به گزارش راهبرد معاصر، در سالهای اخیر، وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای کیفیت تدریس و بهبود فرآیند یادگیری، به موضوع رتبهبندی معلمان توجه ویژهای کرده است. این اقدام به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای شناسایی و تقدیر از معلمان برتر و همچنین تشویق سایر معلمان به بهبود مهارتها و دانش خود مطرح شده است.
با توجه به این که کیفیت آموزش یکی از عوامل اصلی موفقیت دانشآموزان در آزمونها و رقابتهای علمی است، وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با ایجاد یک نظام رتبهبندی منسجم و عادلانه، بستر مناسبی برای ارتقای سطح علمی و حرفهای معلمان فراهم آورد.
در همین راستا علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این وزارتخانه در امر رتبه بندی به معلمان هیچ بدهی ندارد تا احکام رتبه بندی آنها اصلاح شود.
وی با بیان این که بدهیهای پرسنلی در سامانه بدهیهای دولت وجود دارد؛ افزود: این بدهیها مربوط به سال ۱۴۰۰ است که کسورات قانونی و احکام بازنشستگی آن اصلاح شده و دیوان پرسنلی در سامانه سماد (سامانه بدهیهای سازمان برنامه و بودجه) ثبت شده است؛ بنابراین احکام تمام افراد ناظر به رتبه بندی صد درصد پرداخت شده است و هیچ بدهی به صندوق بازنشستگی نیز نداریم.
گفتنی است که اخیرا وزارت آموزش و پرورش در بخشنامهای از آغاز فرآیند رتبهبندی و تعیین رتبه برای معلمان جدید الاستخدام، افراد جامانده از رتبهبندی و معلمانی که تا کنون موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نشدهاند، خبر داد. در این بخشنامه از سوی علی فرهادی، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان شده است که در راستای اجرای مواد یک و ۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان، فرآیند ارزیابی معلمان برای آن دسته از همکارانی که در ارزیابی اولیه حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشیار معلم را کسب نکردهاند و در شرایط عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) هستند و یک سال از تاریخ اولین تأیید هیأت ممیزه آنان میگذرد، از روز سه شنبه هشتم آبان به صورت هماهنگ در سامانه HRM.MEDU.IR آغاز میشود./ باشگاه خبرنگاران
∎