به گزارش روابطعمومی اداره کل ICT استان لرستان، مجتبی صارمی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان لرستان با اشاره به اهمیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از پروژههای اولویت دار دولت الکترونیک گفت: سامانه پنجره واحد زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویتدار دولت الکترونیک محسوب می شود که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راهاندازی شده است.
صارمی یکی از اهداف مهم این سامانه را ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهرهبرداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارشهای مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین دانست و گفت: سامانه پنجره واحد زمین به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه اندازی شده است.
مدیرکل ارتباطات لرستان با اشاره به اینکه با اتصال به این سامانه دستگاههای مرتبط در کمترین زمان ممکن میتوانند به کار متقاضی رسیدگی کرده و پاسخ استعلامات را در کمترین زمان ممکن بدهند گفت: تسریع و تسهیل در کار متقاضیان از مزایای این طرح بوده و حضور ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی به حداقل می رسد.
صارمی، پیرامون آخرین وضعیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان لرستان اظهار کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خدمات متعددی ارائه میکند که تعیین حدود اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین نوعیت اراضی، استعلام اراضی (گواهی ملی مستثنیات)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرحهای کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرکهای صنعتی غیردولتی از جمله آنهاست.
وی افزود: تعداد کل استعلامات ارسال شده به سامانه در استان 40202 بوده که تاکنون 37506 عدد از آن ها پاسخ داده شده است که 11 درصد آن از نوع مجوز و 89 درصد آن از نوع استعلام می باشد که با استقرار این سامانه شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی در استان به 27 روز هستیم.