شناسهٔ خبر: 69815137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خارج شدن ۸۰۰ واگن فرسوده از مدار خدمت رسانی راه آهن رجا

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۸۰۰ واگن مسافری فرسوده و بدون تهویه بالای ۴۵ سال در چند سال اخیر به منظور افزایش کیفیت خدمات مسافری از مدار خارج شده اند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، میرحسن موسوی روز سه شنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راه آهن زاگرس در اندیمشک، با اشاره به رتبه بندی قطار‌ها در کشور گفت: ورود ناوگان نو به شبکه ریلی و با بازسازی‌های انجام شده طی سال‌های اخیر کیفیت خدمات مسافری را به حد مطلوبی ارتقا داده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقای ایمنی حمل و نقل ریلی به عنوان بارزترین شاخصه این نوع حمل و نقل، افزود: راه‌آهن علاوه بر جابجایی هزاران تن بار در مسیر‌های طولانی و به نقاط مختلف، جا به جایی میلیونی مسافر را با آسایش و رفاه در طول سال انجام می‌دهد.

موسوی با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی سامانه‌های راه‌آهن و حذف فرآیند‌های غیرضروری و اضافی در اجرای طرح‌ها، ادامه داد: باید تلاش کرد با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در حمل‌ونقل بار و تامین لکوموتیو و واگن مسافری، نسبت به جذب سرمایه‌گذار عملکرد بهتری داشت.

الزام قانونی افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار به ۳۰ درصد

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: تامین نشدن منابع مالی کافی و ممکن نبودن جذب مناسب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی موجب شده با وجود اقدام‌های بزرگ انجام شده، توسعه راه آهن در کشور دچار عقب ماندگی باشد.

وی با بیان اینکه راه‌آهن پیشران توسعه اقتصاد و اجتماع است، گفت: چشم انداز اصلی راه آهن حمل‌ونقل بهره‌ور، ایمن، رقابت پذیر و با کیفیت مناسب به صاحبان بار و مسافران است.

موسوی افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی را یکی از الزام‌های قانونی عنوان کرد و افزود: راه‌آهن در برنامه هفتم توسعه کشور مکلف شده است که سهم خود از حمل‌ونقل بار کشور را به ۳۰ درصد برساند که رسیدن به این هدف دارای الزام‌هایی است که باید از سوی دولت و مجلس محقق شود.

وی با اشاره به تخصیص ریل باس برای برخی مسیر‌های ریلی کشور، ادامه داد: تامین قطار ریل باس در برخی شهرستان‌ها از جمله مسیر اندیمشک به دورود، با اعتباری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

موسوی با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای اصلاح قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای، می‌گوید: قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای در کشور از گذشته تاکنون خیلی پایین بوده و این در حالی است که قیمت تمام شده بلیت قطار‌های حومه‌ای تنها سه درصد هزینه تمام شده شرکت‌های مسافری است که این موضوع باید اصلاح شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: افزایش رفاه زندگی کارکنان راه آهن، توسعه ارتباط با مشتریان، کاهش تصدی گری، توجه به توسعه مشارکت بخش خصوصی، اتصال کارخانجات صنعتی و معدنی به خطوط ریلی و ایجاد قطار کامل و قطار باری برنامه‌ای از جمله برنامه‌های اولویت دار راه آهن جمهوری اسلامی است.

در این آیین که با حضور معاون مسافری راه آهن، کارکنان این اداره کل و مقامات استانی و شهری در راه آهن زاگرس برگزار شد از تلاش‌ها و زحمات حسن زیودار مدیرکل سابق اداره کل راه آهن زاگرس قدردانی و فخرالدین پیروزفر به عنوان مدیرکل جدید راه آهن زاگرس معرفی شد.

راه‌آهن اندیمشک به عنوان مرکز اداره کل راه‌آهن زاگرس که بین ۲ سد عظیم کرخه و دز قرار دارد، بخش مهم و حساسی از راه‌آهن تهران-جنوب به شمار می‌آید.

راه آهن ناحیه زاگرس دارای ۱۲ ایستگاه با ۲۲۲ کیلومتر حوزه استحفاظی است.