به گزارش خبرآنلاین؛ناصر فتحی بیان کرد: فرونشست در اصفهان پدیدۀ بسیار شومی است. این مسئله در ساختمان مدارس حیاتیتر و به دقتنظری بیشتری نیاز دارد؛ چراکه در چنین مکانی شاید ۵۰۰ دانشآموز مشغول درسخواندن باشند.
ایسنا در خبری نوشت:مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه فرونشست در برخی نواحی جزئی بوده است، توضیح داد: در ساختمانهایی که خسارات فرونشست جزئی بود، تعمیراتی انجام شد و مدارس برقرار و فعالاند؛ اما آنچه مهمتر است، همین ۴۲ مدرسۀ مطرحشده محسوب میشود. این مدارس دیگر قابل استفاده نیستند و آنقدر ناایمن بودند که حکم تخلیهشان صادر شد.
فتحی سپس با نظر به اهمیت ساخت مدارس نو یادآور شد: از این ۴۲ مورد تخلیه شده، ساخت ۲۲ مدرسه از مسیر خیرین و منابع دولتی و مولدسازی آغاز شده است. حتی ۶ مدرسه را نیز تحویل دادهایم. با این همه، ۱۰ مدرسه ساختوسازشان نیمهتمام مانده است تا منابع مدنظر تأمین شود. بر این اساس، باید گفت که مابقی مدارس تخریبی به جای ماندهاند و هیچ اقدامی درخصوص آنها انجام نشده است.
او با تأکید بر اینکه اعتبارات خاصی برای این مسئله وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید ردیف بودجۀ جداگانهای برای فرونشست اصفهان تعریف شود. پیش از این، ۲۰۰میلیارد نیز مصوب شد، اما تا امروز یک ریال نیز علیرغم پیگیریها در اختیار ما قرار نگرفته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه مدارس نو اصولی ساخته میشوند، اظهار کرد: پدیدۀ فرونشست قطعاً سخت است، اما میتوان برای مقابله با آن برنامهریزی کرد. هماکنون مدارس جدید در اصفهان طبق مطالعات ژئوتکنیک و متکی بر پی قویتری ساخته میشوند. درواقع، به دو مسئلۀ سبکسازی و مقاومسازی توجه ویژهای خواهد شد. بدون تردید، طراحی مدارس جدید علمی و بهگونهای است که دیگر فرونشست نتواند آنها را تهدید کند.
فتحی سپس با تأمل در وضعیت دانشآموزان این ۴۲ مدرسه تصریح کرد: آموزش و پرورش استان اصفهان برای جبران این مسئله، برخی مدارس را دو نوبته کرده است. یک راهکار دیگر نیز افزایش تراکم کلاسها در مدارس مجاور بود. حل مسئله از این طریق برای آموزشوپرورش سختیهای خاص خودش را دارد.
۲۳۳۲۱۷