به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر در گفتگوی ویژه خبری سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ، با بررسی عملکرد ۱۰۰ روزه دولت میزبان محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود.
مجری: امشب هم راجع به کارنامه ۱۰۰ روزه دولت و هم درباره سفرهای استانی دولت صحبت خواهیم کرد و امیدوار هستیم که گفتگوی امشب مورد استفاده شما قرار بگیرد امشب میزبان جناب آقای دکتر قائم پناه هستیم معاون محترم اجرایی رئیس جمهور و سرپرست محترم نهاد ریاست جمهوری.
سوال: آقای دکتر عنوانی که دوستان انتخاب کردهاند عملکرد ۱۰۰ روزه دولت است، اگر موافق هستید با این آغاز کنیم و اینکه با گذشت تقریباً ۱۰۰ روز از عمر دولت چهاردهم چه گامهای مهمی تا الان برداشت شده و چه میزان این گامها با وعدههایی که آقای رئیس جمهور داده بودند و یا دولت داده بود همخوان است و پیش رفته؟
قائم پناه: تقریباً ۱۰۰ روز از عمر دولت گذشته، در این مدت اولین کاری که دولت کرد سازماندهی بود در واقع انتخاب افراد و همکاران دولت که با معرفی کابینه تقریباً یکی دو هفته بعد از مراسم تنفیذ آقای دکتر پزشکیان وزرایشان را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردند و خوشبختانه با هماهنگی و درایت ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم، یکی از کارهای موفق دولت اخذ رای اعتماد همه کابینه در اولین جلسه این نکته مهم و نقطه عطف شروع کار دولت بود از وعدههای دولت وفاق بود و اینکه این یک گروه و یک دسته و یک تفکر خاص نمیتواند به تنهایی مملکت را اداره بکند با همین نگاه کابینه را معرفی کرد از طیفهای مختلف فکری و جریانات سیاسی خوب این اولین وعدهای بود که داده شد هنوز هم این سازماندهی و در واقع تشکیل دولت در ردههای میانی و پایینتر وجود دارد هنوز برخی از وزرا معاونین خودشان را منصوب نکردهاند، بعضی از سازمانها ممکن است نیاز به تغییر باشد که این تغییر هم دارد انجام میشود تقریباً اکثریت استاندارها منصوب شدند و بقیه هم فکر میکنم با تلاشی که وزیر محترم کشور خواهد کرد تا یکی دو هفته دیگر تکلیف استاندارها معین میشود این در امر سازماندهی تقریباً دولت عمده کارهایش را با همین شعار وفاق ملی تحقق پیدا کرد. میدانید که بالاخره طیفی که طرفدار ریاست محترم جمهور بودند و مجلس با یک تعامل سازندهای نیاز است و این یک مقدار انتصابات و انتخاب همکاران را سخت میکند از آن طرف ما میخواهیم اعتماد مجلس را داشته باشیم و از طرف دیگر بدنهای که به جناب آقای دکتر پزشکیان رای دادند هم باید به عنوان سرمایه اجتماعی حفظ شود و این کمی انتخابات وزرا و کابینه را با چالش مواجه میکند خوب با تدبیر آقای دکتر پزشکیان بالاخره دارد این مشکل حل میشود بلافاصله بعد از تشکیل کابینه سفرهای خارجی بخشی به خاطر اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آن تاریخ شکل میگرفت جناب آقای رئیس جمهور به نیویورک سفر کردند که به نظر من دستاوردهای خیلی زیادی داشت، با چندین نفر از روسای جمهور کشورهای مختلف صحبت کردند و مذاکره کردند و تفاهمنامهها و تفاهمهای شفاهی و عمل آمد که بخشی هم الان در داخل کشور در حال اجراست. سفر خیلی موفقیت آمیزی به عراق داشتیم به کردستان، عراق، بغداد به اربیل به سلیمانیه و به بصره که تفاهمها و اقدامات خوبی صورت گرفت امیدوارم که تداوم پیدا بکند و بخشهایی در حال اجرا شدن هست سفر به قطر بود، سفر به روسیه و بریکس بود که در این سفرها ضمن تبیین سیاستهای دولت وفاق ملی بر محکومیت دولت جنایتکار صهیونیست تاکید شد و در واقع در آنجا در همه سفرها ریاست محترم جمهور بر مخالفت ایران با حملات ناجوانمردانه اسرائیل و این رژیم غاصب به غزه و لبنان را ما توقعمان این بود و مشارکت جهانی را طلب کردیم که خوشبختانه این هم موفقیتهای خوبی داشت، در بریکس هم بعضی از تفاهمات شده که الان در یکی دو هفته گذشته جناب آقای دکتر پزشکیان پیگیر مصوبات به خصوص با کشورهایی که تفاهمنامه امضا کرده بودند در رابطه با برنامه هفتم بعد از اینکه کابینه استقرار پیدا کرد وعده داده بودند که سیاستهای کلی مقام معظم رهبری را اجرا کنند و در چارچوب برنامه هفتم عمل کنند که چندین جلسه هیئت دولت اختصاص پیدا کرد به همین اجرای چگونگی اجرای برنامه هفتم به طور مرتب کماکان پیگیری میشود و به نظرم یکی از موفقیتهای دولت این بود که علی رغم اینکه تازه شروع شده بود شروع کار دولت به موقع لایحه بودجه تدوین شد و تبصرههایش تصویب شد و به مجلس به موقع ارائه داده شد و این هم از موفقیتهای صد روزه دولت بود خیلی وقتها این بودجه به تاخیر میافتاد و مشکلات عدیدهای ایجاد میکرد تقریباً در هر جلسه دولت علاوه بر اینکه به امور جاری پرداخته میشود چندین آیین نامه و دستورالعملهای مربوط به برنامه هفتم هم به تصویب میرسد که از موضوعاتی که ما شروعش با چالش مواجه بودیم بحث طلب گندم کارهای کشور بود که گندمشان را ما تحویل گرفته بودیم منابعی که در قانون تصویب شده بود مطابق با طلبهای مردم نبود با کسری مواجه بودیم پرستارها در خیابانها بودند ماهها بود که طلبهایشان را نگرفته بودند و درخواست اضافه دریافتی منصفانه از دولت داشتن بخشهای زیادی از آموزش و پرورش در خیابان بودند و حقوقشان را میخواستند همه اینها را خوشبختانه با تدبیر ریاست جمهور و کمکی که مقام معظم رهبری کردند و سازمان مدیریت مدیریت کرد، نهایتاً ما توانستیم این مشکلات را حل و فصل کنیم و از طرف دیگر ناترازیهای انرژی وجود دارد چه در بخش سوخت گاز و چه برق مرتب ریاست محترم جمهور دارند تدبیر میکنند که در کوتاه مدت و یا در سال آینده انشاالله رفع شود و ما شاهد خاموشیهایی که موجب اذیت و آزار مردم میشود انشاالله نباشیم بحث انرژی سوخت و اینها هم که مرتب دارد برنامهریزی میشود که به یک نحوی این ناترازی در بخش سوخت هم برطرف شود موضوع مهمی که جناب آقای دکتر پزشکیان و دولت پیگیری میکنند بحث کریدورهای راه آهن کشور است که مرتب ریاست محترم جمهور و دیگر اعضای کابینه حسب مورد به این امورات رسیدگی میکنند دنبال جذب سرمایههای خارجی هستیم و امیدواریم که موفق شویم که در یکی دو سال آینده طبق برنامه بتوانیم کریدورهای راه آهن جنوب به شمال و شرق به غرب را به کشورهای همسایه متصل کنیم و از این موقعیت خاص ژئوپلوتیک خودمان به نحو احسن استفاده کنیم و بتوانیم قدم بزرگی برای توسعه اقتصاد کشور با جهان برداریم.
سوال: انشاالله آقای دکتر شما اشاره کردید به اقداماتی که اتفاق افتاده شاید برخی از مردم به جهت اینکه مهمترین چالشی که در کشور باهاش مواجه هستیم موضوع اقتصادی است، عمدتاً موضوع گرانی و معیشت مردم شاید توقعشان این بود که در این ۱۰۰ روز در این حوزه هم یک اتفاقاتی بیفتد و معتقد بودم در حوزه اقتصاد مثلاً بحث واردات یک نشان خاصی از گوشیهای همراه اتفاق افتاد ولی خیلی همخوان با آن اولویتهای مردم نبود یا بحث گرانیهایی که الان مثلاً در حوزه لبنیات در حوزه نان، افزایش عوارض آزادراهی، تعرفه برق اینها که مطرح میشود، سوال میکنند که چرا در ابتدای دولت چهاردهم ما با این گرانیها مواجه هستیم؟
قائم پناه: نگاه کنید گرانیها که مؤلفههای زیادی در گرانی موثر است که البته من امیدوارم که مسئولین اقتصادی توضیح خواهند داد ولی گرانی یک ریشه مزمنی در کشور دارد که به عوامل مختلفی وابسته است، اولاً تلاش این است که نرخ رشد تورم در واقع خیلی آهستهتر شود و کمتر بشود گرانیها سالها بوده و قطعاً در سالهای اول هم حالا ممکن است شدتش کمتر شود ولی وجود دارد و برنامهریزی میخواهد برای کنترل تورم و اینطور نیست که یک وعده داده شود که قابل اجرا نشود دولت نه اینکه بگوید که من گرانی را نمیخواهم مهار کنم، ولی به عوامل مختلفی وابسته است ریشهای به نظر میآید که کمک دارد میشود برنامهریزی دارد میشود در بلند مدت بتوانیم گرانی را مهار کنیم، طبیعی است که بخشی از گرانیها به خاطر صادرات است مثل کره و چیزهای دیگر ممکن است به امر صادرات وابسته باشد که امیدواریم با برنامهریزیهایی که انجام میدهیم حداقل در سال آینده بتوانیم درصد زیادی از تورم را مهار کنیم.
سوال: اون چیزی که الان خیلی به چشم آمده بحث گرانی قیمت خودرو است که اخیراً اتفاق افتاده؟
قائم پناه: بله این هست دیگر در واقع میخواستیم دولت تازه میخواست که این بخش بخش بازار یکی از پیشنهاداتی بود که در واقع خودرو و قیمتش را دولت در اختیار نگیرد و به بازار سپرده شود که مخالفتهایی شد و با توجه به نرخ تورم افزایش خودرو هم باید صورت میگرفت هرچند که مورد رضایت مردم نیست.
سوال: یا مثلاً راجع به بحث بنزین گاهی وقتها صحبت از این میشود که یک افزایش قیمتی میخواهد اتفاق بیفتد در ماههای آینده و یا در سالهای آینده؟
قائم پناه: نگاه کنید موضوع بنزین یک موضوعی است که الان نمیخواهیم تصمیم بگیریم و یا اعلام کنیم ولی حقیقتاً قیمت بنزین از قیمت آب خوردن ارزانتر است تا کی میخواهد ادامه پیدا بکند یعنی ما آیا میتوانیم این روند را ادامه بدهیم ۴ میلیارد دلار واردات بنزین داریم میخریم به قیمتهای بالا و باید بفروشیم به قیمت پایین این یارانهای که ما داریم سالانه مبالغ زیادی ما داریم یارانه بنزین میدهیم این یارانه را کیا میبرند اونهایی که مصرف بیشتر دارند یعنی کسی که چهار تا ماشین دارد سه تا ماشین دارد دو تا ماشین دارد یا یک ماشین دارد بنزین میزند و بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان و یا نهایتاً ۳ هزار تومان دریافت میکند ولی اون کسی که ماشین ندارد چه یارانهای میبرد، اگر فرض کنیم هر لیتر بنزین ۲۰ تومان یا ۳۰ تومان یارانه دریافت میشود کسی که ۱۰۰ لیتر میزند تقریباً عدد بالای یارانه میگیرد ولی اون که ماشین ندارد، اون که اصلاً بنزین نمیزند چه یارانهای را دریافت میکند.
سوال: ولی میگویند اون افزایش قیمتی که روی بنزین اتفاق بیفتد ضررش را همان کسی که ماشین هم ندارد او آسیبش را بیشتر خواهد دید؟
قائم پناه:به آن شدت ممکن است نباشد، از آن طرف ما حالا برنامههای بسیاری داریم متخصصین اقتصادی باید بیایند صحبت کنند طبیعی است که وقتی که شما بنزین را گران کنید در زمان مناسب با همکاری و همراهی مردم و توجیه مردم قطعاً آن افراد آسیب پذیر هم باید متناسب درآمدهایشان بالا برود، کارمندان دولت، حقوق بگیران دولت کسانی که کمکهای خاصی میگیرند.
سوال: این را که الان شما میگویید یعنی برنامهای دارید برای افزایش قیمت بنزین؟
قائم پناه: من به عنوان برنامه ریز این قسمت نیستم قسمتهای خودشان برنامهریزی میکنند ولی کلیت موضوع این است که این روند قابل تداوم نیست که ما ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین را با یارانههای فوق العاده زیادی بدهیم همین امشب ما نگاه میکردیم بنزین در افغانستان ۹۰ سنت است یعنی نزدیک به یک دلار است یعنی ۵۰ تا ۶۰ تومان است، خوب ۶۰ تومان بنزین در آن طرف مرز ایران فروخته میشود اینجا هزار تومان ۱۵۰۰ تومان ببینید چقدر قاچاق میشود، چقدر بنزین و گازوئیل از مرز ایران و افغانستان و پاکستان قاچاق میشود، یعنی شما بنزینی که در داخل کشور ۱۵۰۰ تومان است اون طرف مرز میبرند میفروشند ۳۰ تومان ۴۰ تومان ۵۰ تومان تا کی میتوانیم این مسیر را ادامه بدهیم، به نظر میآید که باید بنشینیم و با مردم صحبت کنیم و بدون اینکه آسیبی به اقشار آسیب پذیر برسد و خدای ناکرده کسی ناشی از این افزایش دچار آسیب شود بدون اینکه به اینها آسیب برسد به نظر میآید باید بنشینیم و برنامهریزی کنیم که این اتفاق هر زمانی که مناسب باشد بیفتد، ولی تداوم این مسیر به نظر من تداوم مناسبی نخواهد بود.
سوال: بسیار خوب برسیم به سفرهای استانی و تا الان آقای رئیس جمهور سفر استانی نداشتند و الان در آستانه اولین سفر استانی ایشان هستیم به کجا بناست اتفاق بیفتد چرا به آن منطقه و با چه ویژگیها و شرایطی؟
قائم پناه: در جمهوری اسلامی انتخابات نماد مردم سالاری است انتخابات ریاست جمهوری هم یکی از این نمادهای بارز مردم سالاری است رئیس جمهور هم نمیتواند فقط در دفتر وعدههایی داده به مردم قول قراری با مردم گذاشته و از مردم رای گرفته قرار نیست فقط در موقعی که میخواهیم رای بگیریم برویم شهرستانها برویم به استانها مردم را ملاقات کنیم و با مردم صحبت کنیم و قرار هم نیست ریاست جمهور و دولت فقط در اتاقهای دربسته و محدود بنشیند و برنامهریزی بکند و اقدام کند برای اجرای وعدههایش هر از چند گاهی به اقتضای حال شرایط کشور باید به نقاط مختلف کشور سفر کرد و برای تحقق برنامهها و برای اجرای وعدههایی که داده شده ارزیابی بکنیم محیط را ببینیم و برای برنامهریزی حتماً نیاز است که در محیط رفت و دید و بعداً برگشت و برنامه ریخت و اجرای اهداف را بتوانیم در عرصه میدان و در روی زمین در واقع ببینیم مردم هم دوست دارند با رئیس جمهورشان ارتباط داشته باشند ارتباط رودررو باید داشته باشند حرفهای اینها را باید شنید مشکلاتشان را باید ببینیم در سفرهای استانی سفرها فقط برای رای گرفتن نیست در زمان انتخابات از یک سو این رفتن به استانها یک شور و شوقی را در مردم ایجاد میشود و یک نگاه دوسویه است در واقع که ببینیم چه اتفاقی در استانها افتاده از سوی دیگر در اولین جلسهای که هیئت دولت خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند که حتماً به سفرهای استانی بروید و به اینکه به شما پوپولیسم و عوامگرا بگویند اعتنا نکنید اطلاع از آنچه که در زندگی مردم میگذرد و با گزارش کتبی امکان پذیر نیست باید بروید ببینید و از خود مردم بشنوید بنابراین هم از نظر مدیریتی و هم از نظر ارتباط با مردم سفرهای استانی یک ضرورت است اصل سفر هم منطقی و یک مطالبه اجتماعی است که مردم دوست دارند مسئولین بروند و ببینند و نکاتشان را بشنوند و اجرا کنند، در دولتهای گذشته رویکردهای متفاوتی برای سفرهای استانی وجود داشته خوب هر ریاست جمهوری سلیقه خاص خودش را داشته در دولت سازندگی و در دولت اصلاحات رویکردها بیشتر یک رویکردی بود که به پروژههای بزرگ به اصطلاح توجه میشد سفر انجام میشد حالا ممکن است با هیئت دولت نمیرفتند رئیس جمهور با چند تا وزرا میرفتند و بیشتر توجه به پروژههای بزرگ بود با آحاد ملت هم تماسهایی گرفته میشد بعضی مواقع نامههایی از مردم اخذ میشد در بعضی از دولتها رویکردشان این بود که مردم شکایت بیاورند و تقاضاهای شخصیشان را بیاورند در یکی از دولتها در یک دوره ۷ میلیون نامه آمارش را در دفتر ارتباطات مردمی داریم ۷ میلیون نامه از مردم گرفته شده بود که حدود ۲ میلیون از این نامهها صرفاً درخواست مالی بوده افراد جامعه نیاز مالی داشتند از رئیس جمهور تقاضا کردند که مبلغی بهشون کمک کند و حدود دو سه میلیون تقاضای شغل برای خودشان بوده ما این رویکرد را نمیپذیریم قرار نیست که هر کسی دستش به دولت برسد نامهای در دست بگیرد و به دولت بدهد این نامه منجر به دریافت وجهی شود یا وامی شود این یک مقداری حامی پروری است که ما خیلی موافقش نیستیم از آن طرف ناعادلانه است هر کسی بیاید کنار رئیس جمهور درخواستی یا نامهای داشته باشد و بعد این وجهی را دریافت کند ناعادلانه و غیرمنطقی است بنابراین ما این رویکرد را نخواهیم داشت تجمعات خاصی صورت میگرفت که این اواخر شاید چندصد نفر میرفتند داخل استان مینشستند و فقط نامهها را ثبت و بررسی میکردند طرف چه درخواستی دارد موجب رضایت هم نمیشد، چون امکان این که رئیس جمهور کسانی که نامه به رئیس جمهور و همراهان ایشان نامه دادند و درخواست شغل کردند خوب این امکان پذیر نبود که دولت و رئیس جمهور دستور دهد که اینها را مشغول به کار کنید، نه امتحان و آزمونی و نه شایسته گزینی امکانش نیست و یا درخواست وام، قرار باشد هرکسی به ما مراجعه کند ما مبلغی به او وام دهیم خوب بقیه افراد جامعه آن روستایی، آن پیرمرد و آن جوانی که به ما دسترسی ندارد از کجا وام بگیرد این ناعادلانه بود و این را منطقی نمیدانیم دوم این که در بعضی از سفرها اصرار بر مصوبات بود مصوبات زیاد حالا من نمیخواهم خیلی وارد جزئیات بعضی از رویکردها شویم، در یک دورهای حدودا ۵۳ درصد از مصوبات دولت فاقد تامین منابع مالی بوده در واقع یک مصوبهای بوده، پروژههایی بوده که منبع مالی برایش پیش بینی نشده این یکی از مشکلات جدی ما است که هنوز دامن گیر آن هستیم، در دولت یازدهم و دوازدهم هم حالا از سفرهای قبلی انتقاد میشده شاید طبیعی بوده ولی آنها هم بیشتر دنبال پیگیری مصوبات گذشته بودند تا حدودی هم برخی از پروژهها را شروع کردند. در دولت سیزدهم هم تلاش بر این بوده که پروژه و مصوبهای که تامین مالی خوبی نشود اجرا نشود و تخصیص منابع را دنبال میکردند که اتفاق بیفتد، در اکثر این رویکردهایی که ما داشتیم تجمع بزرگی شکل میگرفت، یک استقبالی شکل میگرفت که این تجمع و استقبال گاهی مردم یا دعوت میشدند یا خودشان میخواستند از سراسر استان دعوت میشدند میآمدند استقبال، میدویدند پشت ماشین رئیس جمهور یا ساعتها در یک سالنی روباز با هوای گرم یا هوای سرد منتظر میماندند که رئیس جمهور بیاید برایشان صحبت کند ما این رویکرد را مناسب نمیدانیم در این سفرها باید شأن و حرمت همه هموطنان ما حفظ شود، بعضی مواقع اگر حضور ذهن داشته باشید سوال میشد از چه ساعتی این جا هستید؟ مثلا از ساعت ۵، الان ساعت چند است؟ ساعت ۱۲ است یعنی مثلا ۷ ساعت منتظر بودیم که شما بیایی برای ما سخنرانی کنید شاید آن مردم هم علاقه داشتند ولی ما این رویکرد را نمیپذیریم که چندین هزار نفر از مردم را ساعتها در یک سالنی، در یک ورزشگاهی منتظر بگذاریم که به سخنان ریاست محترم جمهور آن هم یک طرفه گوش دهند و یا نامه هایشان را اطرافیان رئیس جمهور بگیرند یا در طول مسیر خدای نکرده مردم بدوند دنبال ماشین.
سوال: پس تا این جا سفرهای استانی در آن دیدارها یا استقبال مردمی که انجام میشد، نداشتیم.
قائم پناه: بله، حالا توضیح خواهم داد که چه ارتباطی ما با مردم خواهیم داشت، بنابراین ما دعوت نمیکنیم از مردم که برای دیدن رئیس جمهور در مسیر حاضر شوند، گاهی اوقات هم شاهد تصادف بودیم یعنی از شهرهای مختلف آمدند، ماشین تصادف کرده زخمی شدند بعضی اوقات حتی خدای نکرده بعضی افراد هم کشته شدند یا در طول مسیر افراد ممکن است به زمین بخورند له شوند ریاست محترم جمهور علاقه ندارند که مردم اذیت شوند برای دیدار و خدای نکرده آسیبی هم بهشان برسد یا این که مدارس را تعطیل کنیم، کارخانهها و ادارات را تعطیل کنیم برای این که بیایند به مثلا دیدار رئیس جمهور و سخنرانی رئیس جمهور را گوش دهند ولی در عوض ما اقشار مختلف را از قبل برنامه ریزی میکنیم، بالاخره مردم معلم هستند، محصل هستند اقشار مردم کاسب است، خانه دار است، فعال اجتماعی است، فعال اقتصادی است، دانشجو یا استاد دانشگاه است، عالم روحانی همه اینها میشوند اقشار مختلف مردم، برنامه ریزی کردیم و برنامه ریزی میکنیم که تمام اقشار مختلف مردم را در سفرهای استانی بیایند در یک جای مشخص، در یک جایی با حفظ کرامت بنشینند و در آن نشست و برخاست با رئیس جمهور به گفتگو بنشینند. در این سفرهای استانی که این رویکردی که ما دنبال میکنیم این نیست که فقط گفتن تنها هدف ما باشد، سفر برای شنیدن هم است شنیدن حرفها و خواستههای مردم، از قبل ما میآئیم در داخل استان نظرسنجی میکنیم مشکلاتتان را بیان کنید از جنبههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، محیط زیست از مردم سوال میکنیم تلفنی با یک روش خاص علمی نظرسنجی نظرات مردم را میگیریم و ارزیابی میکنیم که مشکلات استان برای همه استان نه فقط برای کسانی که به دیدار رئیس جمهور میآیند یعنی به آن روستایی هم زنگ زده میشود و از او سوال میشود، از خانم خانه دار یا جانبازی که در خانه نشسته سوال میشود، نقطه نظراتت، مشکلات استان را به ما منتقل کنید بنابراین سفر استانی ما به این شیوه خواهد بود که ملاقاتها از حضور ریاست جمهور در فرودگاه تا انتهایش با مردم است، با اقشار مختلف مردم است، گروههای مختلف دسته بندی شدند بیایند و رو در رو با رئیس جمهور نه در فاصله طولانی بلکه در همان سالنی که نشستند رئیس جمهور مینشیند و به حرف کسانی که دارای فکر و اندیشه اند، خواستهای دارند شنیده میشود. قرار است ما صدای بی صدایان باشیم کسانی که صدایشان به جایی نمیرسد را بشنویم و با نظرسنجی ما کاملا میتوانیم نظرات مردم را بشنویم، همین جا تاکید میکنم استقبال از فرودگاه به هیچ وجه نداریم، تجمع بزرگی که مثل گذشته بود در استادیومی جمع شویم ساعتها منتظر ریاست جمهوری باشیم این تجمعات را نداریم و موجب اذیت و آزار مردم خواهد شد. هزینههای مربوطی که در این مدت انجام میشده برای این که مردم بیایند بالاخره هزینههایی میشد که مردم بیایند و رئیس جمهور را ببینند تمام این هزینهها احصا شده و انشاالله ما این را در همان روز یا در پایان روز به حساب اقشار آسیب پذیر واریز میکنیم به جای این که بنرهای زیادی بزنیم و تبلیغات زیاد کنیم که رئیس جمهور میخواهد بیاید و هزینه تردد مردم را بدهیم که از شهرهای مختلف بیایند رئیس جمهور را ببینند ما این را انجام نمیدهیم. روحیه آقای دکتر روحیه عدالت خواهانه است، مردمی است در عمل، روحیه علوی است که کسی دنبال رئیس جمهور ندود و ما این مبالغ را دقیقا به حساب اقشار آسیب پذیر به عنوان مثال زنان بی پرست این مبالغ را به حساب آنها واریز میکنیم.
سوال: اولین سفر استانی به کجا و چه زمانی خواهد بود؟
قائم پناه: اولین سفر ما به استان سیستان و بلوچستان، من این نکته را عرض کنم راجع به مصوبات هم توضیح دهم، در سفرهای گذشته مصوبه زیاد انجام میشد و خیلی از آنها اجرایی نمیشد، نمونه آن هم این است که الان ما ۷۰ هزار پروژه نیمه کاره در کشور داریم که این پروژهها هم با موافقت نامه است و هم بدون موافقت نامه که عمده اینها ناشی از سفرهای استانی بوده، همه تلاش دولت ما این است که به جز موارد خاص هیچ پروژه جدیدی را آغاز نکنیم مگر ضرورت خاصی داشته باشد بنابراین در سفرهای استانی ما مطلقا پروژه جدیدی را شروع نخواهیم کرد تمام تلاش ما این است که منابع مالی که در اختیار داریم با اولویت بندی در چارچوب قانون بودجهای که وجود دارد تامین مالی کنیم برای پروژه ها، به این صورت که در قانون بودجه ما برای استانهای مختلف بودجه عمرانی در بخشهای مختلف تهیه کردیم این بودجه مصوب است معمولا به دلیل کسری بودجه، بودجههای عمرانی تخصیص ۱۰۰ درصد پیدا نمیکنند، معمولا پروژهها بخشهایی از مصوبشان را دریافت میکنند در سفرهای استانی تدبیری که اندیشیده شده این است که ما با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کردیم پروژهها را اولویت بندی میکنیم و آن مبلغ تخصیصی که باید به استان داده شود با نگاه عدالت محور، با نگاه پروژههایی که نیاز مردم قبلا نظرسنجی کردیم مبلغ تخصیص آنها را ۱۰۰ درصد یا حتی ۱۱۰ درصد هم خواهیم کرد که پروژهها زودتر به نتیجه برسد، مبلغ محدودی اگر شما در استان پول داشته باشید بخواهید به همه پروژهها هرسال یک مبلغ جزئی دهید هیچ وقت این پروژهها اتمام پیدا نخواهد کرد بنابراین در چارچوب مقررات بودجه ما منابع مالی را اولویت بندی میکنیم در سفر از قبل کارشناسی میشود چه پروژههایی را باید برایشان منابع مالی تامین کنیم با هماهنگی استان و سازمان برنامه و بودجه و پروژهها را تمام کنیم هرچه زودتر و تخصیص دهیم. ما از همین جا از سازمان برنامه و بودجه هم تشکر میکنیم به خصوص آقای پورمحمدی که حتی امروز آخر وقت پیگیری کردند آن چیزی را که ما میخواهیم به مردم قول دهیم، نکته این جا است که ما صادقانه با مردم برخورد کنیم خدای نکرده مصوبهای که میدانیم منابع مالی ندارد فقط برای دلخوشی مردم قول دهیم، ریاست محترم جمهور اولین شرط گفتمانشان این بود که با مردم صادقانه حرف بزنیم آن چیزی که قرار است ما اجرا کنیم و پول به آن بدهیم مصوب و اجرا میشود، بخشی از مصوبات از منابع دولتی است، بخشی از مصوبات از اعتبارات بانکی است که بخشهای خصوصی سرمایه گذاری کنند وام به آنها داده شود و خوشبختانه از قبل هم برای این سفری که اخیرا به سیستان و بلوچستان میخواهیم برویم وزیر محترم اقتصاد رفته و تقریبا منابع مالی بانکی را هم تا حدودی خودشان خوشبختانه برنامه ریزی کردند بنابراین بخشهایی از مصوبات دولت اخذ وامهایی که در چارچوب قانون و مقررات تعیین شده به بخش خصوصی داده میشود برای رونق بخشی به چرخهای اقتصادی این استان بنابراین در آن جا هم یک برنامه دیگری که در مصوبات وجود دارد که ما بخش خصوصی و یا شرکتهای بزرگ دولتی که میخواهند سرمایه گذاری کنند آن جا هم تفاهم میشود و سرمایه گذاری شود در استان بنابراین من دوباره تاکید میکنم قرار ما بر این است در سفر استانی آن چه را که میخواهد در زمین اتفاق بیفتد و واقع شود ما تصمیم گیری کنیم و اعلام کنیم و غیر از این نباید اتفاق بیفتد و دولت آقای دکتر پزشکیان هم قطعا دنبال صداقت با مردم و گفتمان صادقانه با مردم است.
سوال: چون اشاره فرمودید که آن ساز و کاری که قبلا اگر مردم مشکلی داشتند، نامهای مینوشتند یا به دست آقای رئیس جمهور یا مرکز ارتباطات مردمی که زیرمجموعه جنابعالی فعالیت میکند میدادند، حالا اگر کسی مشکلی داشته باشد یا پیگیر...
قائم پناه: الان سایتی در داخل استان است، اول توضیح دهم که اولین سفر ما به استان سیستان و بلوچستان است. رویکرد دکتر پزشکیان از ابتدا رویکرد وفاق ملی بود شعار برای ایران یا ایران برای همه ایرانیان، از شعارهای اصلی دکتر پزشکیان بود و یک رویکرد دیگری که ایشان روی آن تاکید دارند محور عدالت است که ما سعی میکنیم عدالت را در همه کشور اجرا کنیم یک استانی برخوردار نباشد و استان دیگر دچار عدم برخورداری شود بنابراین بر این مبنا که استان زیبا و پهناور سیستان و بلوچستان با رنگین کمانی که وجود دارد میتواند مظهر وفاق ما باشد و بنابراین روز پنجشنبه انشاالله اول صبح سفری خواهیم داشت با حضور چندتن از وزرا که فردا برخی هایشان به آن جا اعزام خواهند شد و شهرهای مختلف آن جا را ارزیابی میکنند روز پنجشنبه سفر یک روزهای ابتدا خواهیم داشت به خود زاهدان و انشاالله در همین ماه به خاطر پهناوربودن استان به شمال و جنوب استان هم شاید دوروزه برویم و آن جا بازدید مفصل تری، چون استان پهناور است و نیاز است که بیشتر به آن توجه شود سه روز را در استان خواهیم بود. این استان ویژگی خاص خودش را دارد اولین ویژگی آن محیط زیست آن است که یک مقدار آب و هوای خشنی دارد از یک طرف بی آبی وجود دارد، از یک طرف سیل میآید، از طرف دیگر گرد و غبار میآید که اینها یک بحرانی آن جا ایجاد کرده محرومیت تاریخی در استان است که باعث عدم توسعه آن شده است، با دو کشور همسایه است که از نظر سیاسی و امنیتی و مسائل اجتماعی دچار بحران هستند پاکستان و افغانستان با این استان همسایه هستند، ثبات سیاسی کمتری دارند، یک تفاوت قومی در آن جا است قوم بلوچ و عزیزان سیستانی هستند، یک تفاوت مذهبی است بخشهایی از مردم اهل سنت هستند و گروهی شیعه هستند، آن جا تبادل قاچاق زیاد صورت میگیرد چه مواد مخدر و چه سوخت و از طرفی نفوذ عوامل بیگانه و سرویسهای جاسوسی آن جا فعال هستند یک مقدار امنیت آن جا را دچار اشکال کردند عزیزان ما آن جا هر روز به شهادت میرسند، مشکلات سیاسی که در سنوات گذشته همه دست به دست هم داده شاخصهای استان را نسبت به بقیه کشور دچار مشکل کرده است.
با این نگاه دولت وفاق اولین استاندار بلوچ را برای استان سیستان و بلوچستان انتخاب کرد شعار اصلی دولت آقای پزشکیان در استان سیستان و بلوچستان تحقق یافت که مورد استقبال همه عزیزان قرار گرفت، ما قبل از این که به این جا بیاییم با نمایندگان محترم استان سیستان و بلوچستان جلسه داشتیم که به اتفاق از این انتخاب استقبال کردند و از دولت آقای دکتر پزشکیان تشکر کردند. نکتهای که میخواهم عرض کنم این است که فرمودید چه رابطهای با مردم خواهیم داشت، ما از مردم سیستان و بلوچستان نظرسنجی کردیم که من چند نمونه عرض کنم که نشان میدهد این شیوه با توجه به این که ارتباطات الکترونیک و فضای مجازی راحت است و الان سایتی هم در شبکه استان مرتب زیرنویس میشود که مردم میتوانند مستقیما نظرات خودشان را اعلام کنند، نظرسنجی کردیم که در استان چه مشکلاتی وجود دارد، در این نظرسنجی مردم مشکلات اقتصادی را، ۲۸۸ نفر از ۶۰۰ اعلام کردند مشکلات ما در زمینه اقتصادی، اشتغال است و بخش دیگری حدود ۹۸ نفر مشکل معیشتی و گرانی و فقر را اشاره کردند، مشکلات زیرساختی مثلا آسفالت خیابان ها، جادهها و عبور و مرور را دنبال کردند و همینطور مشکلات اجتماعی که تامین امنیت و آرامش و یا مسئله فیلترینگ را به عنوان مشکل مطرح کردند میخواهم این را عرض کنم استان، استان پهناور، دچار محرومیت در اکثر شاخصها استان سی و یکم است بنابراین ما امیدواریم که با نگاهی که ما داریم میخواهیم استان را یک استان مولد با امنیت و توسعه یافته باشد به خصوص با سواحل مکران که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامههایی که آقای دکتر پزشکیان شاید چندین هفته تا الان برای همین موضوع گذاشته امیدواریم که این استان، استان برخوردار از نعمتهای الهی و همینطور مرفه و مولد باشد و در پایان میخواهم اشاره کنم با توجه به این که توسط عوامل بیگانه در آن منطقه بعضی مواقع ناامنی ایجاد میشود اولا به همه عزیزان تسلیت عرض میکنم که شهید شدند امیدوارم همه بتوانیم آرامش و امنیت را در آن استان فراهم کنیم که رشد اقتصادی شامل آن استان شود.