شناسهٔ خبر: 69803716 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مرسدس بنز CLA 2026؛ پاسخ به تردیدها در بازار خودروهای الکتریکی

مرسدس بنز با مدل جدید CLA، به تردیدهای بازار خودروهای الکتریکی پاسخ داده و نسخه‌های الکتریکی و بنزینی را با پلتفرم پیشرفته MMA ارائه می‌دهد. مرسدس بنز با مدل جدید CLA، به تردیدهای بازار خودروهای الکتریکی پاسخ داده و نسخه‌های الکتریکی و بنزینی را با پلتفرم پیشرفته MMA ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، با کاهش اخیر تقاضای جهانی خودرو‌های الکتریکی (EV)، بسیاری از خودروسازان روند، گذار به این فناوری جدید را کندتر کرده‌اند. با این وجود، همچنان بر این باورند که خودرو‌های الکتریکی در نهایت به استاندارد صنعت تبدیل خواهند شد. در پیش‌نمایشی از فناوری‌های جدید مرسدس بنز برای مدل جایگزین CLA، این شرکت رویکردی را اتخاذ کرده است که نسخه‌های مجهز به موتور احتراق داخلی را در کنار نسخه‌های الکتریکی ارائه می‌کند تا ضمن پوشش هر دو نیاز، خریداران بتوانند انتخابی مطمئن‌تر داشته باشند.

یکی از عناصر کلیدی این استراتژی، استفاده از پلتفرم‌های چندمنظوره است که هر دو نوع پیشرانه را پشتیبانی می‌کنند. مدل جدید CLA بر پایه معماری مدولار مرسدس بنز (MMA) طراحی شده است. ساختاری که شبیه به یک پلتفرم «اسکیت‌بورد» بوده و برای قرارگیری باتری نازک در زیر محفظه سرنشین طراحی شده است. در نسخه الکتریکی، یک موتور قوی در عقب خودرو و در صورت تمایل، یک موتور دیگر در جلو برای ایجاد سیستم چهارچرخ محرک نصب می‌شود.

مرسدس بنز CLA 2026؛ پاسخ به تردیدها در بازار خودروهای الکتریکی

از سوی دیگر، معماری MMA می‌تواند یک موتور احتراق داخلی را که به‌صورت عرضی در جلو نصب می‌شود، پشتیبانی کند و توانایی انتقال نیرو به چرخ‌های عقب را نیز دارد. بدین‌ترتیب، این پلتفرم انعطاف‌پذیر می‌تواند در نسخه‌های الکتریکی، چیدمان موتور عقب و محور محرک عقب و در نسخه‌های بنزینی، چیدمان موتور جلو و محور محرک جلو را فراهم کند.

هر دو نوع پیشرانه از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و تعلیق چنداتصالی همراه با زیرشاخه لاستیکی در عقب بهره می‌برند. همچنین، میله‌های ضدغلتش و فنر‌های مارپیچی در هر دو انتهای خودرو نصب شده است.

طراحی با هدف بهینه‌سازی مصرف

مرسدس بنز برای نسخه بنزینی CLA یک موتور جدید ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی در نظر گرفته است. این شرکت به جای کاهش حجم موتور ۲ لیتری موجود با حذف یک سیلندر، به طراحی مجدد یک موتور چهار سیلندر کوچک‌تر روی آورد تا به سطح بالاتری از کارایی و نرمی دست یابد.

این موتور جدید با قطر سیلندر ۷۵ میلی‌متر و کورس پیستون ۸۴.۵ میلی‌متر، ابعاد کوتاه‌تر و پیستون‌های سبک‌تری دارد که نیازی به شفت تعادل پیدا نکرده است. نسبت تراکم ۱۲:۱ و فشار تقویتی ۲۶.۱ psi با قدرت خروجی ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۹۹ نیوتن متر برای پاسخ‌گویی به مقررات سختگیرانه آلایندگی اروپا طراحی شده است.

گیربکس پیشرفته با عملکرد هیبریدی

این موتور با نسخه جدیدی از گیربکس هشت سرعته خودکار دوکلاچه (۸F-DCT) همراه شده که دارای یک موتور الکتریکی ۲۷ اسب بخاری است. این موتور الکتریکی به‌صورت مستقیم با سیستم پیشرانه در ارتباط بوده و می‌تواند در تمامی دنده‌ها، توان اضافه کند یا ترمز احیاکننده ایجاد کند. همچنین، یک کلاچ سوم در این گیربکس قرار دارد که می‌تواند موتور را به‌طور کامل از گیربکس جدا کند و امکان حرکت با نیروی الکتریکی را در شرایط خاص فراهم کند.

جزئیات نسخه الکتریکی CLA مرسدس بنز

نسخه الکتریکی مرسدس بنز CLA حتی نوآورانه‌تر از قبل است. نسخه استاندارد این خودرو از یک موتور الکتریکی ۲۶۸ اسب بخاری در عقب و یک موتور اضافی ۱۰۷ اسب بخاری در جلو بهره می‌برد که در نسخه ۴Matic فعال است.

جالب اینجاست که موتور عقب به یک گیربکس دو سرعته مجهز است که به‌طور خودکار تغییر می‌کند تا راندمان موتور را به حداکثر برساند. با اینکه موتور‌ها به‌طور طبیعی در دامنه وسیعی از قدرت و دور موتور کارآمد هستند، باز هم راندمان آنها ممکن است متفاوت باشد. با تعویض به دنده بالاتر و کاهش دور موتور، این گیربکس به موتور کمک می‌کند تا در بهینه‌ترین وضعیت خود قرار گیرد.

 

در نسخه‌های ۴Matic (AWD)، موتور جلو فقط زمانی فعال می‌شود که نیاز به قدرت یا کشش اضافی باشد. بنابراین، این موتور تنها یک سرعته است، اما به کلاچ مجهز است تا زمانی که مورد نیاز نباشد، از دیفرانسیل جلو جدا شود. مرسدس می‌گوید این ویژگی موجب کاهش اصطکاک در محور جلو تا ۹۰ درصد می‌شود.

باتری نصب‌شده در CLA EV از فناوری جدیدی بهره می‌برد و برای اولین بار در مرسدس بنز از ولتاژ ۸۰۰ ولت استفاده می‌کند. در بازار ایالات متحده احتمالاً تنها باتری ۸۵ کیلووات‌ساعتی عرضه خواهد شد که از ۱۹۲ سلول با ترکیب NMC (نیکل، منگنز، کبالت) استفاده می‌کند. هر سلول تقریباً به اندازه دو کتاب کاغذی است که به‌صورت سر به سر قرار گرفته‌اند و به‌صورت سری به هم متصل شده‌اند تا ولتاژ اسمی ۸۰۰ ولت را فراهم کنند.

با افزودن اکسید سیلیکون به آند‌های گرافیتی، این باتری حدود ۲۰ درصد چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری‌های قبلی مرسدس دارد و ۶۸۰ وات‌ساعت در هر لیتر حجم تولید می‌کند. وزن باتری ۱۰۹۴ پوند است و به‌طور مایع خنک می‌شود تا دما را در حد مطلوب حفظ کند.

نوع دیگری از باتری با همان وزن و اندازه، اما با ترکیب LFP (لیتیوم-فسفات آهن) که ارزان‌تر است، دارای ظرفیت ۵۸ کیلووات‌ساعت است و به بازار ایالات متحده نخواهد آمد.

عملکرد ۸۰۰ ولت این سیستم می‌تواند با شارژر سریع DC ۳۲۰ کیلوواتی سازگار باشد که قادر است انرژی کافی برای طی ۲۹۹ کیلومتر را در تنها ۱۰ دقیقه به باتری وارد کند. البته این آمار مربوط به تست‌های WLTP اروپاست، اما حتی با کاهش ۲۰ درصدی برای تبدیل به محدوده EPA، احتمالاً حدود ۲۴۱ کیلومتر در ۱۰ دقیقه خواهد بود.

محدوده کامل باتری حدود ۷۴۹ کیلومتر تخمین زده شده است که ممکن است در تست‌های EPA حدود ۵۹۵ کیلومتر باشد. طبق گفته مرسدس، اگر از یک باتری پر شروع کرده و دو بار با شارژر ۳۲۰ کیلوواتی در مدت ۱۰ دقیقه شارژ کنید، می‌توانید ۱۲۶۸ کیلومتر WLTP را طی کنید که معادل حدود ۱۰۱۳ کیلومتر در شرایط EPA خواهد بود.

در حال حاضر، شارژر‌های ۸۰۰ ولت ۳۲۰ کیلوواتی به اندازه پمپ‌های بنزین با اکتان ۱۰۰ نادر هستند، اما این شارژر‌ها در آینده بیشتر خواهند شد و به خودرو‌های برقی کمک می‌کنند تا به عنوان خودرو‌های همه‌جانبه واقعی شناخته شوند.

شکستن رکورد مسافت EV توسط CLA

برای اثبات این ادعا‌ها و مزایا، مرسدس بنز یک نمونه اولیه CLA را به پیست آزمایشی دایره‌ای ناردو در جنوب ایتالیا برد تا رکورد مسافت ۲۴ ساعته خودرو‌های الکتریکی را که پیش از این در اختیار پورشه تایکان بود، بشکند. این خودرو با سرعت بالای ۲۰۹ کیلومتر در ساعت و با انجام ۴۰ توقف ۱۰ دقیقه‌ای برای شارژ سریع، موفق به طی مسافت ۳۷۱۵ کیلومتر شد و رکورد ۳۴۲۴ کیلومتر پنج‌ساله تایکان را شکست.

CLA جدید به‌نظر می‌رسد که یک سدان لوکس جمع‌وجور و کاربردی خواهد بود. شاید مهمتر از همه، این خودرو نشان‌دهنده پیشرفت‌های فنی زیادی در سیستم‌های انتقال قدرت الکتریکی است و حتی تکنیک‌های جدیدی را در موتور‌های احتراقی معرفی می‌کند.

این خودرو‌ها به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۵ وارد بازار آمریکا خواهند شد و همان فناوری به مدل‌های GLA و حداقل یک کراس‌اوور دیگر منتقل خواهد شد. انتظار می‌رود که در زمان تست‌های اولیه، جزئیات بیشتری از طراحی و اطلاعات بازار آن منتشر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: