به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه تلاشهای اروپا و چین برای کنترل تنش های تجاری مربوط به تعرفه واردات خودروهای برقی ساخت چین به اروپا، رسانه های چینی به نقل از مقامات پکن اعلام کردندکه دو طرف به یک توافق فنی رسیدهاند و در چارچوب تعهدات قیمتی و سازوکار اجرای توافق، اجماع حاصل شده است.
پیشتر تیمهای فنی چین و اتحادیه اروپا در پکن از 2 تا 7 نوامبر، پنج دور مذاکرات برگزار کردند.طبق گزارشات، در طی این مذاکرات، جزئیات مربوط به طرح تعهدات قیمتی برای پرونده تعرفه های ضد یارانهای خودروهای برقی چین توسط اتحادیه اروپا بهطور عمیق بررسی و پیشرفتهایی حاصل شد.
طبق این گزارش، مذاکرات اخیر بهویژه در چارچوب تعهدات قیمتی و سازوکار اجرای توافق منجر به دستیابی به "توافق فنی" بین طرفین شده است.
توافق در چارچوب تعهدات قیمتی به این معناست که دو طرف در این دور از مذاکرات درباره ساختار کلی به توافق رسیدهاند، که نشاندهنده تمایل دو طرف برای تمرکز منابع بر مذاکرات درباره منافع اصلی و حرکت بهسوی همکاری متقابل است.
با این حال برخی رسانههای خارجی مدعی شدهاند پیشرفت مذاکرات درباره جایگزینی تعرفهها (تعهدات قیمتی) بسیار محدود بوده و احتمال دستیابی به توافق کم است؛ حتی ادعا شده که چین نتوانسته طرحی را ارائه دهد که رضایت اتحادیه اروپا را جلب کند. رسانه های پکن معتقدند چنین ادعاهایی تلاشی عامدانه برای گمراه کردن افکار عمومی و ایجاد اختلال در روند مذاکرات است.
رسانه وابسته به تلویزیون مرکزی چین به نقل از یک مقام ارشد چینی بیان داشته: موضوعات اصلی مذاکرات پیشین شامل نحوه تحقق "قابلیت نظارتپذیری" و "قابلیت اجرا" بوده است. در طول مذاکرات، اتحادیه اروپا نوعی "کمالگرایی غیرواقعبینانه" را دنبال کرده و همواره درباره طرحهای تعهدات قیمتی چین تردید داشته، نگران از اینکه این طرحها دشوار برای اجرا یا نظارت باشند. اما در این دور از مذاکرات، دو طرف بر این مسائل به توافق رسیدهاند و پیشرفتهایی حاصل شده است.
در این گزارش آمده است، دستیابی به این توافقها میتواند موانع موجود در مذاکرات آتی را کاهش خواهد داد. کسانی که پیشرفت مذاکرات را انکار میکنند، نه تنها در تلاشند تا به روند مذاکرات آسیب برسانند، بلکه بهطور مغرضانهای سعی دارند مسئولیت را به گردن چین بیندازند و ادعا کنند که چین نتوانسته طرح مناسبی ارائه کند.
رسانه های چین اتحادیه اروپا را در مذاکرات قبلی مورد انتقاد قرار داده اند. این رسانهها معتقدند که اختلافات و مشکلات موجود در مذاکرات قبلی به رفتارهای اتحادیه اروپا مرتبط بوده است.
پیشتر اتحادیه اروپا متهم شده بود که تلاش میکند با برخی خودروسازان بهصورت جداگانه مذاکره کند. اگرچه از نظر قانونی اتحادیه اروپا میتواند با شرکتها بهطور جداگانه مذاکره کند، اما پایه اصلی مذاکرات، اعتماد متقابل طرفین است. پیشتر سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته بود: تلاش اتحادیه اروپا برای دعوت از برخی شرکتها به مذاکره و تضعیف جایگاه جمعی چین در مذاکرات، نه تنها اعتماد چین را خدشهدار کرده بلکه به حل مسئله نیز کمکی نمیکند.
در حال حاضر، تمام شرکتهای مجاز بهعنوان یک مجموعه واحد تحت رهبری انجمن صنایع الکترومکانیک چین در مذاکرات تعهدات قیمتی شرکت میکنند. نمایندگان این شرکتها اعلام کردند که این رویکرد جمعی، در شرایط کنونی، بهترین انتخاب است و به کاهش اختلافات از طریق مذاکره و جلوگیری از تشدید تنشهای تجاری کمک میکند.
در اواخر اکتبر، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که بر خودروهای برقی وارداتی از چین، تعرفههای اضافی تا سقف 35.3 درصد را برای مدت پنج سال اعمال کند. با این حال، چین و اتحادیه اروپا همچنان در تلاش برای دستیابی به توافق تعهدات قیمتی هستند که طی آن، با توافق بر سر یک قیمت صادراتی مورد قبول دو طرف، اتحادیه اروپا از اعمال تعرفهها خودداری کند.
انتهای پیام/
∎