شناسهٔ خبر: 69807248 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

چرا خودروهای چینی در ایران گران‌تر از چین و کشورهای دیگر است؟

صاحب‌خبر -

مقایسه با بازارهای جهانی

در بسیاری از کشورها مانند امارات، روسیه و کشورهای آسیایی، خودروهای چینی به قیمت نزدیک به کارخانه عرضه می‌شوند. به عنوان مثال:

روسیه: چری تیگو 7 حدود 25 هزار دلار فروخته می‌شود.

امارات: خودروهای چری و بی‌وای‌دی به دلیل تعرفه‌های پایین، با قیمتی مشابه چین عرضه می‌شوند.

آمریکای جنوبی: قیمت‌ها عموماً 10-15 درصد بیشتر از چین است، اما همچنان بسیار ارزان‌تر از ایران.

مقایسه قیمت‌ها در چین، ایران و کشورهای دیگر

تیگو 8

1. چری تیگو 8 پرو

چین: 23,000 دلار (حدود 1.15 میلیارد تومان)

ایران: 2.6 میلیارد تومان

روسیه: 25,000 دلار (1.25 میلیارد تومان)​

2. چری آریزو 6 پرو  اریزو 5 پرو

چین: 15,000 دلار (750 میلیون تومان)

ایران: 1.8 میلیارد تومان

امارات: 16,500 دلار (825 میلیون تومان)​

3. فیدلیتی پرایم فیدلیتی پرایم

چین: 18,000 دلار (900 میلیون تومان)

ایران: حدود 1.5 میلیارد تومان

روسیه: 20,000 دلار (1 میلیارد تومان)​

4. دیگنیتی پرایم دیگنیتی پرایم

چین: 13,000 دلار (650 میلیون تومان)

ایران: حدود 1.6 میلیارد تومان

اندونزی: 14,500 دلار (725 میلیون تومان)​

5. جتور X70 – فیدلیتی پرستیژ  پرستیژ

چین: 22,000 دلار (1.1 میلیارد تومان)

ایران: حدود 1.8 میلیارد تومان

آفریقای جنوبی: 23,000 دلار (1.15 میلیارد تومان)​

6. فونیکس FX (چری Omoda 5)  فونیکس اف ایکس

چین: 20,000 دلار (1 میلیارد تومان)

ایران: 1.7 میلیارد تومان

روسیه: 21,500 دلار (1.07 میلیارد تومان)​

7. هایما S7 پلاس  هایما

چین: 15,000 دلار (750 میلیون تومان)

ایران: حدود 1.2 میلیارد تومان

امارات: 16,000 دلار (800 میلیون تومان)​

8. KMC T8 (پیکاپ)  کی ام سی 8

چین: 18,000 دلار (900 میلیون تومان)

ایران: 1.4 میلیارد تومان

روسیه: 19,500 دلار (975 میلیون تومان)​

9. لاماری ایما  لاماری ایما

چین: 20,000 دلار (1 میلیارد تومان)

ایران: حدود 1.7 میلیارد تومان

استرالیا: 21,000 دلار (1.05 میلیارد تومان

دلایل اختلاف قیمت

1. تعرفه‌های بالای واردات

یکی از عوامل اصلی اختلاف قیمت خودروهای چینی در ایران تعرفه‌های گمرکی بسیار بالا است که برای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود. تعرفه‌های واردات خودرو در ایران می‌تواند به بیش از 100 درصد قیمت خودرو برسد. این موضوع باعث می‌شود که قیمت خودروهای وارداتی، حتی از کشورهایی با تولید ارزان‌تر مثل چین، به طور چشمگیری افزایش یابد.

2. محدودیت در واردات

دولت ایران برای کنترل تراز تجاری و حمایت از تولید ملی، واردات خودرو را محدود کرده است. این محدودیت‌ها باعث کاهش رقابت در بازار شده و به واردکنندگان اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها را به صورت انحصاری تعیین کنند. در نتیجه، خودروهای چینی که یکی از گزینه‌های اصلی برای مصرف‌کنندگان ایرانی هستند، با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند.

3. هزینه‌های مونتاژ داخلی

بسیاری از خودروهای چینی در ایران مونتاژ می‌شوند، اما فرایند مونتاژ داخلی معمولاً به جای کاهش هزینه، به دلیل ناکارآمدی‌های تولید، افزایش قیمت را به همراه دارد. این موضوع شامل هزینه‌های کارگری، حمل‌ونقل قطعات، و عدم استفاده بهینه از فناوری‌های پیشرفته است که قیمت نهایی خودرو را بیشتر می‌کند.

4. نوسانات نرخ ارز

نرخ ارز در ایران دائماً در حال تغییر است و به دلیل محدودیت‌های ارزی و سیاست‌های دولتی، واردکنندگان با هزینه‌های اضافی مواجه می‌شوند. این امر باعث می‌شود که حتی خودروهایی که به قیمت مناسب از چین خریداری شده‌اند، پس از ورود به ایران با قیمتی بالاتر عرضه شوند.

5. بازار انحصاری و نبود رقابت

عرضه خودروهای چینی عمدتاً در دست چند شرکت واردکننده و مونتاژکننده خاص است که قدرت قیمت‌گذاری انحصاری دارند. این شرکت‌ها به دلیل نبود رقبای قوی و تقاضای بالا از سوی مصرف‌کنندگان، قیمت‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

6. تقاضای بالا برای خودرو و کمبود عرضه

در ایران به دلیل محدودیت واردات خودروهای اروپایی، ژاپنی، و آمریکایی، تقاضا برای خودروهای چینی که گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسند، افزایش یافته است. این تقاضای بالا در کنار عرضه محدود، به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

7. مالیات‌ها و هزینه‌های اضافی

علاوه بر تعرفه گمرکی، مالیات‌های مختلف (مانند مالیات بر ارزش افزوده)، هزینه‌های بیمه و ثبت سفارش نیز به قیمت نهایی خودرو در ایران افزوده می‌شود. این هزینه‌ها در چین یا سایر کشورهای واردکننده خودرو کمتر است یا وجود ندارد.

8. کیفیت پایین‌تر در مونتاژ داخلی

برخی از خودروهای چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند، به دلیل استفاده از قطعات داخلی با کیفیت پایین‌تر و هزینه‌های اضافی فرایند مونتاژ، عملاً قیمت بیشتری نسبت به نسخه اصلی خود پیدا می‌کنند. در عین حال، کیفیت آن‌ها کاهش یافته و ارزش خرید آن‌ها کمتر از نسخه‌های وارداتی است.

 

پیامدهای اقتصادی اختلاف قیمت خودرو های چینی در ایران و سایر کشور ها:

افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم: قیمت بالای خودروهای چینی در ایران باعث می‌شود که بسیاری از مردم نتوانند خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. این مسئله می‌تواند بر قدرت خرید مردم تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش رفاه عمومی شود.

رقابت‌ناپذیری در بازار خودرو: قیمت‌های بالای خودروهای چینی در ایران می‌تواند باعث کاهش رقابت‌پذیری این خودروها با سایر برندهای جهانی شود. به ویژه زمانی که خودروهای مشابه در بازارهای جهانی با قیمت‌های پایین‌تری عرضه می‌شوند، رقابت‌پذیری آنها در ایران کاهش می‌یابد.

کاهش تقاضا و تولید داخلی: قیمت‌های بالای خودروهای وارداتی می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای خودروهای چینی و در نتیجه کاهش واردات و تولید خودروهای مشابه در کشور شود. این مسئله ممکن است تأثیر منفی بر اشتغال و صنعت خودروسازی داخلی بگذارد.

راهکارهای پیشنهادی:

کاهش تعرفه‌های واردات: یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش قیمت خودروهای چینی می‌تواند کاهش تعرفه‌های واردات این خودروها باشد. این اقدام باعث می‌شود که قیمت‌های نهایی خودروها کاهش یابد و آن‌ها برای مصرف‌کنندگان ایرانی مقرون به صرفه‌تر شوند.

حمایت از تولیدات داخلی: افزایش تولیدات داخلی خودروهای مشابه چینی می‌تواند به کاهش وابستگی به واردات و در نتیجه کاهش قیمت‌ها کمک کند. دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان داخلی، زمینه را برای تولید خودروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم کند.

ایجاد رقابت در بازار: کاهش قیمت‌های خودروهای چینی از طریق ایجاد رقابت بیشتر در بازار داخلی امکان‌پذیر است. برای این کار، می‌توان قوانین و مقرراتی برای تشویق واردات برندهای خارجی دیگر از جمله خودروهای چینی با کیفیت بالاتر یا برندهای جهانی مشابه در نظر گرفت.

شفاف‌سازی هزینه‌ها و قیمت‌گذاری: یکی دیگر از راهکارها، شفاف‌سازی هزینه‌ها و ساختار قیمت‌گذاری خودروهای چینی است. این شفافیت می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کرده و از ایجاد انحصار جلوگیری کند.

مذاکرات تجاری با کشور چین: کشور ایران می‌تواند از طریق مذاکرات تجاری با چین شرایطی را برای واردات خودروهای چینی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر فراهم کند. این مذاکرات می‌تواند شامل کاهش تعرفه‌ها یا تخفیف‌های ویژه برای واردات خودرو باشد.

بازار خودروهای چینی در ایران به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و تجاری با قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها فعالیت می‌کند. اصلاحات در سیاست‌های تعرفه‌ای، افزایش رقابت، و بهبود زیرساخت‌های تولید داخلی می‌تواند به کاهش این اختلاف قیمت کمک کند و بازار را به سمت تعادل بیشتر سوق دهد.