مرتضی ضامنی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تفاهم نامه تأمین 5000 دستگاه خودروی B511 شرکت فرداموتور برای نوسازی تاکسیهای کشور اظهار کرد: علت انتخاب این خودرو این بود که در حوزه تاکسیرانی تنها یک محصول داشتیم و آن سمند سورن بود؛ توان تولید ایران خودرو برای تأمین این خودرو نهایتاً سالانه 10 هزار دستگاه بود، در حالی که با توجه به انباشت فرسودگی ناوگان، لازم بود از سایر ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به این ترتیب، با این اقدام، ظرفیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور 50 درصد افزایش مییابد، ادامه داد: ما در حوزه نوسازی با دو چالش جدی مواجه هستیم؛ اول، عدم تأمین تسهیلات و دوم، عدم ارائه تخفیفهای مناسب از سوی خودروسازان اما در مورد خودرو B511، این دو مشکل حل شده است.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور تصریح کرد: قیمت خودروی B511 برای تاکسیرانی 750 میلیون تومان در نظر گرفته شده، در حالی که قیمت نمونه شخصی آن 16 درصد بالاتر است، بنابراین رانندگان تاکسی از تخفیف ویژه 16 درصدی برخوردار هستند؛ علاوه بر این، شرکت فردا موتور تسهیلات بانکی با نرخ 14 درصد و مبلغ 300 میلیون تومان تأمین کرده است.
وی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمتها، فاصله قیمت این خودرو با سمند سورن کمتر شده است، گفت: برای افزایش تعداد نوسازیها، ما ناگزیر به از استفاده از ظرفیت سایر شرکتها هستیم و در گام بعدی خودروی J4 کرمان موتور نیز وارد خواهد شد که مراحل آن در حال انجام است.
ضامنی اظهار کرد: در حال حاضر، ما در مرحله ثبتنام برای B511 هستیم و تا بهحال استقبال خوبی از آن شده است، حتی از مناطق محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان نیز ثبتنامهای قابل توجهی داشتیم که با توجه به تسهیلات ارزان قیمت و تخفیف ویژه تاکسیرانها، این اتفاق رقم خورده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با این اقدامات، ظرفیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی را افزایش دهیم و به تدریج از تعداد ناوگان فرسوده بکاهیم.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در ادامه درباره توان تولید فرداموتور برای تأمین B511 تصریح کرد: توان تولید خودروسازان به طور معمول توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص میشود؛ توان تولیدی شرکت فرداموتور نیز بررسی و اعلام شده که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: علاوه بر این، این شرکت قبل از آغاز ثبتنامها، فرآیند واردات 500 تا 600 دستگاه از این خودرو را آغاز کرده و به نوعی جلوتر از روند عرضه هستند علاوه بر این تفاهمنامه ما برای تأمین 5000 دستگاه است و این تعداد در حدی نیست که توان شرکت را تحت فشار قرار دهد.
ضامنی درباره طرح کلید به کلید نیز تصریح کرد: تمامی طرحهای نوسازی ما به صورت کلید به کلید است؛ به این صورت که راننده پس از ثبتنام، فرآیند اعتبارسنجی و دریافت تسهیلات را طی کرده و پس از آن، طبق پیشفاکتور صادر شده، خودرو آماده تحویل میشود و راننده همان زمان مراجعه کرده و پس از انجام فرآیند اسقاط خودرو، به نمایندگی مراجعه و خودروی جدید خود را دریافت میکند.
وی گفت: برای تأمین 5000 دستگاه خودرو B511 برنامهریزی و تدابیر لازم اندیشیده شده است اما باید توجه داشت که برخی فعالیتها نیازمند همکاری و اقدامات دیگر دستگاهها نیز هست؛ به طور مثال، بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز این پروژهها را تخصیص دهد و اگر این تخصیص ارز به موقع انجام نشود، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور خاطرنشان کرد: با این حال، بر اساس پیگیریهای انجام شده، مسئولان بانک مرکزی اعلام کردهاند که این تخصیص ارز انجام خواهد شد و امیدواریم فرآیند به همین منوال ادامه یابد تا بتوانیم در مدت یک سال، 5000 دستگاه خودرو را در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری داشته باشیم.
انتهای پیام/
∎