سردار محمد باقر سلیمی به موضوع خودروهای فرسوده و مسئله معاینه فنی این وسائل نقلیه اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون تقریباً ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک شده در کشور وجود دارد که همه آن ها امکان برخوداری از معاینه فنی را ندارند.
وی با بیان اینکه طبق قانون، وسائل نقلیه زیر چهار سال نیازمند معاینه فنی نیستند، افزود: حدود هفت میلیون دستگاه خودرو در کشور زیر سن لازم برای دریافت معاینه فنی هستند و قانون دریافت معاینه فنی برای آنان اعمال نمیشود.
حدود یک میلیون دستگاه به دلیل تخلفات رانندگی، تصادف، توقیف اموال و مواردی از این قبیل در پارکینگهای عمومی هستند که مطابق رصد سامانههای پلیس هیچ تردیدی وجود ندارند که به معاینه فنی نیاز دارند.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا گفت: از ۲۰ میلیون دستگاه خودرو باقی مانده، حدود یک میلیون دستگاه به دلیل تخلفات رانندگی، تصادف، توقیف اموال و مواردی از این قبیل در پارکینگهای عمومی هستند که مطابق رصد سامانههای پلیس هیچ تردیدی وجود ندارند که به معاینه فنی نیاز دارند.
سردار سلیمی افزود: از مجموع حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تقریباً ۵۰ درصد یا به عبارتی ۱۰ میلیون دستگاه دارای معاینه فنی و بقیه آن ها معاینه فنی ندارند که در جاده و خیابانهای کشور تردد میکنند.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا نی گفت: یکی از مهمترین ابزارهای برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی، سامانههای الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف است که فقط ۳۵ شهر از بیش از یکهزار و ۲۰۰ شهر کشور دارای چنین سامانهای هستند.
وی با اشاره به ماده ۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، افزود: تهیه، نصب و نگهداری سامانههای هوشمند و الکترونیکی ثبت تخلفات در شهرها بر عهده شهرداریها و و در جادهها بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است که این ۲ دستگاه باید تجهیزات فوق و اطلاعات حاصل را در اختیار پلیس قرار دهند.
به گفته سردار سلیمی، اینکه تعداد ۳۵ شهر کشور که بیشتر آن ها کلانشهر هم هستند و تاکنون تعداد محدودی از جادههای کشور به تجهیزات هوشمند مجهز شدهاند، نشان از وضعیت نامناسب در ثبت تخلفات به خصوص معاینه فنی دارد و نمیتوان با چنین زیرساختی انتظار چتر گسترده نظارت پلیس داشت.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا به اقدامات پلیس در حوزه برخورد با خودروهای آلاینده و بدون معاینه فنی اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت امکانات زیرساختی و نیروی انسانی از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ جریمه فقط مربوط به معاینه فنی در سراسر کشور صادر شد.
سردار سلیمی، عمده ثبت تخلفات معاینه فنی را به دلیل کمبود دوربینهای ثبت تخلف توسط ماموران پلیس حاضر در تقاطعها و مسیرهای جادهای عنوان کرد و افزود: متاسفانه ماموران پلیس برای جبران کمکاری دستگاههای دیگر و کمبود زیرساختی، روزانه باید حدود ۸ ساعت در آلودهترین اماکن به نظارت بر تخلفات اقدام کنند.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا با بیان اینکه امکان تامین نیروی انسانی پلیس برای هر کوچه و خیابان و جاده وجود ندارد، گفت: تنها راه حل گسترش چتر معاینه فنی استفاده از تجهیزات هوشمند است که نارسایی در این حوزه را باید از متولیان آن مطالبه کرد.
برای گسترش رعایت معاینه فنی و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و آلاینده، باید از وضعیت سنتی خارج شویم و از تجهیزات مدرن و هوشمند استفاده کنیم.
سردار سلیمی به نظارت پلیس بر فعالیت مراکز معاینه فنی اشاره کرد و افزود: در صورتی که پلیس تشخیص دهد وسائل نقلیه دارای معاینه فنی شرایط استاندارد برای تردد را ندارند، علاوه بر جریمه خودرو و باطل شدن برگه معاینه، تخلف صورت گرفته توسط مرکز صدور معاینه فنی نیز به مرجع متولی گزارش میشود.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: برای گسترش رعایت معاینه فنی و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و آلاینده، باید از وضعیت سنتی خارج شویم و از تجهیزات مدرن و هوشمند استفاده کنیم زیرا نه ظرفیت پلیس و نه گستردگی شرایط خودروهای فرسوده امکان نظارت انسانی را فراهم نمیکند.
گفتنی است به تازگی برخی رسانهها به نقل از مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از افزایش نرخ معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین خبر داده بودند که براساس آن نرخ جدید معاینه فنی براساس وزن خودروها تغییر کرده است.
نرخ معاینه فنی برای همه خودروها به صورت یکسان ۹۲ هزار تومان تعیین شده بود اما براساس محاسبات جدید، نرخها مرزبندی شده و برای دو نوع خودرو سبک و سنگین اعلام شده است.