شناسهٔ خبر: 69796273 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند - اکونیوز

اقتصاد ایران: از ساعتی قبل نرخ‌نامه‌های جدید ایران‌خودرو و سایپا با افزایش حدوداً ۳۰درصدی در فضای مجازی منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: از ساعتی قبل نرخ‌نامه‌های جدید ایران‌خودرو و سایپا با افزایش حدوداً ۳۰درصدی در فضای مجازی منتشر شده است.

 شایان ذکر است قیمت‌های فوق، بهای کارخانه است و مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداخت‌های قانونی به مبالغ مذکور اضافه می‌شود.با این‌حساب، در گروه ایران‌خودرو به قیمت‌های مصوب باید حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان دیگر اضافه کنیم تا به قیمت مصرف‌کننده برسیم.

در گروه سایپا نیز به‌طورمیانگین ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان به قیمت مصوب کارخانه اضافه می‌ شود. در زیر نگاهی تحلیلی به این ماجرا داشتیم:

روزنامه اعتماد مشکل را در تصدی‌گری دولت می‌داند این روزنامه با گلایه از وعده‌هیا بی‌فرجام قالیباف در یادداشتی نوشته:

ایران خودرو در سالی که گذشت، بیش از 30 هزار میلیارد تومان زیان خلق کرد که بیش از سرمایه ثبت‌شده این شرکت در بورس است. بر اساس گزارش‌ها با در نظرگرفتن زیان‌های گذشته ایران‌خودرو طی سال‌های قبل، میزان زیان انباشته ایران‌خودرو به رکورد بی‌سابقه ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و آمار می‌گوید سرعت و میزان زیان‌دهی ایران خودرو در سال گذشته نسبت به سال 1401، رشد 30 درصدی داشته و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این روند متوقف شده باشد، دیده نمی‌شود؛ یعنی فقط در همان یک ساعتی که محمدباقر قالیباف پشت تریبون در حال سخنرانی بود(اشاره به سخنرالنی چنید پیش قالیباف که صنعت خودروسازی و صنعت موشکی را با هم قیاس کرده بود)، ایران خودرو 4 میلیارد تومان زیان تازه خلق کرد! اما مساله اصلی این است که این اعداد، ارقام و واقعیت‌ها طی ماه‌های گذشته بارها و بارها مطرح و عنوان شده است؛ یعنی برخلاف پنداره ابتدایی، هم صورت‌مساله و هم راه‌حل آن در قانون، اسناد بالادستی و فرمایشات صریح مقام معظم رهبری روشن است؛ یعنی ترک تصدی‌گری دولتی و واگذاری واقعی به بخش خصوصی که تنها به اراده عملی در دولت و نظارت بدون اغماض مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. حال باید منتظر ماند و دید رییس مجلس در میدان عمل چه خواهد کرد؟

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند

این بخش از یادداشت امروز روزنامه وطن امروز هم جالب توجه است: از سال ۹۷ تاکنون قیمت خودرویی مانند پراید ۱۵ برابر افزایش یافته، در حالی که قیمت دلار در کشور کمتر از این میزان تغییر کرده است. نکته جالب توجه اینکه در قیمت‌گذاری، مقوله قیمت تمام‌شده ملاک نرخ‌گذاری برای فروش است و خودروسازان مدعی‌اند به دلیل افزایش قیمت ارز، هزینه تمام‌شده آنها بالا رفته است.

نکته جالب توجه اینجاست که ادعای خودروسازان نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده آنها هیچ ارتباطی با نرخ ارز یا تورم عمومی در کشور ندارد، چرا که در ۶ سال گذشته میزان تورم عمومی در ایران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است، به همین دلیل با در نظر گرفتن تورم ۵۰ درصدی، قیمت خودرو از سال ۹۷ تاکنون باید ۳۰۰ درصد افزایش می‌یافت ولی قیمت برخی خودروها تا ۲۰ برابر افزایش داشته است.

مساله دیگر این است که برخی از همین شرکت‌های خودروسازی کشور مدعی هستند که در صنعت خودرو به خودکفایی رسیده‌اند و حتی می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کنند اما در عمل حیات آنها به انحصار در بازار خودرو گره خورده است و حتی در زمینه واردات خودرو نیز تلاش دارند خودروها از کانال آنها وارد بازار شود یا اینکه تعرفه واردات خودرو به قدری بالا باشد که آنها بتوانند در سایه تعرفه سنگین، خودروی تولیدی خود را با قیمت بالا عرضه کنند

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند

گرانی شبانه محصولات سایپا و ایران خودرو، صدای کاربران در فضای مجازی را در آورد:

سلمان نامی: دولت پزشکیان هم به هیچ گرونی نه نمیگه؛ اول نون بعد لبنیات بعد گوجه بعد دلار بعد طلا بعد گاز بعد خودرو و ..... آخرشم میان میگن عوضش رئیس جمهورمون سینگله و لاتی راه میره

رضا باقری: مثل آب خوردن، بدون اینکه یه نفر تو این کشور یا یه رسانه حتی صداشو دربیاره، سی درصد رفت رو قیمت خودرو؛ شاهین حدود ۱۳۰ تومن، کوییک ۱۰۰ تومن به یک شب گرون شد! یاللعجب! چه وفاقی دارن همه‌ی سیاستمداران چپ و راست بر بیچاره کردن ملت. یکیتون یه اعتراض کنه لااقل.

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند

آرش هاشمی: طرف امشب ساعت ۱۰ خوابیده، قصد داشته بعد از کلی پس‌انداز کردن، فردا بره ماشین بخره، صبح که بیدار می‌شه می‌بینه شبانه قیمت هر خودرو ۱۰۰ میلیون تومن رفته بالاتر! بعد شما حرف از برنامه‌ریزی و ازدواج و این چیزمیزا تو این مملکت می‌زنید…

احسان: ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند! چون محصولات با کیفیت تولید می‌کنند دولت هم بهشون ناز شست میده. قیمت مطابق با سال ۲۰۲۴ میلادی تکنولوژی مطابق با دهه ۹۰ میلادی! هیچوقت خودروی داخلی نخریدم و نخواهم خرید. راهکار تحریم این محصولات بی کیفیت هست. به خودمون احترام بگذاریم.

دیشب که خوابیدیم، خودروهای ایرانی پرواز کردند

برچسب‌ها: