روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: رئیس شورای اطلاعرسانی دولت ادعا کرد که دولت، قیمت خودرو را برای جلوگیری از سودجویی دلالان گران کرد.
الیاس حضرتی که در آستانه صد روزگی دولت میهمان برنامه «زمانه» سیما بود، همچنین گفته است: تمام برنامههای اقتصادی پزشکیان پیوست حمایت از محرومین دارد.
وی در این گفتوگو اظهار کرد: رئیسجمهور در طول ۹۰ روز گذشته توانست دیوار بیاعتماد به زنان را از میان بردارد، شکاف نسلی را به یک عدالت نسبی تبدیل کرده و به شکاف قومیتی پایان دهد.
وی همچنین گفت: موضوع اقتصادی و جراحی مهمترین است و اهمیت دارد. برای این امر یک الزام مهمی وجود دارد که سیاست خارجی است. تا زمانی که تحریم هستیم و FATF حل نشود نمیتوان کاری کرد. لازمه اقدامات، حل مسائل بینالمللی است و برای اینکه این دو موضوع حل بشود، موضوع سومی وجود دارد که فوریترین است و آن هم زنده کردن اعتماد و یکدل کردن و ایجاد همبستگی است.
حضرتی اضافه کرد: اصلیترین اصلاح، اقتصادی است و برای حل مسائل اقتصادی، باید امید داخلی ایجاد شود. آقای پزشکیان در ۹۰ روز ابداعات جدیدی را شروع کرد. اولین کاری که انجام داد گفت که میخواهم از بانوان در سطح عالی مدیریت استفاده کنم. لذا این تابو را شکاند و دیوار بیاعتمادی نسبت به زنان را از بین برد. قدم دوم مسئله نسلی و شکاف نسلی است. الان اکثر مدیران جوان هستند، از دهه ۷۰ و ۸۰؛ بالای ۶۰ درصد مدیران جدید دولت جوان هستند.
حضرتی خاطرنشان کرد: برای حل مسئله باید از جایی شروع کرد که به اصل داستان برسیم. وقتی امید اجتماعی نداریم و سرمایه اجتماعی به حداقل رسیده باقی قسمتها درست نمیشود.
وی در ادامه مدعی شد: آقای پزشکیان گفته که «نگوییم خرابه تحویل گرفتیم». احتمالاً پدر و مادر مرحوم رئیسی برایش دعا کردند که پس از او آدم نجیبی رئیسجمهوری شده است. امروز با ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق مواجهیم، این یعنی میزان تولید و مصرف بسیار با هم فاصله دارد، در نتیجه باید فکری کرد، قرار نیست مشکلات را زیر فرش مخفی کنیم.
وی درباره افزایش قیمت کارخانه خودرو از سوی دولت گفت: بازار باید رقابتی شود، همچنین بحث افزایش قیمت کارخانهای خودرو مربوط به مصوبه ۱۳ ماه قبل است، اما انجام نشده بود، باید درصدی با توجه به تورم قیمت خودرو بالا میرفت. البته شاید قیمت خودرو در بازار تا حدی بالا برود، اما اختلاف زیادی نیست. در حال حاضر به دنبال این هستیم که فاصله بین قیمت بازار و قیمت کارخانه کاهش یابد و اگر افزایشی رخ میدهد مرحله به مرحله باشد. دولت، قیمت خودرو را برای جلوگیری از سودجویی دلالان گران کرد.
حضرتی ادامه داد: دکتر پزشکیان وقتی برنامههای اقتصادی خود را شروع کنند، در تمامی آنها یک پیوست حمایت از محرومین وجود دارد که بر اساس آن باید از اقشار ویژه به صورت جدی حمایت شود.
وی در رابطه با بحث توقف مازوتسوزی هم گفت: در سالهای مختلف برای جبران کمبود برق، مازوتسوزی عادی شده بود؛ اما امسال آقای پزشکیان گفتند باید چند کار را موقع کمبود برق انجام دهیم؛ تعطیلی کارخانهها، توقف مازوتسوزی، تقسیم خاموشی برق بین اقشار و مدیریت کاهش مصرف و تلاش برای تولید بیشتر برق.
درباره اظهارات عجیب آقای حضرتی گفتنی است که با کارهای نمایشی و سیاسیکاری یا حاشیهبازی و دوقطبی سازی نمیتوان در مردم امید واقعی درست کرد. امید مردم همچنین با حواله دادن نوع مشکلات داخلی به برجام و FATF و مذاکره بیحاصل با عهدشکنان غربی نه تنها تقویت نمیشود بلکه آسیب هم میبیند؛ چرا که معنایش بیعملی و فرافکنی و پشت هم اندازی است.
نمیشود هر هفته، از یک یا دو گرانسازی بیضابطه دولتی درباره خودرو و نان و لبنیات و آب و گاز و ارز نیمایی و... رونمایی کرد و این تلقی یا تلقین داشت که بازی کلمات یا حواشی موجب آرامش گرفتن و امیدواری مردم میشود! نمیشود برای ذخیرهسازی سوخت زمستانی نیروگاهها تدبیر نکرد و پس از ایجاد کاهش فعالیت نیروگاهها و تولید برق، ماجرا را تحریف نمود و به اسم «توقف مازوت سوزی به خاطر کاهش آلودگی هوا» برای مردم فاکتور کرد و در روزنامه آقای حضرتی (اعتماد) تیتر زد: «آسمان آبیتر میشود/ مازوت از سبد تولید برق نیروگاهها خارج خواهد شد». این خلافگویی بزرگ در حالی بود که اصل خبر، کوتاهی در ذخیرهسازی سوخت نیروگاهها و کاهش تولید برقی و قطعی برق و خاموشی بود! آقای حضرتی به جای این که فلسفه ببافند و برای دولت نظریه نداشته بتراشند، همین یک مورد دروغگویی روزنامه متبوع خود به مردم را شفافسازی کنند، جای امیدواری است و نیازی هم به امیدوار کردن مردم با بحثهای سیاسی نیست.
در ادعای خرابه تحویل گرفتن، آقای حضرتی ضمن توهین رودررو به شعور مردم،هم ادعای دروغش را مطرح میکند و هم منت سر مردم میگذارد که ما چون آدمهای نجیبی هستیم، آن ادعا را نگفتیم و مطرح نکردیم! اگر شرافت رسانهای در کار بود حتماً روزنامه متبوع آقای حضرتی، بیطرفانه وضعیت معدل رشد اقتصادی دو دولت روحانی و رئیسی، میزان افزایش نرخ ارز در دو دولت، میزان کسری در روز اول دولتها و میزان موجودی داشتن یا نداشتن خزانه در هریک از دو دولت، میزان صادرات نفت در سه سال آخر دولت روحانی و سه سال دولت رئیسی، وضعیت صادرات نفت، وضعیت قتلعام یا مهارشدگی بیماری کرونا و موضوع واکسیناسیون و ادبیات مقامات دو دولت درباره امکان یا عدم امکان تامین واکسن، میزان افزایش مصرف برق و میزان افزایش یا کاهش ناترازی تولید در هر یک از دو دولت، وضعیت ناترازیهای مالی و بودجهای و ماجرای گزارش پایانی اعضای دولت آقای روحانی به آقای رئیسی (مبنی بر عدم امکان پرداخت حقوق سر ماه کارکنان دولت)، حجم تعهدات مالی ایجاد شده در دولت روحانی و تسویه بخش مهمی از آن در دولت شهید رئیسی، خودکفایی در واردات گندم در سال جاری با وجود واردات هفت میلیون تنی در دولت روحانی، و... را با هم مقایسه میکرد و در این صورت، نسبت به عملکرد دولت ورشکسته «برجام و دیگر هیچ» و بزکهایی که این روزنامه انجام داده و خسارتهایی که به مردم تحمیل کردهاند، از مردم عذرخواهی و از نجابت شهید رئیسی که تشکر میکرد که با بزرگواری، این گرفتاریهای انباشته را به روی بانیان آن نیاورد تا امروز برخی عناصر دونپایه آنها به تحریف واقعیات بپردازند و طلبکاری کنند!
شاید آقای حضرتی در این روزهای پر مشغله، بیش از گذشته وقت نمیکند که محتوای روزنامه خود را ببیند. اما به ایشان یادآور میشویم در حالی که ایشان در تلویزیون ادعا میکرد «دولت، قیمت خودرو را برای جلوگیری از سودجویی دلالان گران کرد»، روزنامه اعتماد در خبری با عنوان «شوک شبانه به بازار خودرو» نوشت: «فقط دو روز پس از رسانهای شدن نامه دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رئیسجمهور برای درخواست افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودرو، دو خودروساز اصلی «شبانه» قیمت پایه محصولات خود را تا 30 درصد افزایش دادند. بامداد دوشنبه، دو شرکت خودروساز اعلام کردند که بر اساس «دستورالعمل تنظیم بازار شورای رقابت»، قیمت محصولات خود را «اصلاح کردهاند.» جداول منتشر شده از سوی ایران خودرو و سایپا، نشان میدهد که قیمت دنا از گروه ایران خودرو تا 200 میلیون تومان و قیمت شاهین از گروه سایپا 129 میلیون تومان افزایش داشته است. بسیاری از خریداران نگران تاثیر این افزایش قیمت 30 درصدی بر حوالههای قبلی خود هستند. ضمن اینکه این افزایش قیمت برای قیمت کارخانهای خودرو است و مواردی چون بیمه و مالیات بر ارزش افزوده و چند مورد دیگر به آن اضافه نشده و با این حساب قیمتها باز هم بالاتر از جداول کنونی خودروسازان خواهد بود. از میان تمام خودروهای ایرانی، خودروی «تارا اتوماتیک V4» بیشترین واکنش را به مجوز گرانی محصولات کارخانه نشان داده و در 24 ساعت گذشته حدود 52 میلیون تومان گران شده است. از میان سایر محصولات پرتقاضای ایران خودرو «دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال» نیز با افزایش 40 میلیون تومانی، به قیمت یک میلیارد و 40 میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است».