به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به خاموشی معابر پایتخت، اظهار کرد: این روزها به دلیل قطعی برق برنامهریزی شده شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است.
وی با بیان اینکه باید در افق بلند مدت برای تامین برق پایدار در سطح شهرها اقداماتی صورت گیرد، گفت: در مدت زمان کوتاه نمیتوان نیروگاهها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد برخی از اقدامات شامل تجهیز، استفاده و مصرف بهینه از برق است اما در اجرای این طرح با مشکلاتی در سطح شهر مواجه شدهایم در اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح کردیم و اعلام داشتیم که قطعی برق چه مشکلاتی به وجود میآورد اما متأسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره سهم روشنایی برق معابر تصریح کرد: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود 1 الی یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش یک و نیم درصد از مصرف برق قطع میکنند، سوال اینجا است که این درصد چقدر در مجموع مصرف برق اهمیت دارد؟ با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادفهای جرحی خصوصاً تصادف عابر پیاده به دلیل آنکه در تاریکی معبر حرکت میکنند هستیم همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش مییابد.
تشکری هاشمی در خصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات بیان کرد: مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا 28 درصد کاهش داشتهاند اکنون شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است و علی رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد که کج سلیقگیها باعث قطع برق معابر میشود باز هم شاهد این کج سلیقگی هستیم باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند.
وی افزود: در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی نیز هستیم با قطع برق،چراغ های راهنمایی و رانندگی تقاطعها دچار اختلال و حوادث ترافیکی تجدید میشوند و گرههای ترافیکی ایجاد میشوند مگر پلیس چه تعداد نیرو میتواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکلات نشویم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: در حکم 24 برنامه 4 ساله گفتهایم تجهیز چراغهای راهنمایی و دوربینها باید به سیستم برق اظطراری ( ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز بابد 805 تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند در این حکم گفته شده در سال اول 42 تقاطع، در سال 401 تعداد 92 تقاطع، در سال 402 تعداد 350 تقاطع، در سال 403 تعداد 650 تقاطع و در سال آخر نیز باید تمام 805 تقاطع تجهیز شوند.
تشکری هاشمی ادامه داد: با وجود این حکم شاهد این هستیم که در حال حاضر هیچ یک از تقاطعها به سیستم برق ups مجهز نشده و آن 42 تقاطعی که یو پی اس داشتهاند نیز یا سرقت شدهاند یا به دلیل گذر زمان کارایی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.
وی در پایان گفت: گفته شده که در طول این مدت دو مناقصه برگزار شده که آنها برندهای نداشتهاند به نظر میرسد شیوههای کار دارای نقص هستند ما نمیتوانیم سه سال از برنامه 4 ساله را پشت سر بگذاریم اما حتی یک تقاطع نیز به یو پی اس متصل نشود.
انتهای پیام/