در سالهای اخیر، ردپای بلک فرایدی بهعنوان یکی از بزرگترین رویدادهای خرید آنلاین در دنیا، در ایران هم مشاهده و حالا بسیاری از مردم با این حراجی بزرگ آشنا دارند. در سالهای اخیر و فعالیتهای فروشگاههای اینترنتی بزرگ مثل دیجیکالا به موضوع بلک فرایدی، شاهد جلب توجه گسترده کاربران ایرانی به این رویداد هستیم. هر ساله، دیجیکالا با پیشنهادهای ویژه و تخفیفهای گسترده، رکوردهای جدیدی را در این ایام فروش با تخفیف به ثبت میرساند و سال گذشته نیز از این قاعده مستثنی نبود. در ادامه این مقاله، به بررسی آمار و رکوردهای خرید بلک فرایدی دیجیکالا میپردازیم و نشان میدهیم که چگونه این پلتفرم به نقطه اوج جدیدی در فروش آنلاین در ایران دست یافته است.
دیجیکالا، رهبر برگزاری بلک فرایدی در ایران
دیجیکالا، بهعنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران و رهبر برپایی کمپینهای بلک فرایدی در کشور، هر ساله با بهکارگیری استراتژیهای جذاب بازاریابی و ارائه تخفیفهای هیجانانگیز، توانسته است در روز بلک فرایدی مخاطبان زیادی را جذب کند. در سال گذشته و در روز اول برپایی این رویداد بزرگ حراجی آنلاین، دیجیکالا بیش از دوازده میلیون و پانصد هزار بازدیدکننده داشت و توانست رکورد جدیدی برای خود به ثبت برساند. با برگزاری این رویداد، دیجیکالا نه تنها به افزایش فروش خود کمک میکند، بلکه توانسته است به رشد فرهنگی خرید آنلاین و افزایش اعتماد کاربران به این سبک خرید نیز کمک شایانی کند.
در سال گذشته نزدیک به یک میلیون سفارش در کمپین بلک فرایدی ثبت شد که این مقدار سفارش شامل حدود ۵ میلیون کالا بود که به دست مشتریان رسید. یکی از جذابترین بخشهای بلک فرایدی، تخفیفهای متنوع و محصولات پرفروش بود. از لوازم التحریر تا ابزارهای پیشرفته تکنولوژی، تنوع محصولات تخفیفدار باعث شد هر مشتری تجربهای دلپذیر از خرید داشته باشد. در میان این محصولات، یک خودکار ساده اما باکیفیت توانست عنوان پرفروشترین کالای رویداد را به خود اختصاص دهد.
خریدهای کاربران در بلک فرایدی، از خودکار تا صندلی ماساژ صد میلیون تومانی
برخی از مردم تصور میکنند که در حراجهای بزرگی مثل بلک فرایدی، مردم بهدنبال کالاهای گرانقیمتی هستند که تخفیفهای زیادی نصیب آنها شده باشد؛ این تصور دور از واقعیت هم نیست اما حقیقت اینجاست که بسیاری از مردم در این روز کالاهایی میخرند که تخفیف خوبی به آن خورده باشد، چه این کالا یک جنس گرانقیمت باشد چه نباشد. در بلک فرایدی سال گذشته دیجیکالا پرفروشترین محصولی که به دست مشتریان رسید خودکار فوق روان نانو آنتی باکتریال پنتر مدل Dr.Panter بود که با یک تخفیف خوب و قیمتگذاری مناسب، همگی را برای خریدن آن تشویق میکرد.
در سال گذشته یکی از مشتریان دیجیکالا بیش از ۷ میلیارد تومان خرید در روز بلک فرایدی انجام داده بود و کاربر دیگری نیز در خرید خود بیش از ۸۰ میلیون تخفیف دریافت کرده بود. این آمارها نشان میدهد کاربران حاضر هستند در روز بلک فرایدی خریدهای حجیمی انجام دهند و تخفیفهای ویژهای را از آن خود کنند. ناگفته نماند برخی از کاربران در مسابقه بلک فرایدی سال گذشته هم کالاهایی مثل پلی استیشن ۵ و آیفون را با تخفیف ۹۹ درصدی و با نرخ چند صد هزار تومان خریداری کردند!
باید گفت کالاهای گرانقیمتی مثل صندلی ماساژ نیکو مدل G66 که قیمتی بیش از صد میلیون تومان هم دارد با تخفیف هیجانانگیزی که در بلک فرایدی سال گذشته پیدا کرده بود با یک قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی خود به خانه مشتریان دیجیکالایی رسید. به جز این دو محصول، صدها هزار کالای دیگر در بزرگترین حراج دیجیکالا در سال گذشته شامل تخفیفهای ارزندهای شدند و مشتریان را به وجود آوردند.
کالاهایی مثل کتاب قرآن کریم ترجمه الهی قمشهای یا کفی طبی کفش از تخفیفهای بسیار ویژهای در سال گذشته برخوردار شدند. در حراج دیجیکالا محصولات حوزه فشن هم فراموش نشده و با نگاهی به آمار فروش بلک فرایدی در سال ۱۴۰۲ میتوان به محصولاتی چون ساعتهای مچی زنانه کاسیو، عینک آفتابی لنگ تمنگ و کیف رودوشی زنانه مدل سارین اشاره کرد. کالاهای خاصتری مثل برچسب پرینتر لیبل زن مدل am42 هم در بلک فرایدی دچار افت قیمت میشوند تا تخفیفهای بلک فرایدی به همه افراد، حتی افراد با سلیقههای خاص و متفاوت هم برسد.
مسابقهای برای دوستداران تخفیف
در زمان برگزاری بزرگترین حراج سال دیجیکالا که مصادف با ایام بلک فرایدی است، مسابقههای مختلفی هم برگزار میشود تا مشتریان دیجیکالایی با شرکت در آنها بتوانند شانس خود را محک زده و در بین خریدهای پرتخفیف خود و سایر کاربران، امکان برنده شدن جوایز نفیسی را نیز پیدا کنند. با نگاهی به آمارهای سال گذشته میتواند به جوایز ویژهای که به دست دهه خریدار رسید اشاره کرد؛ کالاهایی مثل هارد اکسترنال، گوشیهای پرچمدار و میانرده برند سامسونگ، پلیاستیشن ۵، آیفون ۱۳ پرومکس، سکهطلا، آیپد، ایکس باکس و انواع لوازم جانبی دیجیتال اشاره کرد.
آمار خیرهکننده کاربران و خریدها
دیجیکالا در طول این رویداد شاهد ترافیک بیسابقهای بود. در سالیان گذشته بهخاطر استقبال بیش از اندازه کاربران، گاهی در برخی ساعات مشکلهای کوتاهی برای برخی کاربران پیش میآمد اما دستاورد دیجیکالا پس از سالها تمرین برای بزرگترین حراج آنلاین ایران، برگزاری این حراج در سال ۱۴۰۲ بدون ذرهای اختلال بود. دیجیکالا در ساعتهای اوج بازدید، پذیرای میلیونها کاربر همزمان بود که برای جستوجو، مقایسه و خرید محصولات وارد سایت و اپلیکیشن میشدند. برخی از مشتریان به عنوان رکوردداران خرید، با دهها سفارش در یک روز، سهم قابل توجهی در فروش داشتند.
مشتریان برتر و سفارشهای شگفتانگیز
بر اساس دادههای استخراجشده، مشتریان برتر این رویداد به ترتیب بر اساس تعداد سفارش رتبهبندی شدند. یکی از مشتریان با ۲۴۴ سفارش، بالاترین تعداد خرید را به نام خود ثبت کرد. این موضوع نشاندهنده اعتماد مشتریان به کیفیت خدمات و محصولات ارائهشده توسط دیجیکالا است. ناگفته نماند کاربر دیگری نزدیک به ۸۰ میلیون تومان تخفیف در خریدهای بلک فرایدی ۱۴۰۲ خود ثبت کرده و یک کاربر دیگر در خریدهایی که انجام داد بیش از ۴۵۰۰ کالا را با تخفیفهای متنوع و ویژه خریداری کرد.
بزرگترین حراج دیجیکالا ادامه دارد
آمارهای بلک فرایدی دیجیکالا در سال ۱۴۰۲ آمارهای شگفتانگیزی هستند که همگی خبر از همراهی خریداران با بزرگترین حراج اینترنتی کشور میدهند. این مهم نشان میدهد مردم با موضوع بلک فرایدی بیش از پیش آشنا شدند و خودشان را برای این ایام و خریدهای اینترنتی پرتخفیف آماده میکنند. بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور که از پیشتازان برگزاری کمپین بلک فرایدی در ایران است در سال ۱۴۰۳ نیز برنامههای متفاوت و پر از تخفیفی را برای میلیونها کاربر خود در نظر گرفته است. بزرگترین حراج سال دیجیکالا در سال ۱۴۰۳ قرار است شامل هزاران کالا بشود و تمام سلایق مردمی را دربربگیرد. مسابقههای مختلف با جوایز متفاوتی نیز برای مشتریان در نظر گرفته شده تا با شرکت در آنها شانس بردن جوایز نیز نصب این افراد بشود.
در نهایت باید گفت بلک فرایدی سال گذشته برای دیجیکالا نه تنها یک فرصت اقتصادی، بلکه تجربهای برای ارائه خدمات بهتر و جلب اعتماد مشتریان بود. با برنامهریزیهای دقیق و ارائه تخفیفهای منحصربهفرد، دیجیکالا موفق شد بهعنوان یک رهبر در تجارت الکترونیک ایران شناخته شود و بار دیگر بتواند جواب اعتماد میلیونها کاربر خود را بهدرستی بدهد. دیجیکالا اکنون به عنوان یک الگوی موفق، نشان داده که چگونه میتوان از رویدادهای جهانی برای ارتقای تجربه خرید آنلاین در بازار داخلی بهرهبرداری کرد.
راستی، شما برای بلک فرایدی امسال چه خریدی در نظر گرفتید؟