقای ظرفیت درونی دارد، هر چند که در همه انسان‌ها این ظرفیت گسترش وجودی و وسعت‌یابی به شکل قوه و پتانسیل وجود دارد، ولی تنها راه فعلیت‌یابی، دست‌یابی به وسعت وجودی تنها از طریق عبودیت وتربیت یافتن براساس مبانی وآموزه‌های دینی شکل می‌گیرد.

مهدوی در ادامه گفت: چهارمین تأثیر تربیت مهدوی بر شخصیت انسان هویت‌بخشی و انسجام‌آفرینی است، فرهنگ مهدوی به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در تشیع دارد به عنوان عامل هویت‌بخش و انسجام‌آفرین، برای شیعیان عمل می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه پنجمین اثر تربیت مهدوی برشخصیت انسان، ایجاد تعهدآفرینی و قانون‌مداری در انسان است، افزود: زندگی به سبک تربیت مهدوی و انتظار موعود، زندگی توأم با مسئولیت‌شناسی و انجام تکالیفی است که بر عهده یک منتظر گذاشته می‌شود، علت این امر هم آن است که چنین شخصی به خاطر معرفت بالا به امام او را عین‌الله‌الناظره و چشمان ناظر خداوند می‌بیند و کسب رضایتش را یگانه راه رستگاری می‌شمرد.