شناسهٔ خبر: 69803047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حجت‌الاسلام خسروپناه:

پیشگامی ارتش در هوش مصنوعی و کوانتوم، الگویی برای پیشرفت کشور است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌های ارتش به‌ویژه دانشگاه علوم دریایی نوشهر در حوزه هوش مصنوعی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با حضور در ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرمانده کل ارتش و تعدادی از امیران دیدار کرد.

وی به اهتمام ارتش در ورود به عرصه علوم و فناوری‌های نوین اشاره کرد و افزود: در حوزه هوش مصنوعی که سند آن تدوین و ابلاغ شده، دانشگاه‌های ارتش به‌ویژه دانشگاه علوم دریایی نوشهر اقدامات قابل توجهی انجام داده است. سند فناوری کوانتوم نیز در دست تدوین است و امیدواریم ارتش همان‌گونه که در حوزه هوش مصنوعی پیشرو بوده، در این عرصه نیز فعال باشد.

فناوری کوانتوم به عنوان یکی از علوم پیشرفته جهان، می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای توان نظامی و علمی کشور باشد. سند راهبردی علم و فناوری دفاعی نیز تصویب شده و نیرو‌های مسلح از ظرفیت‌های آن بهره‌مند خواهند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعزام ناوگروه ۸۶ ارتش به دور دنیا گفت: این اقدام زاییده سند علم و فناوری است که از سوی فرمانده معظم کل قوا مورد تمجید قرار گرفت و نشان‌دهنده اقتدار و توان بازدارندگی دفاعی نیرو‌های مسلح است.

تدوین و تصویب اسناد مهم؛ نتیجه اقدامات چهل‌ساله شورا

خسروپناه ضمن اشاره به چهل‌سالگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ورود به گام دوم این شورا، بیان کرد: این شورا با حمایت و پشتیبانی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ایجاد شد و ثمره‌های مهمی برای کشور به همراه داشته است. شورا در ابتدای شکل‌گیری بر دانشگاه‌ها متمرکز بود و در ادامه علم و فناوری و فرهنگ را نیز در دستور کار خود قرار داد. نتیجه این اقدامات، تدوین و تصویب اسناد مهمی نظیر نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی، و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود.

وی افزود: در دوره جدید، تحول با رویکرد قرارگاهی شدن مدنظر قرار گرفت. در این راستا، جلسات متعددی با فرماندهان نظامی برگزار شد تا الگوی قرارگاهی شدن شورا استخراج شود. در نهایت، ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد و چهار ستاد شامل ستاد‌های علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، و زنان و خانواده شکل گرفت.

خسروپناه ادامه داد: مطالعات قرارگاهی منجر به طراحی و ایجاد میز‌های مسئله‌شناسی شده و هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی و هیئت‌های اندیشه‌ورز تعلیم و تربیت فعال شده‌اند. همچنین برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی با حمایت نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها تدوین و در حال اجراست.

وی تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر نیروی انسانی غنی خود، در بسیاری از علوم جزو کشور‌های برتر جهان است و این اقتدار علمی و فناوری که مرهون حمایت‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است، زمینه‌ساز عزت و اقتدار ملی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت رصد و نظارت در پیشبرد اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز رصد و نظارت و ارزیابی یکی از اقدامات مهم شورا در دوره جدید است. تاکنون این مرکز با ۹۵ مجموعه رصدی در کشور ارتباط برقرار کرده و اتاق رصد وضعیت نیز در حال شکل‌گیری است. این اقدام کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق و به‌روز از وضعیت فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری کشور به دست آید و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های مؤثرتری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: این مرکز، نقشی کلیدی در شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه‌های مختلف خواهد داشت و از همکاری سایر نهاد‌ها برای تکمیل و تقویت این ساختار استقبال کرد.

در پایان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت تعامل و همکاری میان شورا و نهاد‌های نظامی، آموزشی، و فرهنگی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با ادامه این تعاملات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، شاهد پیشرفت بیشتر در حوزه‌های علم، فناوری، تعلیم و تربیت، و فرهنگ باشیم.

ارتش قابلیت تاثیرگذاری بر فرهنگ کشور را دارد

فرمانده کل ارتش نیز در این دیدار گفت: ارتش این قابلیت و استعداد را دارد که بر فرهنگ کشور تاثیر بگذارد و به عنوان یک الگو در تسری سبک زندگی ایرانی - اسلامی به عموم جامعه نقش آفرین باشد.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، با تاکید بر اهمیت رصد و نظارت بر میزان اجرا و پیشرفت برنامه‌های شورای انقلاب فرهنگی در نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف، گفت: پیش بینی اتاق رصد یا آنچه در ارتش با عنوان سامانه اشراف فرماندهی به تدبیر فرماندهی معظم کل قوا پیش بینی شده است، موجب خواهد شد همه محاسن و معایب یک سازمان در اختیار مسئول یا مدیر مربوطه برای تصمیم گیری‌های آینده قرار گیرد.

وی در خصوص اهمیت توجه به خانواده و سبک زندگی ایرانی - اسلامی افزود: وجود کوی‌های سازمانی و در اختیار بودن جمعیت چندهزار نفری در این شهرک‌ها و بهره مندی از مجتمع‌های فرهنگی در آنها، فرصت مناسبی در اختیار متولیان فرهنگی ارتش قرار داده تا در خصوص آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی و حوزه‌های بصیرتی، تربیتی و آموزشی خانواده‌ها برنامه ریزی و اقدام کنند که سازمان عقیدتی سیاسی در تعامل با معاونت نیروی انسانی و معاونت تربیت و آموزش آجا در این خصوص اقدامات موثری انجام داده و در حال انجام هستند.

فرمانده کل ارتش اظهار کرد: ارتش این قابلیت و استعداد اثرگذاری بر فرهنگ کشور را دارد و می‌تواند به عنوان یک الگو در تسری سبک زندگی ایرانی - اسلامی به عموم جامعه نقش آفرین باشد.

ایمان افتخاری دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تبیین فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری پرداخت و ضمن اشاره به اسناد مهم علم و فناوری شورا از جمله نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی نخبگان و اساسنامه نهاد‌های مرتبط با علم و آموزش و اسناد مرتبط با علم و فناوری، از در دستور کار بودن روزآمدسازی نقشه جامع علمی خبر داد.

غلامرضا بصیرنیا، دبیر شورای معین، گزارشی از ساختار‌های ایجاد شده توسط شورا، تعداد جلسات و حضور اعضا و تعداد مصوبات و تنوع آنها ارائه کرد. وی بر نقش مؤثر ساختار‌های شورا در پیشبرد اهداف و مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.

ابراهیم شکرانی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی، گزارشی از اقدامات این ستاد ارائه کرد و گفت: در ستاد فرهنگی و اجتماعی، ۱۰۵ میز تخصصی تشکیل شده است و موضوعات مهمی نظیر سبک زندگی، مسائل اجتماعی، و فرهنگ عمومی را بررسی می‌کنند. این میز‌ها با هدف شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکار‌های عملیاتی فعالیت می‌کنند.

فهیمه فرهمندپور، دبیر ستاد زنان و خانواده، به نقش و اثرگذاری زنان در جامعه پرداخت و گفت: زنان در جامعه امروز نقش کلیدی در تحولات فرهنگی و اجتماعی دارند. شورا با تدوین اسناد مرتبط، زمینه‌ساز حضور پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع شده است.

همچنین، مسعود فیاضی، رئیس مرکز رصد، نظارت و ارزیابی و سید مقداد حسینی، سخنگوی ستاد تعلیم و تربیت، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این حوزه پرداختند. حسینی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در سیاست‌های کلان شورا، اظهار کرد: ستاد تعلیم و تربیت زمانی یک کمیته تخصصی بود، اما امروز این ستاد توانسته اقدامات و اسناد متعددی را دنبال کند که شامل نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان، و تقویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌شود.