به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، نقی سیاهکالی مرادی عصر امروز _یکشنبه بیستوهفتم آبان_ در جلسه کمیته استانی طرح نماد (نظام اجتماعی مراقبت از دانشآموزان) اظهار کرد: در حال حاضر شیوهها و سبک زندگی نسبت به گذشته متفاوت شده و باید به شکل دقیق و درست موضوعات مرتبط با دانشآموزان آسیبشناسی شود.
وی اضافه کرد: در فرآیند تربیتی هم مسائل وراثتی نقش دارد و هم محیطی که در زمینه محیطی خانوادهها مؤثر هستند و پدر و مادر نقش اساسی در تربیت فرزندان خود دارند. بنابراین آموزش خانوادهها نقش اصلی را در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اهمیت همکاری انجمنهای اولیا و مربیان در اجرای طرح نماد گفت: بنابراین انجمنهای اولیا و مربیان در کنار مشاوران خانواده باید در اجرای طرح نماد مشارکت کنند تا آسیبهای اجتماعی در مدارس کمتر شود.
لزوم آشناسازی والدین با طرح نماد
رحمان درویشحداد، معاون پیگیری حقوق عامه دادستان قزوین نیز در این جلسه بیان کرد: واقعیت این است که با توجه به آسیبهای اجتماعی موجود در دنیای حاضر ارتباطات، فضای مجازی، دسترسی بدون ضابطه و نامحدود به اطلاعات توسط دانش آموزان افزایش یافته و دانشآموزان را به مقایسه زندگی خود با افراد در فضای مجازی تشویق کرده و موجب بروز افسردگی و حتی ترک تحصیلی آنها میشود.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده شش قانون حمایت از اطفال و نوجوان مجموعه از تکالیف برای دستگاههای عضو این طرح با هدف نظارت و پایش بر امور تحصیلی و رفتاری دانش آموزان تدوین شده است و آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی وظیفه اجرا و نظارت بر این طرح را بر عهده دارد.
معاون پیگیری حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه فلسفه طرح نماد حمایتی است، گفت: والدین و معلمان باید با طرح نماد آشنا شده و آن را به همه معرفی کنند.
درویشحداد ادامه داد: شاهد اقدامات خوبی در خصوص حمایت از اطفال و نوجوانان هستیم که میتوان به تشکیل دادگاههای ویژه با حضور قاضی و مشاور، تشکیل پرونده شخصیت برای اطفال قبل از دادگاه و ارائه به قضات، الزام به تعیین وکیل تسخیری برای اطفال، تفاوت نوع مجازات اطفال با بزرگسالان، استفاده بیشتر از نهادهای ارفاقی و حضور مستمر در جلسات نماد توسط نمایندگان دستگاه قضائی اشاره کرد.