رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که نظام دوری، مدلی از ساماندهی نیروی انسانی و آموزگاران در دوره ابتدایی است؛ گفت: در این نظام معلم از کلاس اول تا سوم دبستان مسئولیت دانش آموزان را بر عهده میگیرد.
وی با بیان این که نظام دوری باعث میشود شرایط یادگیری دانش آموزان با توجه به ارتباط و شناختی که معلم نسبت به دانش آموزان دارد، مطلوبتر شود؛ افزود: برای اجرایی شدن نظام دوری در مدارس، معلمان باید شرایطی را دارا باشند.
او ادامه داد: یکی از شرایط معلمان نظام دوری این است که معلم شرایط حضور در مدرسه به صورت سالهای متوالی را داشته باشد؛ چرا که باید از اول ابتدایی دانش آموز تا پایان سوم ابتدایی مسئولیت او را بر عهده گیرد.
حکیم زاده درباره دیگر شرایط معلمان نظام دوری اظهار کرد: معلمان نظام دوری باید آموزشهای لازم در رشته مرتبط را دیده و با تجربه باشند. البته در برخی مواقع ممکن است معلم تجربه کمتری داشته و در رشته مرتبط نیز تحصیل نکرده باشد، اما در مدرسه امکان اجراسازی نظام دوری برقرار باشد.
وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش باید به معلمان آموزشهای لازم را برای ارتباط بهتر با دانشآموزان بدهد؛ افزود: معلمان در پایان سال سوم دوباره به آموزش دانش آموزان جدید برمی گردند و از همین جهت باید آموزشهای تازه و متناسب با دانشآموزان جدید را ببینند تا عدالت آموزشی برقرار شده و کیفت یادگیری نیز افزایش یابد.
او با بیان این که با توجه به این که در پایان آبان آمار دقیق کلاسبندی به تفکیک نوع نظام به معاونت ابتدایی اعلام میشود؛ گفت: فعلا آمار خاصی در این زمینه نمیتوان منتشر کرد.