شناسهٔ خبر: 69827899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

گزارش «نورنیوز» از واکنش بازار به قیمت‌های جدید خودرو

ورود گرانی از جاده مخصوص/ قیمت‌های جدید خودرو در بازار

ایران‌خودرو و سایپا پس از ماه‌ها اصرار و پیگیری سرانجام توانستند وزارت صمت را برای افزایش قیمت خودروهای داخلی متقاعد کنند و مجوز افزایش تا 35درصدی قیمت خودرو را بگیرند.

صاحب‌خبر -

نورنیوز-گروه اقتصادی: مصوبه افزایش قیمت ها از ابتدای آذرماه قابلیت اجرا خواهد داشت اما بازار آزاد خودرو بلافاصله و در واپسین روزهای آبان ماه با افزایش 20 تا 80 میلیونی قیمت انواع خودروهای داخلی به این تغییرات واکنش نشان داد.

براساس فهرست‌های منتشر شده، نرخ انواع محصولات دو شرکت بین 21 تا 35 درصد افزایش یافته و متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا 30 درصد اعلام شده است. قیمت های اعلامی، ارزش پایه کارخانه است و تعرفه های قانونی، شماره گذاری، بیمه و غیره به قیمت نهایی مصرف کننده اضافه خواهد شد.

وزارت صنعت دولت چهاردهم درحالی با افزایش از 15 تا 35 درصدی محصولات دو خودروساز داخلی موافقت کرد که شورای رقابت در دی ماه سال گذشته با مصوبه ای از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و مسؤلیت این موضوع به سازمان حمایت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صمت است، سپرده شد.

پیش از این در اواخر سال ۱۴۰۱ خودروسازان داخلی با موافقت شورای رقابت و دولت سیزدهم قیمت محصولات خود را تا  49 درصد افزایش داده بودند. بر این اساس در طول دو سال و نیم گذشته قیمت کارخانه‌ای خودروهای ایران مجموعا بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

بازار زودتر به استقبال قیمت‌ها رفت

طی هفته جاری و با شروع زمزمه های موافقت دولت با افزایش قیمت‌ها، مطابق معمول بازار آزاد با افزایش نسبی قیمت‌ انواع خودرو در بازار به این موضوع واکنش نشان داد. امروز و با قطعی شدن مصوبه وزارت صنعت قیمت انواع محصولات ایران خودرو در بازار آزاد بین 20 تا 80 میلیون تومان و محصولات سایپا هم حدود 20 تا 45 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

فعالان بازار خودرو افزایش قیمت‌های امروز و روزهای آینده را هیجانی و ناشی از جو روانی تفسیر کرده و گفته اند که بسیاری از معامله گران دست از خرید و فروش خودرو کشیدند تا وضعیت بازار در روزهای آینده شفاف تر شود.

قیمت امروز خودرو

بنابراین گزارش، در گروه خودروهای پژو در بازار امروز، پژو پارس با افزایش ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت ۶۸۰ تا ۶۹۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. پژو ۲۰۷ دنده هیدرولیک امروز با جهش ۴۰ میلیون تومانی، قیمت های۷۹۰ تا ۷۹۲ میلیون تومانی را تجربه کرد.

پژو ۲۰۷ دنده اتومات هم امروز با افزایش حدود ۳۸ تا ۴۰ میلیون تومانی با قیمت ۹۷۵ تا ۹۷۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای اما افزایش ۴۵ تا ۵۰ میلیون توماتی قیمت را تجربه کرد و با نرخ یک میلیارد و ۷۵ تا یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله می شد.

تارا دنده ای هم امروز حدود ۵۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۸۵۶ میلیون تومان رسید. تارا اتومات V4 امروز با نوسان قیمتی بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان، بین یک میلیارد و ۵۵ تا یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان در حال معامله بود.همچنین بهای دنا دنده ای تا ۸۸۰ میلیون تومان رسید. دنا اتومات هم امروز نوسان قیمت قابل توجهی را تجربه کرد و با حدود ۴۵ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت عرضه شد. امروز فروشندگان برای این خودرو نرخ یک میلیارد و ۵۵ تا یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان را تعیین کردند.

در گروه خودروسازی سایپا امروز خودروی کوئیک دنده ای با ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت به بهای ۴۵۹ میلیون تومان خرید و فروش شد و کوئیک اتومات با حدود 20 میلیون تومان افزایش به قیمت  ۵۶۹ میلیون تومانی رسید. ساینا S هم امروز افزایش قیمت داشت و با رشد ۳۰ میلیون تومانی نرخ نسبت به دیروز با قیمت ۴۶۹ میلیون تومان عرضه شد.

اطلس هم نوسان قیمت ۲۳ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و با بهایی بین ۵۷۵ تا ۵۸۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد. قیمت شاهین دنده ای بدون سانروف هم با رشدی ۴۵ میلیون تومانی تا ۷۰۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان بالا رفت.شاهین اتومات هم با همین میزان افزایش قیمت به نرخ ۸۷۰ تا ۸۸۰ میلیون تومان عرضه شد.

موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با کاهش بی سابقه تعرفه واردات خودرو 

ازسوی دیگر در بهارستان هم نمایندگان عضو کمیسیون مجلس به این مساله واکنش نشان دادند و با کاهش بی سابقه عوارض واردات خودرو در لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند و تعرفه واردات انواع خودروی خارجی را 60 درصد تعیین کردند. به نظر می رسد این تصمیم نوعی واکنش به افزایش قیمت محصولات داخلی و تلاشی برای رقابتی کردن بازارخودرو در کشور و کنترل قیمت ها در بازار آزاد باشد.

خوب وبدهای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با افزایش یکباره و دستوری قیمت‌ها باید منتظر تکانه های شدید قیمت در بازار طی هفته‌های آینده و در آستانه پایان سال باشیم.

در عین حال گروهی دیگر از تحلیلگران معتقدند که قیمت‌های جدید در بلندمدت تاثیر زیادی در افزایش قیمت خودرو نخواهد گذاشت. این گروه البته به تاثیرپذیری قیمت خودرو از قیمت ارز و همینطور وارادت خودرو با تعرفه های جدید هم اشاره دارند و می گویند: بازار خودرو در این سال‌ها معمولا ازانتظارات تورمی و نوسان ارز پیروی می‌کرد، اما در چند ماه گذشته، اثرپذیری خودرو از نرخ ارز کاهش یافته است، بنابراین افزایش 30 درصدی نمی‌تواند در قیمت بازار آزاد خیلی تاثیرگذار باشد.

انتقاد‌ها از خودرو‌سازان علاوه برقیمت‌ها، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل را هم دربر می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان این حوزه می‌گویند وقتی قرار نیست کیفیت خودروها تغییری کند چرا باید قیمت‌ها افزایش یابد.

خودرو
 

موافقان افزایش قیمت اما می‌گویند با توجه به تحریم و راحت نبودن واردات قطعات، خودروسازان با مشکلات بسیاری همراه و زیان‌ده هستند این اقدام دولت چهاردهم می تواند تا حدودی به چرخیدن چرخ تولید خودرو و خروج خودروسازان از گردونه ضرر و زیان کمک کند.

البته کارشناسان و فعالان بازار خودرو همچنان با قیمت‌گذاری دستوری در بازار مخالفند و می‌گویند این اقدام رقابت در بازار تولید را از بین خواهد برد.

 قیمت گذاری دستوری آفت بازار است

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور دراین باره با بیان اینکه خود بازار باید تعیین کننده قیمت خودرو باشد، می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری آفت صنعت خودرواست. اکنون۲۵۰هزارمیلیارد تومان ضرر و زیان به دوشرکت خودورساز وارد شده که بر گرفته از قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این افزایش قیمت باید بیش از یک سال پیش اتفاق می‌افتاد گفت: افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده که هنوز محصولات به قیمت واقعی نرسیده است و همچنان خودروسازان با این قیمت ها دچار زیان می شوند.

خبر افزایش قیمت خودروها اما برای بازار بورس خوش یمن بود. به طوری که روز گذشته استقبال از سهام خودرویی و دیگر سهام موجود در بازار سهام به شدت افزایش یافت شد و شاخص بورس تهران رشد ۲درصدی را تجربه کرد و صنایع بورس تهران نیز از اقبال قابل ‌توجهی برخوردارشدند.

چه کسی سود می برد؟

پیش از این و در دهه 80 ، قیمت تمام شده خودرو در حاشیه بازار تعیین می شد که موجب رضایت تولید کننده و مصرف کننده هم بود اما در سال های اولیه دهه 90 و در دولت دهم که قیمت گذاری دستوری و به نوعی سرکوب قیمتی باب شد، آرام آرام قیمت خودرو کارخانه‌ای کمتر شد و همین امر زیان انباشت خودروسازان را به دنبال داشت.

تردیدی نیست که متضرر نهایی التهاب بازار مصرف کنندگان واقعی خواهند بود که نمی توانند نیاز واقعی خود را برطرف کنند. چرا که ترکیب قیمت‌گذاری دستوری و فریز قیمتی، سودی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت و شکاف قیمتی عمیقی که بین بازار و کارخانه به وجود می آید دست مصرف‌کنندگان واقعی را از خرید از کارخانه کوتاه می کند.


نورنیوز