شناسهٔ خبر: 69774787 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حضرت آیت الله وحید خراسانی تشریح می کنند: چرا رضا و غضب فاطمه (س)، رضا و غضب الهی است؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- حضرت آیت الله وحید خراسانی بیان کردند: وقتی در اراده موجود دیگری را همچون خودمان دیدیم که دو قدم از ما بلندتر بود و ناراحت شدیم و چهره ما سرخ شد، هنوز به مقام انسانیت نرسیده ایم. رسیدن به آدمیت آنجاست که فقط رضا و غضب از عقل سرچشمه بگیرد.

به گزارش شفقنا، حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به این حدیث مشهور: «قال رسول اللَّهِ صلی اللَّهُ علیه وسلم لِفَاطِمَةَ ان اللَّهَ یَغْضَبُ لِغَضَبِکِ وَیَرْضَی لِرَضَاکِ» بیان کردند: زندگی انسانی آن جاست که بشر به جایی برسد که انسان بشود. کی انسان می شود؟ «دِعامَهُ الْإِنْسَانِ الْعَقْل» آن وقتی که مبدأ رضا و غضب بالتمام عقل بشود.

ایشان افزودند: رسیدن به آدمیت آنجاست که فقط رضا و غضب از عقل سرچشمه بگیرد. در عمر اگر یک بار رضای تو از عقل سرچشمه بگیرد همان یکبار آدمی، بار دوم باز اگر از شکم یا دامن یا مقام سرچشمه گرفت یکی از حیواناتی هستیم که شاخصشان هم یکی از آن صفات خاصه است. اگر مطلقاً به این حد رسید نه یکبار و دو بار به قول مطلق رضا و غضب از عقل مایه گرفت این می شود انسانی عقلانی يرضى لرضى العقل، يغضب لغضب العقل».

ایشان بیان کردند: فوق این مرتبه مقامی است که اراده در اراده خدا فانی می شود. وقتی در اراده موجود دیگری را همچون خودمان دیدیم که دو قدم از ما بلندتر بود و ناراحت شدیم و چهره ما سرخ شد، هنوز به مقام انسانیت نرسیده ایم. رسیدن به آدمیت آنجاست که فقط رضا و غضب از عقل سرچشمه بگیرد. در عمر اگر یک بار رضای تو از عقل سرچشمه بگیرد، همان یکبار آدمی بار دوم باز اگر از شکم یا دامن یا مقام سرچشمه گرفت، یکی از حیواناتی هستیم که شاخصشان هم یکی از آن صفات خاصه است عاقل شدن چنین شد. اگر مطلقاً به این حد رسید، نه یک بار و دو بار به قول مطلق رضا و غضب از عقل مایه گرفت، این می شود انسانی عقلانی یرضی نرضى العقل، يغضب لغضب العقل.

ایشان گفتند: فوق این مرتبه، مقامی است که اراده در اراده خدا فانی می شود. وقتی در اراده خدا فانی شده می شود «يرضى لرضى الرب يغضب لغضب الرب». آن درجه قبلى را اگر در کره زمین نشان داری مردانگی کن به ما معرفی اش کن برویم دستش را ببوسیم بلکه خاک پایش را ببوسیم کسی را که بدانی به جایی رسیده باشد که «يرضى للعقل و يغضب للعقل». او که چنین است آن کس که «یرضی للرب، و يغضب للرب»، چه خواهد بود آن هم در تمام شؤون وجودش، یعنی اگر پسرش را بکشند، «يغضب للرب» اگر پسرش را زنده کنند «يرضى للرب». تصوّر مطلب طاقت فرساست، تا چه رسد به تحققش.

ایشان افزودند: تسلیم شدن برای حبّ و بغض خدا به قول مطلق منحصر به پیغمبر خاتم است وقتی به این حد رسید ما می توانیم در این مقام بگوییم نیرضی لرضی الرب، يغضب لغضب الرب».

ایشان بیان داشتند: مقام فاطمه زهرا(س) پشت پرده است. «إِنَّ الله [الرَّب] يَغْضَبُ لِغَضَبِك وَ يَرْضى لرضاك»، مگر شما می توانید درک کنید که چه خبر است؟! گاهی گفته می شود «یرضی لرضى الرّب، يغضب لغضب الرب». رضا و غضب از طرف ربّ تأثیر می کند؛ راضی است به رضای ربّ، غضب می کند به غضب رب؛ این شخص صاحب مقام عصمت کبری می شود. گاهی در افق اعلی به جایی قدم می گذارد که گفته می شود: « إِنَّ اللهَ [الرب] يَغْضَب لغضبك و يرضى لرضاك»؛ ربّ راضی است به رضای فاطمه و غضب می کند به غضب فاطمه.

ایشان بیان کردند: بخاری در «صحیح» می نویسد: «حضرت فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و شش ماه بعد از رحلت پیغمبر صلى الله عليه وسلم زنده ماند. و در این شش ماه با ابی بکر تکلم نکرد، به علی(ع) وصیت کرد که مرگ مرا به ابی بکر اعلام نکن و مرا شب دفن کن. پس، غضب خدا بر ابی بکر حلول کرد.»

انتخاب شفقنا از کتاب حلقه وصل رسالت و امامت