شناسهٔ خبر: 69779141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان:

منابع به سمت ایجاد رفتار در حوزه آموزش شهروندی سوق داده شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید عمده ظرفیت‌ها به سمت ایجاد رفتار در حوزه آموزش شهروندی سوق داده شود، گفت: مهمترین وظیفه شهرداری بحث آموزش شهروندی است که تحقق آن اختصاص منابع بیشتری را طلب می‌کند و باید اقدامات و حمایت‌های لازم صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

علی رضایی یکشنبه ۲۷آبان در کمیسیون فرهنگی شورا با موضوع بررسی سند راهبردی آموزش شهروندی و عملکرد شهرداری در این حوزه و با حضور اعضا و مسئولان مربوطه با بیان اینکه مبنای حقوق شهروندی و مسئولیت‌های شهروندی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: یکی از حقوق ۱۴ گانه قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص داده شده است.

وی به نامگذاری فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت اشاره کرد و افزود: رابطه افراد و اجتماع با زمامداران و صاحبان قدرت به شدت تحت تأثیر این فصل قانون اساسی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در جمهوری اسلامی بخش حقوق ملت بسیار پربار وغنی بوده و در فصل سوم قانون اساسی و اصل ۱۷۷ به حقوق ملت از جمله حقوق زنان، آموزش و پرورش رایگان، احزاب و جمعیت‌ها، آزادی اجتماعات، حق مسکن، اصل برائت، ممنوع بودن تفتیش عقاید، تابعیت و حق اقامت اشاره شده است.

رضایی با بیان اینکه سند راهبردی آموزش و پرورش در دوره پنجم شورای شهر تهیه شده است، افزود: این سند در ۱۰ فصل که تأکید بر مفاهیم و محتوای غنای قابل ملاحظه دارد، تهیه و تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: در این سند به مبانی، اصول، چشم‌انداز، اهداف، سیاست‌ها، رویکردها، راهبردها، راهکارها و برنامه به صورت مفصل اشاره شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: به‌منظور اجرای نظام‌مند سند آموزش شهروندی، مرکز جامع آموزش شهروندی در سال ۱۳۹۹ با دستورالعمل مشخص شامل اهداف، رویکردها، ساختار تشکیلات، شرح وظایف و ... ایجاد و نقش و وظایف هریک از بخش‌ها و دستگاه‌های مداخله‌گر در امر آموزش شهروندی تعیین شد.

وی به اظهار نظر کارشناسان در این حوزه اشاره کرد و افزود: کارشناسان عنوان می‌کنند که شهرداری در بحث آموزش شهروندی کاستی‌ها و نقص‌هایی دارد و باید نقش بیشتری در این خصوص ایفا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه پیش‌بینی مشوق‌ها برای حضور شهروندان در کلاس‌ها و برگزاری منسجم و مستمر دوره‌های آموزش شهروندی بسیار اثرگذار است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به خوبی استفاده کرد تا بتوانیم از قانون شهروندی به رفتارشهروندی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه برای دستیابی به رفتار شهروندی، اقدامات بیشتر، مستمر و مداوم با جهت‌گیری‌های روشن و اهداف مشخص در حوزه آموزش شهروندی لازم است، یادآور شد: باید رویکرد موجود تقویت و تعمیق شود تا بتوانیم به رفتارسازی در حوزه شهروندی دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: شهرداری باید منابع بیشتری به حوزه آموزش شهروندی تخصیص دهد و باید تمام ظرفیت‌ها با یک اشتراک نظر به این سمت سوق داده شود.

رضایی ایجاد یک مرکز تخصصی برای تولید محتوا در حوزه آموزش شهروندی را یک ضرورت برشمرد و گفت: باید از ظرفیت افراد متخصص و دانشگاهی در این مرکز استفاده شود.

وی با بیان اینکه کار متخصصان فعال در این مرکز تخصصی باید تولید محتوا در حوزه آموزش شهروندی باشد، تصریح کرد: این مهم یکی از ضرورت‌های این حوزه است و این مرکز باید به تولید محتوا، نقد و بررسی و نظارت بر نحوه آموزش شهروندی نقش ایفا کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان افزود: تربیت معلمان و مربیان ویژه آموزش شهروندی یکی دیگر از ضرورت‌هاست که باید بطور مداوم و مستمر مورد توجه قرار گیرد و لازم است دوره‌های تخصصی آموزش شهروندی با صدور گواهی برای مربیان برگزار شود.

وی با بیان اینکه اکنون ارائه آموزش شهروندی در حوزه مدارس متمرکز است، ادامه داد: این مهم ضروری بوده و همکاری آموزش و پرورش در این خصوص قابل تقدیر است اما اجرای دو ساعت برنامه در این حوزه کافی نبوده و ماندگاری و پایایی لازم را ایجاد نمی‌کند و لازم است به منظور ایجاد ماندگاری در آموزش‌های شهروندی حداقل ۱۶ تا ۲۰ ساعت آموزش به دانش‌آموزان ارائه شود تا افراد به حقوق، وظایف و مسئولیت‌های شهروندی خود آگاه شوند.

رضایی با بیان اینکه باید به افراد پس از حضور در کلاس‌ها و دریافت آموزش‌ها، گواهی مهارت آموزش شهروندی ارائه شود، یادآور شد: در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک فرد آگاه در محله خود در بحث آموزش شهروندی نقش ایفا کند.

انتهای پیام